LAUSUNTO 7.6.2024

Lausunto Helsingin kaupungille, Kaupunkiympäristö

Ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelma

Suomen Taksiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelmasta. Lausunnossamme olemme keskittyneet taksiliikenteen kannalta olennaisiin asioihin. Lausuntonamme toteamme seuraavaa:

Yleistä
Suunnitelmien osalta on tehty kattava vaikutustenarviointi, mutta arvioinnista puuttuu kokonaan vertailu nykytilaan, minkä nähdäksemme tulisi ehdottomasti olla kaiken suunnittelun ja päätöksenteon perustana. Esitämme, että vaikutusten arviointien perustilanteeksi ja lähtökohdaksi otetaan nykytilanne. Kun tämä vertailu on tehty, voidaan arvioida suunnitelmakokonaisuutta. Lisäksi on tarpeen tehdä ympäristövaikutusten arviointi, jossa otetaan huomioon mm. autoliikenteen sähköistymisen päästöjä vähentävät sekä suunniteltujen toimenpiteiden päästöjä lisäävät vaikutukset (kuten huomattavasti pidentyvät ajoreitit) ydinkeskustassa ja sen ulkopuolisilla alueilla.

Puutteellisestikin toteutettu liikenteellisten vaikutusten arviointi jo osoittaa, että Kaivokadun muuttaminen joukkoliikennekaduksi aiheuttaisi ydinkeskustan taksin asiakkaille lukuisia negatiivisia vaikutuksia.

Suunnitelman tavoitteeksi on määritelty muun muassa se, että pelastusliikenne, tavaraliikenne, liikuntarajoitteisten liikkuminen, taksi- ja muu ammattiliikenteen edellytykset tulee ensisijaisesti turvata jatkossakin. Tavoite on erittäin kannatettava, nähdäksemme kaikki nyt esitetyt ratkaisut eivät valitettavasti tue näiden tavoitteiden toteutumista.

Päärautatieaseman ympäristön suunnitelma

Päärautatieasema on yksi vilkkaimmista taksiliikenteen kohde- ja lähtöpaikoista. Kuten vaikutusarvioinnissa todetaan, olisi Kaivokadun katkaisemisella taksiliiketeelle suunnatonta haittaa. Rautatientorin puolella ei ole esteetöntä sisäänkäyntiä asemalle, joten huonosti liikkuvien tai asiakkaiden, joilla on runsaasti matkatavaroita ainoa käytännöllinen jättöpaikka on Elielinaukion puolella. Jos takseilta kielletään Kaivokadun käyttö, muodostuu asiakkaille ylimäärisiä kustannuksia, sekä matka-ajan tarpeetonta pidentymistä. Samoin rautatieasemalta lähtevien asiakkaiden tulisi osata valita oikea taksiasema välttyäkseen ylimääräisiltä kustannuksilta. Esitämme, että takseille säilytetään ajoyhteys Rautatientorin ja Elielinaukion välillä.

Helsingin kaupunki on valmistelemassa Elielinaukion taksiaseman kilpailutusta, Kaivokadun mahdollisella katkaisemisella on ratkaiseva vaikutus Elielinaukiolta lähtevän taksiliikenteen määrään ja siten tarjoajien mahdollisuuksiin tehdä tarjous. Kilpailutuksen jälkeen, Elielinaukion taksiasemaa käyttää rajallinen määrä takseja, jolloin ajoyhteyden säilyttämisestä rautatientorilta ei ole suurta haittaa kevyelle liikenteelle. Mikäli ajoyhteyden säilyttäminen ei olisi mahdollista, tulisi myös Rautatientorin taksiasema olla varattu kilpailutuksen voittaneille toimijoille, jotta kilpailutuksen tavoitteet toteutuisivat.

