//, Uutiset/Taksipalvelut ansaitsevat huomion myös valtion budjetissa

Tiedote 18.8.2020

Taksipalvelut ansaitsevat huomion myös valtion budjetissa

Liikenne- ja viestintäministeriö esittää budjettiehdotuksessaan rahoitusta niin kävelyyn, pyöräilyyn kuin joukkoliikenteeseen, mutta kustannustehokas ja ympäristöystävällinen julkisen liikenteen osuus eli taksiliikenne jää vaille huomiota jälleen kerran.

– Olemme huolissamme maamme julkisen liikenteen palvelukyvystä pienten kuntien ja kaupunkien alueella. Julkinen liikenne olisi näissä kunnissa kustannustehokkaasti järjestettävissä taksipalvelujen avulla, mutta tämä vaatii onnistuakseen tahtoa niin valtiolta kuin palveluja hankkivilta kunnilta, huomauttaa Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Taksi on merkittävä osa julkista liikennettä ja palvelee erityisen hyvin silloin, kun liikkeellä ei ole suuria ihmisjoukkoja. Ongelmana on, että taksia ei usein mielletä julkisen liikenteen toimijaksi juna-, lento- ja linja-autoliikenteen rinnalle. LVM:n budjetissa erityishuomion saaneet kävely ja pyöräily ovat oivallisia ja jo kansanterveydellisistäkin syistä kannatettavia liikkumismuotoja, mutta niiden rinnalle tarvitaan usein myös autoa.

Julkisen liikenteen palveluverkon tulisi olla saatavilla kaikkialla, myös siellä missä linja-autoliikennettä on liian kallista järjestää matkustajien vähyyden vuoksi ja minne junat eivät kulje. Tällöin omaa autoa ei välttämättä aina tarvita, kun liikkumisen mahdollistaa taksi. Taksit huolehtivat jo nyt vanhusten ja liikuntarajoitteisten asiakkaiden kulkemisesta, mutta kuntien hankinnoissa taksi kannattaisi nähdä laajemminkin julkisen liikenteen hoitajana ja oman auton korvaajana.

Taksipalvelut tulee huomioida vihdoin myös valtion budjetissa, jolloin niiden merkitys julkisen liikenteen toimijana nousee muun julkisen liikenteen rinnalle.

– Sanoilla on merkitystä. Kun taksi mainitaan julkisen liikenteen palveluntuottajien joukossa, nähdään se myös kunnissa todellisena vaihtoehtona silloin, kun pohditaan kuntalaisten liikkumistarpeita ja niiden mahdollistamista, muistuttaa Koskinen.

Lisätietoja:

Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen, p. 040 570 9070