///Tutkimus: Yli puolet suomalaisista suhtautuu taksialan vapauttamiseen edelleen kielteisesti

26.5.2020

Kaksi vuotta sitten taksialan lainsäädäntö muuttui radikaalisti. Valitettavasti aika ei ole parantanut yleistä mielipidettä taksialan vapauttamisesta positiiviseksi. Vielä nyt, kaksi vuotta liikennepalvelulain voimaanastumisen jälkeen yli puolet (55 %) Value Clinicin tutkimukseen osallistuneista suomalaisista suhtautuu taksialan vapauttamiseen negatiivisesti.

Myönteisesti lainmuutokseen suhtautuneiden osuus on vain 13 % vastanneista. Luvuissa ei ole tapahtunut muutosta viime vuoteen verrattuna.

– Aikaisemmin taksiala on saanut nauttia asiakkaiden luottamuksesta ja varsin korkeasta asiakastyytyväisyydestä.  Tyytymättömyys lainsäädäntöön heijastuu luonnollisesti myös kuluttajien käyttäytymiseen ja 26 % kertookin vähentäneensä taksin käyttöä, tiivistää Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Yleinen suhtautuminen vaikuttaa jokaiseen yrittäjään

Yleinen suhtautuminen lainsäädäntöön vaikuttaa siihen, miten taksialaan ja sen yrittäjiin suhtaudutaan. Alalla on huomattavasti aikaisempaa enemmän vaihtelua yrittäjien tarjoamissa palveluissa; niin laadussa, palveluajoissa kuin esimerkiksi hinnoissa, mutta suomalaiset myöntävät edelleen taksin yhdeksi yhtenäiseksi palveluksi. Siitä syystä yhden palvelukokemuksen epäonnistumisesta kärsii edelleen koko ala.

– Ei ole samantekevää, keneltä taksipalvelunsa ostaa. Valtaosa taksiyrittäjistä suhtautuu työhönsä vakavasti ja haluaa palvella asiakkaitaan luotettavasti ja hyvin. Valitettavasti tämänhetkinen lainsäädäntö tekee kuitenkin rimanalituksen liian helpoksi, kritisoi Koskinen.

Maan hallitus on luvannut korjata lakia

Hallitusohjelmassa luvataan korjata taksilakia, lisäksi pääministeri Sanna Marin ja liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka ovat julkisuudessa luvanneet lainsäädännön korjauksia. Ministeri Harakan sanoin taksisääntelyn korjaussarjalla tavoitellaan enemmän kuin vain aiheutettujen vahinkojen paikkaamista.

Hallituksen tavoitteena on saada korjattu laki voimaan vuoden 2021 alusta. Taksialan ja oletettavasti myös kuluttajien odotukset hallituksen eduskunnalle syksyllä tuotavaa korjaussarjaa kohtaan ovat suuret.

– Me olemme peräänkuuluttaneet todellisia tekoja harmaan talouden torjuntaan ja luottamuksen palauttamiseen. Ilman lainsäädännön tasapuolisuutta ja valvontaa ei kummassakaan kuitenkaan onnistuta, muistuttaa Koskinen.

Lisätietoja:
Timo Koskinen, p. 040 570 9070

Mistä on kyse?

Value Clinic on toteuttanut kolmena peräkkäisenä vuonna taksimarkkinakartoituksen, jonka tavoitteena on selvittää suomalaisten näkemyksiä taksipalveluista. Ensimmäinen, vuonna 2018 toteutettu, tutkimus tehtiin ennen liikennepalveluin voimaantuloa eli siinä mitattiin suomalaisten odotuksia tulevia muutoksia kohtaan.  Vuoden 2019 tutkimus tehtiin keväällä lähes vuosi muutoksesta ja vuoden 2020 tutkimus keskellä koronakriisiä vajaa kaksi vuotta liikennepalvelulain voimaanastumisen jälkeen.

Kevään 2020 tutkimukseen vastasi huhtikuun 965 sellaista kuluttajaa, jotka käyttävät taksi- ja liikkumispalveluita. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisenä kyselynä. Taksiliitto on ostanut tutkimuksen tuloksen, tutkimuksen on tuottanut Value Clinic itsenäisesti.

Katso myös vuoden 2019 tutkimusta koskeva tiedotteemme täältä.

2020-05-26T14:00:26+03:0026.5.2020|Ajankohtaista, Tiedotteet|