//Ajoluvan uusiminen
Ajoluvan uusiminen2019-03-14T14:32:40+03:00

Ajoluvan uusiminen

Taksinkuljettajan ajolupa on voimassa viisi vuotta kerrallaan tai kaksi vuotta, jos olet täyttänyt 68 vuotta. Ajoluvan voimassaoloa ei jatketa automaattisesti, vaan luvan uusimista kannattaa hakea ennen nykyisen luvan päättymistä.

Ajoluvan uusimista haetaan Traficomin palveluntuottaja Ajovarmalta. Hakemuksen mukana täytyy toimittaa lääkärinlausunto ammattiliikenteen terveysvaatimusten täyttymisestä, jos olet täyttänyt 45 vuotta tai täytät 45 vuotta uudistettavan luvan voimassaoloaikana. Jos olet yli 68-vuotias, tulee sinun toimittaa ikääntymisen vaikutukset huomioiva laajennettu lääkärinlausunto hakemuksen yhteydessä Ajovarmaan.

Jos olet toimittanut viiden vuoden sisällä lääkärinlausunnon esim. ajo-oikeuden terveydentilanvalvontaa varten, ei uutta lääkärinlausuntoa tarvita.  Traficom suorittaa luvan uusimisen yhteydessä myös rikos- ja sakkorekisteritarkastuksen.

Luvan uusiminen maksaa 45 euroa.

Taksinkuljettajan ajoluvan uusimiseksi tarvitaan myös valokuva, jos sinulla ei ole voimassaolevaa passia tai henkilökorttia tai Trafin vuonna 2013 tai sen jälkeen myöntämää ajokorttia, kuljettajakorttia, ammattipätevyyskorttia, ADR- tai taksinkuljettajan ajolupaa.

Lisätietoja Traficomin sivuilta tai Ajovarmasta.

Ajoluvan voi uusia, vaikka sen voimassaolo olisi umpeutunut

Myös jo aikaisemmin vanhentuneita henkilöauton ammattilupia tai ennen vuotta 2010 myönnettyjä taksinkuljettajan ajolupia voi uusia hakemuksella. Luvan uusimiseksi ei tarvitse suorittaa taksinkuljettajan koetta.

Tutustu

Tapahtumakalenteri