//Taksiliitto toiveikas liikenne- ja viestintäministeriön linjauksista – parempi tiedonkeruu torjuu harmaata taloutta

TIEDOTE 31.10.2022

Taksiliitto kiittelee liikenne- ja viestintäministeriön nopeaa tarttumista Verohallinnon taksialaa koskeviin lainmuutostoiveisiin. ”Ministeriön aktiivisella asenteella pääsemme askeleen kohti toimivampaa taksien tiedonkeruuta”, liiton toimitusjohtaja Timo Koskinen arvioi. Liitto korostaa, että harmaan talouden estäminen on lakia noudattavien taksiyritysten elinehto.

Verohallinto tiedotti viime viikolla (26.10.) taksialan tehovalvonnasta, joka paljasti 8,7 miljoonaa euroa kirjanpidon ulkopuolelle jääneitä tuloja. Verohallinto kertoi toivovansa lakimuutosta, joka mahdollistaisi taksamittaritiedon paremman seurannan. Alan digitalisaatio helpottaisi taksialan valvontaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö kommentoi tilannetta omassa tiedotteessaan, jossa se kertoi pitävänsä taksiliikenteen digitalisaation kehittämistä ja tiedon hyödyntämistä erittäin tärkeänä. Ministeriössä on huomattu sekä Verohallinnon että Taksiliiton kannanotot asiasta, ja tehokas tiedonkeruu on myös ministeriön tavoitteena.

– Yhteistyö liikenne- ja viestintäministeriön kanssa tuntuu nyt jatkuvan erittäin hyvin. Ministeriö näkee taksien tiedonkeruuseen liittyvät muutostarpeet. Vaikuttaa siltä, että olemme vihdoin pääsemässä asiassa pienen askeleen eteenpäin, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kiittelee.

– Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tehtävänä on määritellä toteutustavat taksialan tietojen keräämiseen. Hyvällä yhteistyöllä ja asiaan sitoutumisella saamme alan kuntoon, Koskinen toteaa.

Takseilta vaaditaan monipuolista tiedonkeruuta yritystoiminnasta ja yksittäisistä matkoista. Jo nykyisellään kaikista taksimatkoista kerätään tiedot, joten nyt ei olla missään tapauksessa lisäämässä hallinnollisia rasitteita yrittäjille.

Taksiliiton tavoitteena on mahdollistaa alan tehokkaampi ja helpompi valvonta sekä torjua harmaata taloutta. Taksiliitto on jo pitkään pyrkinyt vaikuttamaan tietojenkeruun tehostamiseen alan tervehdyttämiseksi. Liiton näkemyksen mukaan kaikista taksimatkoista tulisi saada lain edellyttämät perustiedot viranomaisten käyttöön sähköisten rajapintojen kautta automaattisesti ja ajantasaisesti. Valitettavasti, ehkä osin koronankin vuoksi, kehityshankkeet eivät ole lainvalmistelussa edenneet toistaiseksi. Harmaan talouden estäminen edistää tervettä kilpailua lakia noudattavien taksiyrittäjien eduksi.

Lisätiedot toimituksille
Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson, p. 0400 400 348
Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen, p. 040 570 9070
Taksiliiton laki- ja neuvontapalveluiden päällikkö Jenni Salonen, p. 050 596 7963