//Jenni Salonen: Tavoitteena luotettava, ammattimainen ja turvallinen taksiliikenne

Tavoitteena luotettava, ammattimainen ja turvallinen taksiliikenne

Jäsenyrittäjiemme edunvalvonta on Taksiliiton perustyötä. Vaikutamme taksiyrittäjien puolesta monin tavoin, kuten henkilökohtaisilla tapaamisilla, mediahaastatteluilla sekä lainsäädäntöön liittyvillä lausunnoilla ja kannanotoilla. Esimerkiksi kesän aikana Taksiliitto kritisoi voimakkaasti kuljetusyritysten polttoainetukea, jossa taksiliikenne oli epäoikeudenmukaisesti ja perusteetta rajattu ulkopuolelle. Lopulta lakiehdotuksesta poistettiin virke, joka rajasi taksiliikenteen tukikelpoisuuden ulkopuolelle. Tämä on vain yksi esimerkki lukuisista lausunnoistamme.

Kaikki lausunnot ja kannanotot ovat saatavillasi sivuillamme. Voit jakaa itsellesi tärkeäksi katsomiasi aineistoja vapaasti eteenpäin. Kun näet liiton asiantuntijoita mediahaastatteluissa, nekin jutut kannattaa jakaa vaikkapa sosiaalisessa mediassa, jotta viestimme leviää mahdollisimman laajalle.

Vaikuttamistyö vaatii sekä ennakointia että nopeaa reagointia yhteiskunnallisiin muutoksiin ja lisäksi pitkäjänteistä työtä tavoitteiden toteuttamiseksi. Edunvalvonnan avaimet ovat konkreettiset ja auki kirjatut tavoitteet. Osana vaikuttamistyötämme olemme julkaisseet näkemyksemme siitä, mitä ensi kevään eduskuntavaaleissa ja hallituskaudella 2023–2027 tulee nostaa esille taksiliikenteen osalta.

Taksiliikenne on kokenut suuria haasteita viime vuosina, mutta toisaalta päämäärämme on terävöitynyt. Tavoitteemme kiteytyvät neljään kohtaan:

• turvallinen taksiliikenne,
  • tehokkaampi valvonta,
  • taksit osana julkista liikennettä ja
  • vähäpäästöinen taksiliikenne.

Muistathan, että jokainen jäsenemme pystyy edistämään omalta osaltaan tavoitteita viemällä viestiämme eteenpäin. Jokainen tilaisuus, tapaaminen tai kohtaaminen on mahdollisuus vaikuttaa alamme tulevaisuuteen. Toivottavasti kokoamamme materiaali kannustaa ja antaa pohjaa kohtaamisiin!

Jenni Salonen
laki- ja neuvontapalveluiden päällikkö