///Taksit vastaavat epidemian myötä syntyneisiin kuljetustarpeisiin

Tiedote 25.3.2020

Taksit vastaavat epidemian myötä syntyneisiin kuljetustarpeisiin

Taksiyritykset kautta maan haluavat auttaa ja pyrkivät rakentamaan uusia palveluja eristäytyvän Suomen tarpeisiin. Kun ihmisten liikkuminen vähenee, kasvaa kauppakassi- ja asiointipalveluiden tarve. Taksit tarjoavat nyt monipuolisia palveluita niin asiointipalveluihin kuin lääkkeiden, ruokien ja muidenkin tarvikkeiden kuljettamiseen.

Taksit mielletään helposti vain yhdenlaisen palvelun tuottajiksi. Palvelun, jossa ihmisellä on tarve liikkua paikasta toiseen. Taksit ovat kuitenkin kautta aikojen kuljettaneet myös tavaraa, kuten ruokaa, lääkkeitä tai vaikka tärkeitä papereita tai pientavaraa. Myös asiointiapu on tuttua entuudestaan ainakin kaupunkien ulkopuolella toimiville takseille. Nyt sosiaalisen eristäytymisen aikana taksien tavarankuljetusrooli sekä asiointiapu nousevat entistä tärkeämmäksi.

Epidemian myötä on syntynyt nopeasti aivan uudenlaisia palveluita

Epidemia on ruuhkauttanut kauppojen kauppakassipalvelut ja samalla estänyt riskiryhmiin kuuluvien kansalaisten pääsyn mm. ruokakauppaan ja apteekkiin.

– Taksit pyrkivät parhaansa mukaan mahdollistamaan tavaroiden liikkumisen kaupasta suoraan asiakkaalle, jotta ruokahuolto ja lääkkeet saadaan kohtuullisessa ajassa asiakkaalle, muistuttaa Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Ympäri Suomen onkin varsin innovatiivisesti kehitetty palvelupaketteja, joissa yhdistyy ihmisten tarve saada ruokaa, kaupan tarve toimittaa ostokset nopeasti ja ketterästi ja taksiyrittäjän mahdollisuus kuljettaa tuotteet asiakkaalle.

– Taksiala tekee kuumeisesti töitä yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa, jotta tästä poikkeuksellisesta ajasta selvitään parhaalla mahdollisella tavalla, kertoo Koskinen.

Taksit.fi-sivun taksihaku auttaa asiakasta löytämään taksin

Taksit.fi löytää nopeasti ympäri Suomea Taksiliiton jäsenenä olevia taksiyrittäjiä ja taksien välityspalveluita, jotka ovat käytettävissä myös kriisiaikana. Taksit.fi-taksihakua on helppo käyttää ja se yhdistää asiakkaan suoraan palvelua tarjoavaan paikalliseen yritykseen.

Erikoisvarustellut taksit kuljettamaan koronapotilaita

Taksit ovat valmiita myös toimenpiteisiin autojen varustelussa, jotta koronapotilaat saadaan tarvittaessa kuljetettua hoitoon tavalla, joka on turvallinen niin asiakkaalle kuin kuljettajalle.

– Olemme esittäneet yhteiskunnalle mallin, jolla tilatakseihin voitaisiin asentaa kuljettajan ja matkustajan väliin väliseinä. Näin varmistaisimme kuljetuskapasiteetin riittämisen myös koronapotilaiden kuljettamiseksi ilman ambulansseja, Koskinen selventää.

Investointi edellyttää tukea yhteiskunnalta. Näiden autojen jäädessä pelkästään koronapotilaiden käyttöön, tulee yrittäjälle turvata yhteiskunnan toimesta riittävä tulotaso. Malli on yhteiskunnalle varsin edullinen ja vapauttaa ambulanssit todelliseen akuuttiin ja kiireellisen kuljetustarpeeseen.

Lisätietoja:
Timo Koskinen, p. 040 570 9070

Olemme koonneet asiointipalveluja tarjoavia yrityksiä alueittain:

Taksiyrittäjät löydät helposti hakemalla sinua lähellä olevia taksiyrittäjiä Taksit.fi Taksihaun avulla: www.taksit.fi/taksihaku

Alla olevien linkkien kautta löydät lisäksi taksien välitysyhtiöiden asiointipalveluita:

Pääkaupunkiseutu ja Uusimaa:

TaksiHelsinki – Lähikauppapalvelu