/Taksiasiakkaalle
Taksiasiakkaalle2021-05-19T10:59:59+03:00

Taksiasiakkaalle

Helppo ja huoleton. Taksit lähelläsi.

Kysy myös asiointipalvelua ja ostosten kotiinkuljetuksia.

Taksihaku: Hae takseja ja tilaa heti

Tai tilaa taksi ennakkoon kiinteään hintaan:

Matkamyynti: Tee taksin ennakkotilaus

Taksiliikennettä säätelee Suomessa (Ahvenanmaata lukuun ottamatta) 1.7.2018 voimaan astunut liikennepalvelulaki.

Taksipalvelun voi nykylainsäädännön myötä hinnoitella vapaasti. Asiakkaalle on kuitenkin kerrottava etukäteen hinnat tai hinnoitteluperusteet.

Taksiliikenteen harjoittamiseen tarvitaan taksiliikennelupa ja kuljettajalla on oltava taksinkuljettajan ajolupa. Yrityksen nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi on oltava autossa matkustajan nähtävillä.

Taksipalvelujen saatavuudessa voi esiintyä paikkakuntakohtaisia eroja esimerkiksi eri vuorokauden aikoina tai viikonpäivinä.

Taksissa on lain mukaan oltava taksamittari tai muu vastaava laite vain silloin, jos hinnoittelu perustuu matkaan tai aikaan. Taksamittari ei ole pakollinen esimerkiksi silloin, jos käytetään kiinteää hinnoittelua.

Taksipalvelua voi tarjota kaikilla muilla ajoneuvoilla paitsi linja-autolla. Taksi voi siis olla vaikkapa kuorma-auto, mopoauto tai joku muu kolmi- tai nelipyörä.

Taksipalveluja voi tilata yksittäisiltä taksiyrittäjiltä tai taksien tilausvälitysyhtiöistä. Taksin voi tilata puhelimitse tai erilaisilla älypuhelinsovelluksilla. Taksin voi ottaa edelleen myös lennosta liikenteessä tai taksiasemalta. Asiakas voi valita minkä tahansa vapaan auton taksijonosta, jonon ensimmäistä taksia ei ole pakko ottaa.

Taksivalon pakollisuus (1.5.2021 alkaen) lisää taksin tunnistettavuutta. 1.9.2021 alkaen kuluttajien kaipaama virallisesti hyväksytty taksamittari on oltava jokaisessa taksissa, joka ei käytä pelkästään kiinteitä, ennalta sovittuja hintoja.

Suomalainen taksi on pääosiltaan erittäin luotettava ja tehokas kuljetuspalveluntuottaja. Nykyinen lainsäädäntö kuitenkin mahdollistaa erilaisten yrittäjien ja kuljettajien alalle tulon. Taksinkäyttäjän on syytä valita taksinsa huolella: käytä palvelua, joka toimii lain edellyttämällä tavalla ja jonka laatu ja muut ominaisuudet täyttävät vaatimuksesi. Älä tyydy huonoon taksipalveluun!

Taksisääntelyn epäkohtien korjaaminen tuo parannuksia taksiasiakkaan asemaan

Laillisen taksin tunnistettavuus ja hintojen vertailu helpottuu:

Taksivalo on pakollinen varuste (voimaan 1.5.2021)

Taksiliikenteessä olevassa taksissa on oltava taksivalo. Valaisimen pitää olla musta-keltainen ja kooltaan minimissään 20 cm leveä ja 10 cm korkea.

Taksivalon saa poistaa vain, jos kyseessä on yritys- tai edustusajo, jossa taksivalon käyttövelvollisuudesta poikkeamista on etukäteen sopimuksella sovittu. Sopimus tai sen jäljennös on oltava mukana taksissa.

Taksimatkan hinnoittelu: taksamittari tai kiinteä hinta (voimaan 1.9.2021)

Taksimatkat voi jatkossa hinnoitella kahdella tapaa. Hinta voi määräytyä ajan ja matkan mukaan tai vaihtoehtoisesti hinta on ennalta sovittu kiinteä hinta.

Jos hinnoittelu perustuu ajan ja matkan mittaamiseen, on taksissa oltava taksamittari. Ajan ja matkan perusteella hinnoiteltaessa voidaan käyttää myös lähtömaksua, avustamislisää ym. vastaavia ennalta ilmoitettuja lisämaksuja. Nämä kaikki on kuitenkin aina kirjattava taksamittariin.

Hinnan ilmoittaminen (voimaan 1.9.2021)

Ennen taksimatkan alkamista on kuluttajalle annettava tieto taksimatkan hinnasta. Jos ennalta ei voida antaa tarkkaa kokonaishintaa, on kerrottava yksinkertaisella tavalla hinnan määräytymisen perusteet. Hintatiedot on oltava helposti havaittavissa ennen matkan alkamista.

Jos matkasta ei sovita kiinteää kokonaishintaa, tulee kuluttajalla olla helposti havaittavissa esimerkkimatkan (10 km/15 min) hinta.

Maksutavat ja kuitinantovelvollisuus

Taksimatkan saa aina maksaa käteisellä ja yleisimmillä maksu- ja luottokorteilla, ellei etukäteen ole muuta ilmoitettu. Jos taksissa vaaditaan ainoastaan käteismaksua, kuluttajan on syytä harkita kannattaako kyseistä palvelua käyttää.

Taksimatkasta tulee aina antaa kuitti asiakkaalle. Kuitissa on oltava tiedot palveluntuottajasta, y-tunnus, tiedot peritystä maksusta, kuitin numero, päivämäärä sekä tiedot arvonlisäverosta. Kuluttajan ei kannata koskaan käyttää sellaista taksipalvelua, josta ei saa kuittia.

Perustiedot taksissa asiakkaan nähtävillä

Jokaisessa taksissa tulee olla näkyvillä luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi. Jokaisessa taksissa on oltava mukana liikennelupa tai sen jäljennös.

Taksien tilausvälitysyhtiöiden yhteystietoja löydät täältä.

Taksit.fi-taksihaku löytää Taksiliittoon kuuluvien yrittäjien luotettavat taksit koko maan kattavasti!

Hae oman paikkakuntasi takseja Taksit.fi-taksihausta.

Taksit.fi-matkamyynti pyytää tarjoukset tulevalle taksimatkallesi.

Taksit.fi-matkamyynti on erinomainen palvelu taksin ennakkovaraukseen.

Onko taksiyrityksen liikennelupa-asiat kunnossa? Asiakkaat, viranomaiset ja yritykset voivat hakea ja tarkastaa maksutta Traficomin ylläpitämästä VALLU-verkkopalvelusta liikenteenharjoittaja- ja lupakohtaiset tiedot jokaisesta tavara-, taksi- ja joukkoliikenteen yrityksestä Suomessa:

Valtakunnallinen liikenteenharjoittajahaku

Tutustu