Raitiotieliikenteen nopeuttamiseksi esitetään Kaivokadulta poistettavaksi valo-ohjaus yhtä suojatietä lukuun ottamatta ja suojateiden muuttamista raitoitien ylityspaikoiksi. Esitetty malli kiistatta nopeuttaisi raitiovaunujen kulkua, mutta heikentäisi jalankulkijoiden turvallisuutta dramaattisesti. Raitiotien ylityspaikka on tuntematon käsite suurimmalle osalle jalankulkijoita. Tilannetta vaikeuttaa se, että ylityspaikka merkitään ainoastaan tiemerkinnällä, jolloin lumen peittäessä maan, ei jalankulkijalla ole mahdollisuutta tiedostaa väistämisvelvollisuuttaan raitiovaunuihin nähden. Nähdäksemme esitetty ratkaisu on liikenneturvallisuuden kannalta vähintäänkin kyseenalainen, ovathan kyseessä jalankulkijoiden määrällä mitattuna pääkaupunkiseudun vilkkaimmat suojatiet. Esitämme, että jatkovalmistelussa keskitytään valo-ohjauksen parantamiseen nyt esitetyn mallin sijaan.

Varsapuiston ympäristön suunnitelma

Suunnitelmassa esitetään Varsapuistoon rakennettavaksi pysäkkisyvennystä pohjoisen suuntaan menevälle linja-autoliikenteelle. Esitys on nähdäksemme tarpeeton, koska Varsapuistossa on jo pysäkkisyvennys, eikä oikealle Unionin tai Liisankaduille kääntyvä liikenne ryhmity linja-autopysäkille. Kyseisessä risteyksessä ruuhkaantumista aiheuttaa Liisankadulle kääntymistä odottava liikenne, koska ryhmittymiskaistalle mahtuu vain kaksi autoa. Kyseinen ongelmakohta poistuu nähdäksemme, mikäli Kaivokatu suljetaan autoliikenteeltä, tällöin Kaisaniemen kadulta Liisankadulle kääntyvä liikenne käytännössä loppuu.

Jos Kaivokatua ei suljeta, ongelmakohta on nähdäksemme korjattavissa liikennevalojen ajastusta kehittämällä.

Suunnitelmassa esitetään kääntymiskieltoa pohjoisen suunnasta Kaisaniemen kadulta Liisankadulle. Tällä kiellolla olisi suuri negatiivinen vaikutus Kruununhaan asuinkatujen turvallisuuteen. Mikäli Liisankadulle kääntyminen kiellettäisiin, ohjautuisi Pohjois- Kruununhakaan kulkeva liikenne kulkemaan Unioninkadulle ja siltä Rauhankadun kautta Marian- tai Meritullinkaduille. Rauhankadulla sijaitsee päiväkoti ja lasten leikkipuisto, mistä syystä sen liikennettä on jo nyt pyritty rajoittamaan erilaisin liikennejärjestelyin, kuten hidastein ja kavennuksin. Kirkkokatu on yksisuuntainen Unionin- ja Snellmaninkatujen välillä, joten se ei ole vaihtoehto Rauhankadulle. Esitämme, että myös pohjoisen suunnasta kääntyminen Liisankadulle sallitaan jatkossakin.

Esplanadien suunnitelma

Pohjois-Esplanadilla on kokeiltu vaihtoehtoa, missä ajoneuvoliikenteen käytössä on ollut ainoastaan yksi kaista. Kokeilu on päätetty lopettaa epäonnistuneena. Nyt esillä olevissa suunnitelmissa esitetään epäonnistuneesta kokeiluista huolimatta Esplanadeille vain yhtä ajokaistaa autoliikenteelle, mikä on nähdäksemme jo kokeiltu ja huonoksi havaittu vaihtoehto.

Ari Järves, Helsingin Taksiautoilijat ry

Pauli Marjakangas, Uudenmaan Taksiyrittäjät ry

Juha Pentikäinen, Taksi Helsinki Oy

Ville Jaakola, Suomen Taksiliitto