///Valtiovalta on pettämässä pienet toiminimiyrittäjät!

27.3.2020

Valtiovalta on pettämässä pienet toiminimiyrittäjät!

Maan hallitus pitää päivittäin tiedotustilaisuuksia ja kertoo kuinka hienosti suomalaiset yrittäjät pelastetaan valtiovallan toimin koronakriisistä. Yrittäjien pelastajaksi kerrotun rahoituksen kokonaispottia kasvatetaan, mutta järkyttävää on, että sen ulkopuolelle jätetään kaikki pienet toiminimiyrittäjät. Lupaukset ja puheet ovat hienoja, mutta totuus päinvastainen.

Pienyrittäjille, joilla ei ole työntekijöitä ja he toimivat toiminimiyrittäjinä ei rahoitusta ole saatavissa sen paremmin ensi viikolla hakuun tulevasta ELY-keskusten rahoituksesta kuin nyt jo jaossa olevasta Business Finlandin rahoituksesta.

– Juuri yrittäjät, joilla ei ole itsellään taloudellista puskuria jätetään tässä kriisitilanteessa vaille mitään tukea. Toimialasta riippumatta nämä pienyrittäjät ajetaan ahdinkoon ja samalla ministerit toinen toisensa jälkeen kertovat kuinka nyt yrittäjiä tuetaan, ärähtää Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen järkyttyneenä.

Korona tappaa taksiyritykset

Taksiliikenne on käytännössä pysähtynyt, liikkumista rajoitetaan kaikin keinoin, pääosa kunnista on irtautunut voimassa olevista kuljetussopimuksista koronavirukseen vedoten, yhteiskunta hakee erilaisia järjestöjä ja vapaaehtoisia hoitamaan niitä vähiäkin kuljetuksia, joita taksilla voitaisiin hoitaa. Ja kaiken tämän jälkeen pienyrittäjille todetaan yhteiskunnan toimesta ”yrittäkää pärjätä omillanne”.

-Koronaviruksesta selvitään tavalla tai toisella aikanaan, mutta tästä pienyrittäjien hylkäämisestä tämä yhteiskunta tulee kärsimään valitettavan pitkään, muistuttaa Koskinen.

Taksiyritykset ovat suurelta osin pieniä yrityksiä, joissa yrittäjä itse toimii yrityksen ainoana työntekijänä. Hätä on suuri ja valtiovallan rahoituslinjaukset ovat märkä rätti päin kärsivän yrittäjän kasvoja.

Vielä ei ole myöhäistä

Virheitä tehdään, mutta niitä pitää osata myös korjata. Rahoituslinjaukseen voidaan tehdä nopeasti muutoksia, jos vain tahtoa löytyy.

-Vaadimme välittömästi korjaamaan tilanteen siten, että rahoitusta saadaan kaikille yrittäjille, jotka ovat nyt hätää kärsimässä, Koskinen peräänkuuluttaa.

Lisätietoja:

Timo Koskinen, toimitusjohtaja