///Taksiyritykset ovat äärimmäisessä pulassa: Nyt tarvitaan kohdistettua tukea

Tiedote 2.10.2020

Taksiyritykset ovat äärimmäisessä pulassa: Nyt tarvitaan kohdistettua tukea

Rajun koronakevään ajan taksiyrittäjät yrittivät selviytyä taloudellisesti mahdottomassa tilanteessa; epidemian vallitessa ihmisiä pyydettiin välttämään liikkumista, mutta samalla ala halusi tarjota turvallisen mahdollisuuden niille, joiden oli pakko kaikesta huolimatta poistua kotoaan. Kesä toi pienimuotoisen helpotuksen, mutta syksyllä koronatartuntojen määrän kiihtymisen myötä taksialan ahdinko on jatkanut syvenemistään.

Jokaisella koronauutisella ja rajoituksella on suora vaikutus taksiyrittäjän liikevaihtoon asiakkaiden kadotessa ja on selvää, että ilman kohdistettua tukea yrittäjät eivät tule selviytymään.

– Nyt, kun maamme hallitus on valmistelemassa yritysten kustannustuelle jatkoa, tulee taksiliikenne merkittävänä osana julkista liikennettä ottaa huomioon kustannustuen kriteereitä määriteltäessä. Nykyisestä kustannustukimallista ei ole ollut apua taksiyrittäjille, vaikka toimiala on kärsinyt koronaepidemiasta äärimmäisen rajusti, alleviivaa Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Kustannustuki oli taksialan yrittäjille karvas pettymys

Nykymuotoinen tuki jättää huomiotta taksiyrityksen suurimmat kulut, toiminimiyrittäjän oman toimeentulon ja välttämättömän työvälineen eli auton.  Nyt, kun kustannustukimallia on tarkoitus kehittää, ei ammatinharjoittajia saa enää asettaa muilla yritysmuodoilla toimivia yrittäjiä heikompaan asemaan. Lähes 70 % taksiyrittäjistä toimii yksityisenä elinkeinonharjoittajana, joten asia koskettaa tuhansia yrittäjiä.

Palkkamenoa määriteltäessä tulee ammatinharjoittajien palkkameno määritellä esimerkiksi viimeisen valmistuneen verotuksen mukaan. Lisäksi taksiyrittäjien merkittävin kuluerä taksiauto ja siitä syntyvät kulut pitää saada mukaan tuen laskentaperusteisiin.

– On täysin käsittämätöntä, että liiketilana oleva huoneisto oikeuttaa kustannustukeen, mutta liiketoiminnan kannalta täysin välttämätön taksiauto ei oikeuta. On myös varsin erikoista, että yrityksen omistukseen hankittu käyttöomaisuus ei oikeuta tukeen, mutta leasing-rahoituksella hankittu käyttöomaisuus oikeuttaa, Koskinen hämmästelee.

Ilman oikein kohdistuvaa tukea menetämme yrittäjiä

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom jakaa linja-autoliikenteelle 100 miljoonaa euroa. Finnairin pääomittamiseen on myönnetty 700 miljoonaa euroa ja ravintola-alalle yli 120 miljoonaa euroa. Taksitkin toki ovat jotakin saaneet, erityisesti kuntien kautta jaettu 2 000 euron yksinyrittäjätuki on kohdentunut taksiyrittäjille kohtuullisen hyvin. On selvää, että tuo vaatimaton summa ei kuitenkaan pelasta yhtään yritystä.

– Nyt olemme tilanteessa, jossa yrittäjien koronaepidemian alussa saamat liiketoiminnan joustot on pian käytetty loppuun, mutta liiketoiminta on edelleen pysähdyksissä. Tilanne on hyvin vaikea.  Ilman oikein kohdistuvaa tukea menetämme loistavia taksiyrittäjiä. Yrittäjiä, jotka ovat sydämellään palvelleet suomalaisia vieden lapsia kouluun, vanhuksia hoitoon ja liike-elämän toimijoita kokouksiin, Timo Koskinen kertoo tilanteen vakavuutta kuvatessaan.

Lisätietoja:

Timo Koskinen, p. 040 570 9070