/Taksiasiakkaalle
Taksiasiakkaalle2021-11-29T14:06:50+02:00

Taksiasiakkaalle

Helppo ja huoleton. Taksit lähelläsi.

Kysy myös asiointipalvelua ja ostosten kotiinkuljetuksia.

Taksihaku: Hae takseja ja tilaa heti

Tai tilaa taksi ennakkoon kiinteään hintaan:

Matkamyynti: Tee taksin ennakkotilaus

Taksiliikennettä säätelee Suomessa (Ahvenanmaata lukuun ottamatta) liikennepalvelulaki. Taksiliikenteen harjoittamiseen tarvitaan taksiliikennelupa ja kuljettajalla on oltava taksinkuljettajan ajolupa. Yrityksen nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi on oltava autossa matkustajan nähtävillä.

Katso video: Näin tunnistat oikean taksin

Ajoneuvot

Taksipalvelua voi tarjota kaikilla muilla ajoneuvoilla paitsi linja-autolla. Taksi voi siis olla vaikkapa kuorma-auto, mopoauto tai joku muu kolmi- tai nelipyörä.

Taksin tilaus

Taksipalveluja voi tilata yksittäisiltä taksiyrittäjiltä tai taksien tilausvälitysyhtiöistä. Taksin voi tilata puhelimitse tai erilaisilla älypuhelinsovelluksilla. Taksin voi ottaa edelleen myös lennosta liikenteessä tai taksiasemalta. Asiakas voi valita minkä tahansa vapaan auton taksijonosta, jonon ensimmäistä taksia ei ole pakko ottaa.

Taksipalvelujen saatavuudessa voi esiintyä paikkakuntakohtaisia eroja esimerkiksi eri vuorokauden aikoina tai viikonpäivinä.

Hinnoittelu

Asiakkaalle on kerrottava etukäteen hinnat tai hinnoitteluperusteet. Taksissa on lain mukaan oltava taksamittari  jos hinnoittelu perustuu matkaan ja aikaan. Taksamittari ei ole pakollinen esimerkiksi silloin, jos käytetään kiinteää hinnoittelua. Lue tarkemmin taksimatkan hinnoista 1.9.2021 alkaen.

Taksivalo on pakollinen varuste

Taksiliikenteessä olevassa taksissa on oltava taksivalo. Valaisimen pitää olla musta-keltainen ja kooltaan minimissään 20 cm leveä ja 10 cm korkea. Taksivalon saa poistaa vain, jos kyseessä on yritys- tai edustusajo. Taksivalon käyttövelvollisuudesta poikkeamisesta on aina oltava sopimus.  Sopimus tai sen jäljennös on oltava mukana taksissa.

Maksutavat ja kuitinantovelvollisuus

Taksimatkan saa aina maksaa käteisellä ja yleisimmillä maksu- ja luottokorteilla, ellei etukäteen ole muuta ilmoitettu. Jos taksissa vaaditaan ainoastaan käteismaksua, kuluttajan on syytä harkita kannattaako kyseistä palvelua käyttää.

Taksimatkasta tulee aina antaa kuitti asiakkaalle. Kuitissa on oltava tiedot palveluntuottajasta, Y-tunnus, tiedot peritystä maksusta, kuitin numero, päivämäärä sekä tiedot arvonlisäverosta. Kuluttajan ei kannata koskaan käyttää sellaista taksipalvelua, josta ei saa kuittia.

Suomalainen taksi on pääosin erittäin luotettava ja tehokas kuljetuspalveluntuottaja. Taksinkäyttäjän on syytä valita taksinsa huolella: käytä palvelua, joka toimii lain edellyttämällä tavalla ja jonka laatu ja muut ominaisuudet täyttävät vaatimuksesi. Älä tyydy huonoon taksipalveluun!

Taksit.fi taksihaku ja matkamyynti

Taksit.fi-taksihaku löytää Taksiliiton jäsenten luotettavat taksit koko maan kattavasti. Haun voi tehdä paikkakuntakohtaisesti.

Taksit.fi-matkamyynti pyytää tarjoukset tulevalle taksimatkallesi. Taksit.fi-matkamyynti on erinomainen palvelu taksin ennakkovaraukseen.

Liikennelupa kunnossa?

Onko taksiyrityksen liikennelupa-asiat kunnossa? Asiakkaat, viranomaiset ja yritykset voivat hakea ja tarkastaa liikenteenharjoittaja- ja lupakohtaiset tiedot jokaisesta tavara-, taksi- ja joukkoliikenteen yrityksestä Suomessa Traficomin liikennelupaneuvonnasta: p. 029 534 5181 tai  liikenneluvat@traficom.fi.

Tutustu

Tapahtumakalenteri