31.5.2018 14:00
Taksiliiton lisäksi yksittäiset kansaedustajat ovat huolestuneet uuden heinäkuun alussa voimaan astuvan liikennepalvelulain toteuttamisesta käytännössä taksipalveluiden osalta.
Kansanedustaja Satu Taavitsainen (sd) esitti aiheesta 3.5.2018 kirjallisen kysymyksen ministeri Anne Bernerille, mutta vastausta ei säädetyssä ajassa ole kuulunut.
Kansanedustaja Satu Taavitsainen jakaa taksiyrittäjien huolen heidän kilpailuoikeudellisesta asemastaan, joka on edelleen epäselvä. Taavitsainen kysyy aiheellisesti, voiko tilausvälitysyhtiö päättää yhtenäisestä taksipalvelujen hinnoittelusta, joka koskee kaikkia sen välityksessä olevia autoja. Riippumatta siitä, ovatko sen piirissä toimivat yrittäjät yhtiön omistajia tai eivät. Lisäksi hän on huolissaan siitä, voiko yhtiö velvoittaa välitykseen liittyneitä yrittäjiä päivystämään ajovuorolistan mukaan.
Viranomaiset välttelevät
Taksiliitto on ollut kilpailulainsäädäntöön liittyvistä kysymyksistä yhteydessä lukuisia kertoja niin ministeriöön kuin kilpailuviranomaisiin aina siitä saakka, kun uusi liikennepalvelulaki hyväksyttiin eduskunnassa jo yli vuosi sitten.
– Vastauksia emme vieläkään ole saaneet. Onko uusi lainsäädäntö niin moniselitteinen, että ministerikään ei osaa sitä tulkita ja antaa vastauksia, Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen ihmettelee.
– Pienten yrittäjien pitäisi kuitenkin pystyä jatkamaan liiketoimintaansa, ja he haluavat edelleen noudattaa lakia ja määräyksiä. Nyt heidät on kuitenkin asetettu tilanteeseen, jossa heidän oikeusturvansakin voidaan jo asettaa kyseenlaiseksi. Eikö viranomaisten tehtävä ole nimenomaan neuvoa ja opastaa, jotta tahattomilta lainrikkomuksilta vältytään, Koskinen lisää.
Kansanedustaja Taavitsainen kysyykin ministeriltä, miten hän olisi voinut ennaltaehkäistä taksialalla vallitsevan kaaosmaisen epätietoisuuden lain voimaan astumisen kynnyksellä. Vastausta ministeri Berner ei ole pystynyt antamaan eduskunnan edellyttämässä ajassa.
– Tämä ei valitettavasti yllätä meitä. Myös Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, jolle on asetettu liikennepalvelulain osalta määräyksenantovelvollisuus, ei vieläkään ole antanut jo monesti kevään aikana lupaamiaan ohjeita yrittäjille.
Taksintilaus asiakkaalle helpoksi
Taksien tilausvälitysyhtiöiden tehtävänä on ollut taksipalvelujen saatavuuden varmistaminen ja toisaalta hinnoittelun kertominen asiakkaalle, joka palvelun tilaa.
– Valtaosa asiakkaista tilaa taksin edelleen perinteiseen tapaan puhelimitse. Miten tilausvälitysyhtiön on mahdollista käytännössä välittää kyytejä asiakkaille, jos jokaisella sen piirissä toimivalla yrittäjällä on erilainen hinnoittelu, Timo Koskinen kysyy aiheellisesti.
Ajovuorojen salliminen takaisi, että asiakas voi luottaa saavansa taksipalvelua koko yhtiön toiminta-alueella 24/7 entiseen tapaan.
– Me haluamme, että taksin käyttäminen on asiakkaalle jatkossakin helppoa ja nopeaa, Timo Koskinen toteaa.
Lisätietoja toimitusjohtaja Timo Koskinen p. 0405709 070