UUTINEN 25.6.2024

Tiivistelmä arviomuistioon liittyvästä lausunnostamme

Taksiliitto korostaa valvonnan merkitystä ja vertailun tärkeyttä kansainvälisesti, erityisesti Pohjoismaiden kokemuksiin. Taksisääntelyn purkaminen vuonna 2018 on johtanut harmaan talouden kasvuun ja turvattomuuden lisääntymiseen. Vuoden 2021 lainsäädäntökorjauksia ei pidetä riittävinä. Luottamuksen palauttamiseksi tarvitaan tehokasta valvontaa ja selkeitä sääntöjä taksiyrittäjille.

Lausunto (20.6.2024) kokonaisuudessaan

Taksinkuljettajan ajoluvan vaatimukset
• Ajoluvan estävät rikokset: Taksiliitto kannattaa täsmennyksiä rikosluetteloon, joka estää ajoluvan saamisen.
• Ajoluvan peruuttaminen: Taksiliitto korostaa, että poliisilla tulee olla selkeät valtuudet peruuttaa ajolupa tietyissä tilanteissa, ja ajoluvan peruuttamisen sääntelyä tulisi yhdenmukaistaa ajokorttilain kanssa.
• Taksinkuljettajan koulutus: Liitto kannattaa pakollista vähintään 21 tunnin koulutusta, joka lisää kuljettajien ammattitaitoa ja asiakaspalveluosaamista. Lisäksi koulutus tulee säätää pakolliseksi siirtymäsäännöksellä kaikille taksinkuljettajille, joille on myönnetty taksinkuljettajan ajolupa 30.6.2018 jälkeen.
• Taksinkuljettajan koe: Koe tulee muuttaa kaksiosaiseksi, ja siihen tulee sisällyttää ajokoe Ruotsin mallin mukaisesti. Vilppitapauksia tulee ehkäistä ja asettaa tiukat karenssiajat.

Taksiliikenneluvan myöntämisen edellytykset
• Hyvämaineisuuden estävät rikokset: Taksiliitto kannattaa hyvämaineisuuden arvioinnin tiukentamista.
• Yrittäjäkoe: Kokeen siirtäminen Traficomin vastuulle parantaa kokeen laatua ja yhteismitallisuutta. Kannatamme myös puuttumista vilppitapauksiin sekä karenssiaikoja.
• Koulutusta tarjoavien organisaatioiden valvonta: Organisaatioille ja koulutuksesta vastaaville henkilöille tulee asettaa nykyistä tarkempia kelpoisuusvaatimuksia.

Taksin tunnistaminen ja valvonta
• Värillinen rekisterikilpi: Taksiliitto vaatii värillistä rekisterikilpeä taksin tunnisteeksi monien muiden maiden tapaan, koska se auttaa kuluttajia erottamaan taksit, joiden asiat ovat kunnossa. Lisäksi kilpi on tehokas valvonnan väline.
• Rekisteritunnuksen kytkeminen taksiliikennelupaan: Taksiliitto kannattaa rekisteritunnuksen ja taksiliikenneluvan kytkemistä toisiinsa, koska sitä voidaan pitää keskeisenä parannuksena valvonnan lähtökohtiin.
• Ajoneuvon rekisteröiminen luvanhaltijan yksinomaiseen hallintaan: Tämä helpottaa valvontaa ja parantaa viranomaisten tilannekuvaa.
• Julkiset tiedot taksitoimijoista: Julkisen rekisterin tulee sisältää tiedot liikenneluvan haltijoista ja heidän ajoneuvoistaan.
Taksimatkasta kerättävät tiedot ja harmaan talouden torjunta
• Taksamittarin pakollisuus: Taksiliitto esittää, että taksamittari tulee olla pakollinen kaikissa takseissa, koska se toimii monipuolisena valvontavälineenä ja lisää taloudellista läpinäkyvyyttä.
• Pilvipohjainen tiedonvaihtojärjestelmä: Keskitetty tiedonkeruu vähentäisi hallinnollista taakkaa ja mahdollistaisi kattavamman tiedon hyödyntämisen viranomaisten tarpeisiin.

Saatavuus
• Ajovuoroista ja päivystyspaikoista sopiminen: Kilpailu- ja kuluttajaviraston ennakkoratkaisumenettely ajovuoroista sopimiseen parantaisi oikeusturvaa ja vähentäisi riskejä.
• Päivystyksen hankkiminen julkisesti tuetuin varoin: Kokemukset ovat olleet positiivisia, ja tämä on tärkeää erityisesti maaseutualueilla.
• Esteettömien kuljetuksien saatavuus: Esteettömien ajoneuvojen määrän väheneminen on huolestuttavaa, ja kilpailutuksissa tulee huomioida korkeammat kustannukset isojen esteettömien ajoneuvojen osalta.
Muut yleiset huomiot
• Viranomaisten viestintä: Viranomaisviestintää tulee tehostaa, jotta markkinoilla toimivilla olisi selkeä kuva oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan.