///Taksiyrittäjät ovat todellisessa ahdingossa

3.4.2020

Taksiyrittäjät ovat todellisessa ahdingossa

Me kysyimme suomalaisilta taksiyrittäjiltä koronan vaikutuksista heidän liiketoimintaansa ja vastaukset olivat todella huolestuttavia. Suuri osa yrittäjistä on todella vaikeassa tilanteessa, sillä jopa lähes 40 % on keskeyttämässä tai lopettamassa liiketoimintaansa.

– Pienyrittäjät tarvitsevat valtion tukea selvitäkseen tästä ennennäkemättömästä tilanteesta, jonka loppua ei ole näkyvissä, painottaa Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Yksinyrittäjille luvattu 2000 €:n tuki ja pääsy työttömyysturvan piiriin ovat askeleita oikeaan suuntaan, mutta valitettavasti ne eivät riitä.

Lähes 40 % taksiyrityksistä on akuutissa vaarassa

– Vielä tulee aika, kun kuntien palvelut palaavat normaaliksi ja liike-elämän rattaat lähtevät taas pyörimään, mutta huolena on nyt, että taksiyritykset kuihtuvat koronaepidemian myötä sitä ennen pois, täsmentää Koskinen.

Kyselyymme vastanneesta 1600 taksiyrittäjästä jopa 25 % kertoo, että on keskeyttänyt tai keskeyttämässä taksitoiminnan ja jopa 13 % on aikeissa lopettaa yritystoiminnan kokonaan. Yli kolmasosa eli 36 % vastanneista on jo lomauttanut työntekijöitään ja 13 % lomauttaa lähiaikoina. Toimenpiteet ovat rajuja ja vaikuttavat tuhansiin perheisiin ympäri Suomen.

Taksiyrittäjä ei luovuta helpolla

Äärimmäisen vaikeasta tilanteesta huolimatta taksiyrittäjät ovat sinnikkäästi kriisin keskellä kehittäneet myös uusia palveluita. Taksien rooli tavaroiden kuljettajana ja palvelevana puolesta-asioijana korostuu nyt kun ihmiset eivät itse pääse liikkumaan asioilleen.

– Viestini suomalaisille onkin, että käyttäkää palveluita ja tilatkaa taksiyrittäjä asioimaan puolestanne kaupassa tai apteekissa. Löytääksesi paikalliset taksiyrittäjät, olemme rakentaneet taksit.fi-sivuston, josta juuri sinua lähellä olevat yrittäjät on helposti löydettävissä, Koskinen kertoo.

Lisätietoja: Timo Koskinen, p. 040 570 9070

2020-04-03T14:45:18+03:003.4.2020|Ajankohtaista, Tiedotteet|