TIEDOTE 14.5.2025
Taksiliitto: Täyssähkövaatimus johtaa yhteiskunnallisten kuljetusten tarjonnan pullonkauloihin
Yhteiskunnan ostamat taksimatkat ovat merkittäviä yhdenvertaisuutta ylläpitäviä palveluja. Ne ovat monille ainoa tapa päästä terveyskeskukseen, kouluun tai kuntoutukseen. Taksiliitto varoittaa, että tiukentuvat päästöttömyysvaatimukset yhdistettynä rajalliseen latausinfrastruktuuriin voivat johtaa taksien riittämättömyyteen yhteiskunnan ostamassa liikenteessä. Yritysten investointimahdollisuudet uuteen kalustoon ovat tiukkojen kilpailutusten vuoksi heikot.
Laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista muuttuu vuoden 2026 alussa. Uusia vähäpäästöisyysvaatimuksia tulee noudattaa hankinnoissa, jotka aloitetaan vuoden 2026 puolella. Tämä tarkoittaa sitä, että alueesta riippuen 20–50 prosenttia, yhteiskunnan kuljetuksista tulee hoitaa täyssähköautoilla. Tähän saakka hankinnoissa on edellytetty vähäpäästöisyyttä, johon myös hybridiautot ovat riittäneet.
–Vaikka ala haluaakin olla mukana liikenteen päästöjen alentamisessa, tällä hetkellä ainoastaan Uudellamaalla ja Lapissa on vaadittu määrä täyssähköautoja. Muualla Suomessa ollaan kaukana tavoitteesta. Päästöttömyysvaatimus voi johtaa siihen, ettei kriteerit täyttäviä takseja ole yhteiskunnan tarpeeseen nähden riittävästi, Taksiliiton toimitusjohtaja Annukka Mickelsson kertoo.
–Päästöttömän taksiliikenteen mahdollistamiseksi tarvittaisiin niin teholaturiverkoston laajentamista nopeasti myös pääteiden ulkopuolisille alueille kuin ennakoitavuutta investoinnin kannattavuudesta, Mickelsson toteaa.
Taksialan sähköistymistä vaikeuttaa autoinvestointiin liittyvät kustannukset. Täyssähköinen taksiauto maksaa noin 70 000–80 000 euroa. Tyypillinen akkutakuun kesto on noin 160 000–200 000 kilometriä, jonka täytyttyä auton jälleenmyyntiarvo on täydellinen arvoitus. Ammattikäytössä tämä kilometrimäärä täytyy tyypillisesti kahdessa, kolmessa vuodessa.
–Jäsenistömme kiinnostus sähkötakseihin on ollut kasvussa, mutta investoinnin riskit tekevät hankinnasta vaikean, Annukka Mickelsson kertoo.
Tarkkuutta hankintanimikkeisiin
Taksiliitto peräänkuuluttaa yhteiskunnan kuljetuspalveluja tilaavilta hankintayksiköiltä tarkkuutta hankintanimikkeisiin. Liiton tietojen mukaan hankintayksiköissä on epäselvyyttä vähäpäästöisyyden vaatimuksista, kun kilpailutuksissa nimikkeeksi on vaihdettu muut kuin kuljetushankinnat. Tällöin tehdyt investoinnit täyssähköautoihin ovatkin olleet turhia.
–Oikeiden hankintanimikkeiden käyttö antaisi ennustettavuutta vähäpäästöisyysinvestointien tekemiseen, Annukka Mickelsson Taksiliitosta kiteyttää.
Taksikannasta 12 prosenttia on täyssähköisiä, 9 prosenttia ladattavia hybridejä ja 12 prosenttia ei-ladattavia hybridejä.
Lisätiedot toimituksille:
Toimitusjohtaja Annukka Mickelsson, p. 050 339 0963, annukka.mickelsson@taksiliitto.fi
Suomen Taksiliitto ry on taksiyrittäjien kansallinen edunvalvontajärjestö, joka edistää luotettavaa ja reilua taksitoimintaa. Liiton jäsenistöön kuuluu niin toiminimiyrittäjiä, eri kokoisia yrityksiä kuin tilausvälitysyhtiöitäkin. Liitto täyttää 80 vuotta vuonna 2025.