TIEDOTE 31.10.2025

Taksiliitto: Tervia huojuttaa yrittäjien palvelukykyä pohjoisessa

Taksiliitto vaatii Terviaa välittömästi maksamaan sopimusyrittäjille ostamastaan kuljetuspalvelusta kertyneet sopimuksen mukaiset korvaukset. Lisäksi Tervian on osoitettava riittävä resurssi selvittämään järjestelmistään syntyviä laskutus tietojen epäselvyyksiä, välittömästi, jotta kuukausia myöhässä olevat maksut saadaan liikkeelle sovitun 21 päivän kuluessa.

 Kymmenet yrittäjät ovat raportoineet Taksiliitolle saamatta jääneistä kuljetusmaksuista. Maksamattomat summat ovat pahimmillaan lähes 100 000 euroa yrittäjää kohti, ja aikaisimmat ajetut ja tilittämättä olevat kyydit ovat lähes vuoden vanhoja. Sopimusten mukainen 21 päivää ei toteudu. Yrittäjät ovat joutuneet hyväksymään tilityksiä, jotka eivät vastaa todellisia ajettuja matkoja rahaliikenteen edistämiseksi.

 Neljän pohjoisen hyvinvointialueen yhteistoiminta-alueella on viime vuoden lopulla aloitettu sote-kuljetusten välitystoiminta yhteisen inhouse-yhtiön Tervia Logistiikka Oy:n toimesta. Alkutaival on takkuillut niin asiakkaiden palvelun kuin teknisen osaamisen kanssa. Toiminta on ajettu ylös liian nopeasti ja puutteellisella toimialaosaamisella ottaen huomioon alueen koko ja palveltavien asiakkaiden eritystarpeet. Hälyttävintä on, että tällä hetkellä Tervia Logistiikka on jäljessä maksuissaan kuljetustoimea hoitaville yrittäjille – takseille – jo useamman sadan tuhannen euron arvosta. Tervian osalta sormi osoittaa Pohteen aluetta. Yrittäjillä on velvollisuus maksaa palkkoja ja muita lakisääteisiä maksuja, mutta hyvinvointialueiden kuljetuksista syntyviin laskuihin ei saada suorituksia.

 Alueella tehdyissä kilpailutuksissa on esiintynyt useita ongelmia, joista on raportoitu ja valitettu viranomaisille. Tämä tie on kuitenkin liian hidas verrattuna siihen, missä tahdissa yrittäjän on hoidettava velvoitteensa. Sopimusaikana on myös muutettu sopimusten ehtoja ja sovittuja kuljetushintoja toista osapuolta kuulematta.

Pohjoisen yhteistoiminta-alueen kuljetuksia on vuodessa noin 700 000. Kelan vaatimus matkojen onnistumisesta on 100 prosenttia, ja sen eteen taksialalla niin markkinaehtoiset välitysyhtiöt kuin sopimusyrittäjätkin ovat tehneet töitä hyvin tuloksin. Asiakastyytyväisyyttä ja luotettavuutta on vahvistettu hyvässä yhteistyössä välitysyhtiöiden ja autoilijoiden kesken. Alueen asiakkaat ovat vedonneet Tervian johtoon jo useaan otteeseen palvelun saamiseksi raiteilleen. Ratkaisuja ongelmiin ei ole ollut tarjolla.

 ”On hyvä tarkastella kriittisesti olemassa olevia palveluita ja niiden järjestämistä. Mutta on kestämätöntä, että se tehdään paikallisten yrittäjien ja sote-asiakkaiden kustannuksella. Hyvin toimivat palvelut on ajettu alas ja lopputuloksena on kaaos niin asiakkaiden kuin kuljetusyrittäjienkin osalta. Toimialaltamme putoaa yrittäjiä jatkuvasti pois, koska edes maksuaikataulut eivät pidä. Helpointa olisi palauttaa näiden kuljetusten järjestelyt yhtiöille, jotka ovat näillä alueilla toimineet pitkään ja jotka ovat yhdessä asiakkaiden kanssa kehittäneet palvelun luotettavuutta vuosien ajan”, Taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson toteaa.

Lisätiedot toimituksille

Toimitusjohtaja Annukka Mickelsson,
P. 050 339 0963,
annukka.mickelsson@taksiliitto.fi

Suomen Taksiliitto ry on taksiyrittäjien ja -yritysten kansallinen edunvalvontajärjestö, joka edistää luotettavaa ja reilua taksiyrittäjyyttä. Liitolla on lähes 100 paikallista yhdistystä ja sen jäsenistöön kuuluu niin toiminimiyrittäjiä, eri kokoisia yrityksiä kuin tilausvälitysyhtiöitäkin. Liitto täyttää 80 vuotta vuonna 2025.