//Tuomo Heino: Sopivasti nautittuna poistaa pelon ja lisää röyhkeyttä – tositarinoita takapenkiltä

Blogi

Minulta pyydettiin pikaisesti blogikirjoitusta ja ajattelin välillä vähän kevyemmin kirjoittaa muutamasta asiakaskokemuksesta. Niinhän sitä sanotaan, että liiketoiminnassa asiakaskokemus on tärkeä.

Ensimmäisenä tulee mieleen Nils Forsströmmin tapaus 70–80-luvun taitteesta, kun Nisse sai kutsun Kotkan Hovinsaaren kaatopaikalta kyytiä hakemaan. Vielä siihen aikaan kaatopaikalla hökkeleissä asusteli tyyppejä, jotka työkseen diilasivat asuinympäristöstään löytämäänsä tavaraa eteenpäin.

Nissen kyytiin takapenkille hyppäsi pari kundia, jotka olivat menossa Alkoon hakemaan lämmikettä. Kavereille tuli pienimuotoinen väittely siitä, mitä ostetaan. Toinen olisi halunnut vahvempaa Koskenkorvaa, mutta toisen maku oli selvästi sofistikoitunut ja hän vaati saada korillisen Sorbusta, koska juuri se ”sopivasti nautittuna, poistaa pelon ja lisää röyhkeyttä”. No, erilaisissa elämäntilanteissahan tuollaista ominaisuutta voi tarvita!

Lausahduksen saattelemana onkin Kotkassa usein sen jälkeen kippistelty eri tilaisuuksissa.

Upeana asiakaskokemuksena voidaan kai pitää myös entisen taksiautoilija Jari Lindgrenin tapausta, jossa asemalta tuli kyytiin pariskunta sekä upea nainen vaalennetuin hiuksin. Nainen oli tivannut pääsyä pariskunnan kyytiin, kun he olivat samaan suuntaan menossa.

Matkan aikana pariskunta ehdotti naiselle, voisiko hän maksaa kolmasosan kyydistä? Tästä ehdotuksesta nainen riemastui silmittömästi ja huusi pariskunnalle heidän olevan törkeitä, ja että hän maksaa kyydistä korkeintaan puolet!

Siitä, miten loppujen lopuksi kiistassa kävi, minulla ei ole muistikuvaa, mutta luultavasti oli parasta tyytyä naisen vaatimukseen, jotta vältyttiin ilmiriidalta.

Tunnetulla kotkalaisella lääkärillä oli tapana aika-ajoin pukeutua parhaimpiinsa ja tilata taksi. Hän meni milloin minnekin, useimmiten kuitenkin Alkon kautta johonkin paikkakuntalaiseen ravintolaan.

Minun kyytiini hän tuli kerran jo selvästi jonkin aikaa juhlineena, pukukin oli varsin laikukas. Hän oli itsekin kiinnittänyt asiaan huomiota, joten ensimmäisenä hän pyysi minua ajamaan pukukaupan eteen. Siinä hän riisui itsensä alushousuisilleen, sulloi päällysvaatteensa roskakoriin ja astui kauppaan sisään.

Kotvan kuluttua asiakas astui takaisin auton kyytiin jälleen uusi puku päällänsä. Lisäksi hänellä oli käsissään valkoiset hanskat. Lähdettyämme liikkeelle hän kysyi minulta: ”Tietääkö kuljettaja minkä takia minulla hanskat käsissä?” Vastasin: ”Ne kuuluvat varmasti asukokonaisuuteen.” ”Kylläpäs kuljettaja on vitsikäs”, sanoi lääkäri jatkaen, ”hanskoilla ei ole mitään tekemistä tämän hienon asun kanssa. Minulla on valkoiset hanskat, koska tänään aion juoda ainoastaan teräviä.”

Takavuosina, kun punainen talo vielä oli Kotkassa voimissaan, sai tuolloin vielä taksinkuljettajana toiminut Marko Kesseli äveriään oloisen miehen sieltä kyytiinsä. Mies ilmoitti haluavansa Sipooseen, jonne Kepu pyynnöstä vaununsa suuntasikin.

Heti lähdön jälkeen mies uinahti kevyeen uneen. Pyhtään kohdalla hän havahtui unestaan ja tiedusteli Kepulta, että missä ollaan. Kepu kertoi heidän olevan Pyhtäällä. ”Mitä hittoa me Pyhtäällä olemme, nyt käännät auton heti takaisin päin”, sanoi mies. ”No mitä hittoa me takaisin nyt lähdemme, jos Siposeen ollaan menossa”, vastasi Kepu. Mies ei oikein ymmärtänyt, mutta tyytyi jatkamaan matkantekoa alkuperäiseen suuntaan. Loviisan kohdalla sama keskustelu toistui. Kuitenkin matka jatkui edelleen samaan suuntaan ja matkustaja jatkoi kevyttä nirvanaansa.

Porvoossa asiakas havahtui kolmannen kerran. Keskustelun alku oli edelleen sama, mutta sitten mies kysyi: ”Mistä me olemme oikein tulossa?” Vastattuaan: ”Kotkasta”, Kepu jatkoi, ”joskus asiakkaalla on meno-osoite vähän hukassa, harvoin kuitenkaan lähtöosoite.” Siitä mies todella havahtui ja sanoi, että hän ei muista Kotkassa edes olleensa, vaan Helsingin kasinolta oli ajatellut lähteneensä kotiin Sipooseen.

Toivottavasti en vakavamielisenä ihmisenä kyennyt kadottamaan huumoria näistä tositapahtumista.

Tuomo Heino, Taksiliiton hallituksen III puheenjohtaja

2019-01-31T13:00:21+02:0031.1.2019|Blogit|