//Taksiliitto: Sähköautojen hankintatuki silmänlumetta

Taksiliitto: Sähköautojen hankintatuki silmänlumetta

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta päätti 2.12. jättää taksit täyssähköautojen hankintatuen ulkopuolelle. ”Jos hallituspuolueet todella tavoittelisivat ympäristövaikutuksia, sähköautojen hankintatuki kohdistettaisiin sinne, mistä päästövähennyksiä on saavutettavissa. Valiokunnan mietintö osoittaa jälleen, että teot ja puheet ovat voimakkaasti ristiriitaisia”, Suomen Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson paheksuu.

Liikenne- ja viestintävaliokunnassa sähkötaksien hankintatukea puolsivat ainoastaan pienyritystoimintaan myönteisesti suhtautuvat kokoomus ja perussuomalaiset, jotka kirjauttivat valiokunnan mietintöön eriävän kantansa.

”Muut puolueet – ilmastopäästöistä kovaan ääneen puhuvia vihreitä myöten – sivuuttivat ilmastotavoitteet merkittäviltä osin. Kovasti pidetään esillä kunnianhimoisia ympäristötavoitteita, mutta tuki evätään sieltä, mistä päästövähennyksiä on saavutettavissa”, Kai Andersson ihmettelee.

”Kun hankintatukeen on varattu vähäinen määrä euroja, oikea kohdentaminen on entistä tärkeämpää. Taksiliikenteen ulos rajaaminen on tyrmistyttävää. Haluamme olla mukana päästövähennyksissä, kunhan siihen annetaan mahdollisuus.”

Taksiliitto muistuttaa, että pienyrittäjävaltainen ala on koronan vuoksi muutenkin kurimuksessa. Lisäksi esimerkiksi julkiset hankinnat asettavat takseille entistä enemmän vaatimuksia ympäristöystävällisen kaluston suhteen. Monilla yrittäjillä ei ole mahdollisuuksia investoida täyssähköautoihin.

”Täyssähköautojen edullisiin käyttökustannuksiin nojaavat perustelut ovat tyhjän päällä, eikä tukea pidä evätä takseilta sillä perusteella. Päinvastoin, paljon ajaville ammattiautoilijoille julkisten latausasemien käyttö ei ole mitenkään edullista. Myös vakuutukset ovat sähköautoissa kohtuullisen kalliita, ja takseille tietenkin yksityisautoja kalliimmat”, Andersson huomauttaa.

Taksiala vetoaa eduskuntaan, jotta tämä pyörtäisi liikenne- ja viestintävaliokunnan ilmastovastaisen päätöksen.

Lisätiedot toimituksille

Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson, p. 0400 400 348