Taksiliitto: Hallitus jatkaa taksiyrittäjien syrjintää
Suomen Taksiliitto on tyrmistynyt hallituksen päätöksestä jättää taksiala polttoainetuen ulkopuolelle. Valtioneuvoston tiedotteessa todetaan, että tuki koskisi maanteillä tapahtuvia tavara- ja henkilökuljetuksia, vaikka taksit on rajattu tuen ulkopuolelle. ”Käsittämätöntä, että maan hallitus johtaa omalla tiedotteellaan kansalaisia harhaan näin pahasti”, Taksiliitto jyrähtää.
Hallitus vie eduskuntaan esityksen polttoainetuesta, jota tarjotaan käytännössä kaikille ammattiliikenteen toimijoille takseja lukuun ottamatta.
Taksiliitto huomauttaa, että taksiyrittäjät ovat olleet tämän hallituksen syrjinnän kohteena erilaisten tukimuotojen osalta johdonmukaisesti. Taksit eivät voi saada romutuspalkkiota, taksit eivät saa sähköautojen hankintatukea toisin kuin muun muassa pakettiautoyrittäjät tai yksityishenkilöt, ja nyt taksit ollaan jättämässä äkillisen polttoaineiden kustannusnousuun liittyvän tuen ulkopuolelle. Tukea annetaan linja-autoille ja tavaraliikenteelle, myös pakettiautoliikenteelle, mutta takseille ei mitään.
– Käytännössä aamun koulukyyti linja-autolla saa tukea, iltapäivän paluu taksilla ei. Pakettiautolla hoidettu postin jakelu saa tukea, taksilla sama työ ei saa tukea. Tavaraliikenneyrittäjä, joka harjoittaa myös taksiliikennettä, saa tukea, mutta taksiyrittäjä ei saa tukea edes tavarankuljetukseen. Tukimalli on erittäin epäoikeudenmukainen, vääristää kilpailua ja syrjii taksiyrittäjiä. Se ei täytä lainsäädännön yrittäjiä tasavertaisesti kohtelemisen vaatimusta mitenkään, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kritisoi.
– Lainvalmistelijat eivät selvästikään tunne taksiliikennettä, jonka liikevaihdosta suuri osa tulee erilaisista kiinteähintaisista sopimuskuljetuksista. Niihin ei saada hintamuutoksia nopeasti. Taksiliikenteestä pieni osa on sellaista, jota voidaan tosiasiassa hinnoitella tilanteen mukaan nopeasti.
Kaikki taksialaa tukevat lausunnot jätettiin huomiotta
Taksiliitto pitää myös polttoainetukeen liittyvää lainvalmistelua erikoisena. Lausunnot taksien osalta jätettiin täydellisesti huomiotta. Taksialan sisällyttämistä lakiin kannattivat lukuisten taksialan toimijoiden lisäksi muun muassa Kuntaliitto, Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto, SKAL, Suomen Yrittäjät sekä Rahtarit. Tuki ajoittuu helmi-huhtikuun 2022 polttoaineostoihin. Tämän jälkeen hallitus pitää polttoaineen hinnannousua liiketoimintariskinä ja hintojen siirtämistä asiakkaille mahdollisena. Samalla kuitenkin taksien ulos jättämistä perustellaan 1.7.2022 voimaan tulevalla Kela-taksojen muutoksella.
– Olemme syvästi pettyneitä lakiesityksen sisältöön ja lainvalmisteluun. Toivottavasti eduskunta ymmärtää, että julkisen liikenteen pientä toimijaa taksia tarvitaan jatkossakin maassamme hoitamaan liikkumisen mahdollisuuksia omalta osaltaan. Taksiyrittäminen ei ole harrastus vaan vakavasti otettava yritysmuoto, joka työllistää ja elättää useita perheitä maassamme.
Lisätiedot toimituksille
Toimitusjohtaja Timo Koskinen, Taksiliitto, p. 040 570 9070, timo.koskinen@taksiliitto.fi
Puheenjohtaja Kai Andersson, Taksiliitto, p. 0400 400 348, kai.andersson@taksiliitto.fi