//Taksiliitto: Rikolliset pois taksialalta lainsäädännön avulla

Suomen Taksiliitto vaatii lainsäätäjiltä toimia taksiliikenneluvan kriteerien kiristämiseksi. Tällä hetkellä laki ei estä taksiyrittäjänä toimimista, vaikka taustalla olisi vakavia rikoksia. Viime päivien uutiset taksinkuljettajien asiakkailleen tekemistä rikoksista ovat heikon lainsäädännön satoa, Taksiliitto ärähtää.

”Vakaviin rikoksiin syyllistyneille henkilöille ei pidä myöntää taksiliikennelupaa. Olemme useaan otteeseen tuoneet huolemme esille, mutta lainvalmistelijoiden ja päättäjien parissa asia sivuutetaan eduskuntaa myöten. Toistuvat uutiset taksinkuljettajien asiakkailleen tekemistä rikoksista ovat erittäin huolestuttavia ja rapauttavat kuluttajien luottamusta koko taksialaan”, Suomen Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson huomauttaa.

”Taksiliitto oli juuri eilen (24.11.2021) jälleen kuultavana eduskunnassa liikennepalvelulakiin tehtävistä muutoksista. Lausuimme jälleen kerran, että vakavien rikosten pitää olla este taksiliikenneluvan saamiselle. Käykö kuitenkin taas niin, että lainvalmistelijat ja päättäjät antavat kuluttajille epämiellyttävän tilanteen jatkua”, Kai Andersson ihmettelee.

Liitto on esittänyt, että henkeen ja terveyteen kohdistuvat rikokset sekä seksuaalirikokset estäisivät luvan saamisen määräajaksi. Samoin muun muassa rattijuopumukseen syyllistymisen ja muiden asiakkaaseen kohdistuneiden rikosten pitää ehdottomasti estää liikenneluvan saamisen.

”Vaadimme tiukempia hyvämaineisuuden vaatimuksia taksiliikenneluvan hakijoille jo ministeri Anne Bernerin aikana, vuoden 2018 liikennepalvelulain valmisteluvaiheessa. Asialle ei tullut tukea sen paremmin ministeriltä, ministeriön virkakunnalta kuin eduskunnalta. Lainsäätäjien pää ei ole kääntynyt edelleenkään, vaikka näistä ongelmista on puhuttu jo pitkään”, Kai Andersson toteaa.

Valtaosa luotettavia asiakaspalvelun ammattilaisia

Lainvalmistelusta vastanneet viranhaltijat eivät reagoineet liiton huoleen myöskään viime talven lainvalmistelussa. Tärkeitä tiukennuksia luvan saamisen ehtoihin ei sisällytetty kevään lakimuutoksiin.

”Lainvalmistelussa on vedottu toistuvasti siihen, että taksinkuljettajan ajolupaan liittyy riittävästi rajoituksia. Ihmettelemme, ettei vakava rikostausta ole lainsäätäjän näkökulmasta este taksiyrittäjänä toimimiselle. Varsin usein olemme kuulleet esimerkiksi huomautuksen, etteivät rikokset estä yleensä muutakaan yritystoimintaa. Nimenomaan taksiyrityksessä yrittäjän vakava rikostausta heijastuu koko yritykseen ja sen moraalisiin toimintatapoihin.”

”Suomalaiset taksiyrittäjät ja taksinkuljettajat ovat muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta asiakaspalvelun ammattilaisia, joille asiakkaiden koskemattomuus ja turvallisuus ovat keskeisiä arvoja. Suomen Taksiliitto edellyttää, että lainsäädännön keinot otetaan avuksi, kun taksialan kuluttajien luottamusta parannetaan. Rehelliset ja hyvämaineiset yrittäjät eivät tähän yksin pysty, me tarvitsemme myös lainsäätäjän apua ja tukea”, Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson sanoo.

Lisätietoja toimituksille:
Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson, p. 0400 400 348