///Taksiliitto: vauhtia ympäristötavoitteisiin lisäämällä latauspisteitä taksiasemille

Tiedote 11.1.2021

EU myöntää jäsenmailleen elvytysrahaa, josta Suomen osuuden on kerrottu olevan noin 2,3 miljardia euroa. Elvytyspaketilla rahoitettavien hankkeiden tulee Kestävän kasvun ohjelman mukaisesti edistää työllisyyttä, vähentää hiilidioksidipäästöjä ja edistää digitaloutta. Taksiasemille rakennettavat latauspisteet tukisivat kaikkia näitä tavoitteita erinomaisesti.

–  Sähköautojen latauspisteistä hyötyisivät niin kunnat, kuluttajat kuin yrittäjät. Latauspisteitä voitaisiin ensivaiheessa rakentaa kaupunkien keskeisimmille taksiasemille ja jatkossa laajentaa tarvittaessa verkostoa, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen esittää.

Latauspaikat olisivat yksinomaan ladattavien taksien eli täyssähköautojen tai ladattavien hybridien käytössä. Ensivaiheessa lataussähkö voisi olla kaupunkien kustantamaa ja tällä pienellä investoinnilla kaupunki kannustaisi yrittäjiä sähkökäyttöisten taksien hankintaan.

–  Omalla latauskaistallaan olevista sähkötakseista kuluttajankin olisi helppo taksiasemalla valita itselleen sopiva ympäristöystävällinen vaihtoehto, Koskinen muistuttaa.

Konkreettinen teko yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi

Julkisia hankintoja koskevan EU:n puhtaiden ajoneuvojen hankintadirektiivin vaatimukset tulevat voimaan elokuun alussa. Sen jälkeen jopa 50 % kuntien hankkimista kuljetuksista tulee olla vähäpäästöisiä. Tämä tarkoittaa, että ajoneuvon co2-päästöt ovat enintään 50 g/km. Tällaiset henkilöautot ovat käytännössä joko täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä. Niitä varten on pakko saada kattava taksien latausverkosto kuntoon varsin nopeasti. Ilman toimivaa latausverkostoa ei voida kuvitella taksiyrittäjien pystyvän investoimaan tarvittavaan uuteen vähäpäästöiseen ajoneuvokalustoon.

–  Taksien latausverkoston kasvattaminen edesauttaisi kuntien hankinnoissa, kun riittävän puhdasta kalustoa olisi aidosti saatavilla.  Myös tästä näkökulmasta latausinfran kasvattaminen taksiasemilla on yhteiskunnallisesti järkevä ratkaisu, alleviivaa Koskinen.

Koronan kurittama taksiliikenne ei saa jäädä muiden liikennemuotojen jalkoihin

Taksialan liikevaihto on koronan myötä puolittunut. Tavaraliikenteelle jaetaan tukea kaasuautojen hankintaan, yksityisautoilijat saavat romutuspalkkiota, linja-autoliikenteelle jaetaan eri tavoin joukkoliikennetukea, mutta taksit ovat jääneet näistä kaikista ulkopuolelle.

Taksialan oletetaan jälleen hoitavan investointinsa myös ympäristövaatimusten osalta 100 % itse.

–  Taksit osana julkista liikennettä pitää saada muiden liikennemuotojen osalta tasaveroiseen asemaan. Latausasemien investoinnit olisivat yksi askel kohti oikeudenmukaisuutta, Koskinen korostaa.

Lisätietoja:

toimitusjohtaja Timo Koskinen, 040 570 9070