//Ville Jaakola: Taksinkuljettaja, katoava ammattikunta?

Blogi

Taksinkuljettaja, katoava ammattikunta?

Viime aikoina julkisessa keskustelussa on asetettu suuria toiveita digitalisaatiolle. Kovimpien digiuskovaisten mukaan se ratkaisee kaikki maailman ongelmat nälänhädästä lähtien. Samaan aikaan käydään keskustelua siitä, kuinka digitalisaatio vie työt tietyiltä ammattikunnilta. Taksinkuljettaja on päässyt mukaan katoavien ammattien listalle, sijaluvulle 187.

Kuten muissakin uskonnoissa, digiuskovaiset ovat uskossaan vahvoja, eivätkä anna faktojen horjuttaa käsityksiään. Tässä kirjoituksessa keskitytään uskomusten sijaan faktoihin. Alla olevat näkemykset ovat kirjoittajan omia ja perustuvat olemassa oleviin faktoihin.

Autonominen ajaminen

Digitalisaation yhteydessä muistetaan aina mainita myös se, kuinka tulevaisuudessa autot liikkuvat ilman kuljettajaa paikasta toiseen. Tämä tarkoittaa kuulemma myös taksinkuljettajien ammattikunnan katoamista.

Hurjimmissa visioissa autot olisivat kykeneviä liikkumaan itsekseen jo 2020-luvulla, eli muutaman vuoden päästä. Autonomisen ajamisen ongelmaa ei kuitenkaan ole vielä läheskään ratkaistu. Toki auto saadaan liikkumaan itsenäisesti, mutta vain valvotuissa olosuhteissa. Liikenteessä vielä toistaiseksi ratkaisemattomana haasteena ovat muut tienkäyttäjät ja heidän arvaamaton käyttäytymisensä.

Lentoliikenteessä automaatiota on hyödynnetty jo kauan. Nykyiset matkustajakoneet ovat jo pitkään olleet kykeneviä lentämään automaattiohjauksella kentältä toiselle, mutta silti ohjaamossa on kaksi lentäjää ja tämän lisäksi turvallisuutta varmistaa lennonjohto. Jos kerran automaatio on toimivaa, voinee ihmetellä mihin lentäjiä ja lennonjohtoa tarvitaan? Taitaa olla niin, ettei automaation täydelliseen toimivuuteen voi luottaa, ja ihminen tarvitaan kuitenkin tilannetta varmistamaan sekä tarvittaessa puuttumaan automaatin toimintaan. Osaltaan on myös varmasti kyse siitä, että lentäjättömään koneeseen saattaisi olla aika hankala saada matkustajia.

Jos kerran ilmaliikenteessä ei pärjätä ilman kuljettajaa, on aika vaikea kuvitella, että kuljettajan tarve olisi poistumassa tieliikenteestä kovinkaan nopealla aikataululla.

Kaupunkiliikenteessä on erilaisia muuttujia ja erilaisista lähtökohdista tulevia liikkujia huomattavasti enemmän kuin taivaalla. Ne digihypettäjät, jotka ovat vakuuttuneita kuljettajattoman taksin tulemisesta, paljastavat samalla sen, kuinka vähän he taksinkuljettajan työstä tietävät. Mitä sitten vaikka auto saataisiin kulkemaan automaattisesti pisteestä a pisteeseen b, kuka avustaa huonosti liikkuvan asiakkaan sisätiloihin ja kantaa kassit perille?

Miten automaatio sitten muuttaa taksinkuljettajan työtä? Kehitys on varmasti hyvin samansuuntainen kuin se on ollut ilma- ja rautatieliikenteessä. Kuljettajan työtä helpottamaan ja turvaamaan tulee varmasti uusia järjestelmiä, ja kuljettajan tehtävä muuttuu hiljalleen aktiivisesta toimijasta enemmän valvojaksi. Kehittyvä anturitekniikka tulee jatkossa vähentämään inhimillisistä virheistä johtuvia vaaratilanteita ja sitä kautta parantamaan liikenneturvallisuutta.

Sähköinen liikenne

Toinen digiuskovaisten lempilapsi on verkkosähkön voimalla tapahtuva autoilu. Heidän mukaansa sähköauto on päästötön, koska sähköhän tulee töpselistä, eikä näin ollen päästöjä synny lainkaan. Huvittavinta asiassa on se, että monet sähköautointoilijat vastustavat samaan aikaan lisäydinvoiman rakentamista. Insinöörin näkökulmasta kyseessä on yhtälö, jota saattaa olla aika vaikea saada toimimaan.

Sähköautohan on vanhempi keksintö kuin polttomoottorilla toimiva auto, eli sinällään asia ei ole mitenkään uusi. Varhaisista sähköautoista monet tunnistavat Detroit Electric Car Companyn valmistaman ajoneuvon, jota Mummo Ankka käyttää liikkumiseen. Alkuajoista lähtien sähköauton yleistymisen esteenä on ollut akuston lataamiseen kuluva aika sekä rajallinen kapasiteetti. Akkuteknologia on noista ajoista kehittynyt huimasti, mutta edelleen parhaiden akkujen energiatiheys on alle kaksi prosenttia dieselöljyn vastaavasta. Toki sähköauton moottori on kevyempi ja sen hyötysuhde on parempi kuin dieselmoottorilla, mutta paljon pitää vielä tapahtua kehitystä, ennen kuin sähköautot haastavat tosissaan polttomoottoriautot.

Ville Jaakola, tekninen asiantuntija

Tutustu 

Liity jäseneksi 

 Tapahtumakalenteri

Tutustu Taksiliittoon

Ajankohtaista 

Nuijamiestentie 7
00400 Helsinki

020 7756 800
taksiliitto@taksiliitto.fi

TAKSILIITTO SOSIAALISESSA MEDIASSA

2018-11-07T13:38:16+00:007.11.2018|Blogit|