/, Tiedotteet, Uutiset/Taksiliitto: Epäilyjen sijaan tarvitaan ohjeita

Kannanotto 11.3.2017

Taksiliitto: Epäilyjen sijaan tarvitaan ohjeita

Viime aikoina julkisuudessa on keskusteltu runsaasti takseista ja taksimarkkinoiden kilpailutilanteesta. Keskustelun sysäsi liikkeelle Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV:n ilmoitus, että taksiala on heidän erityisessä tarkkailussaan.

Taksiyritysten toiminnan kannalta tilausten välitys on oleellinen kysymys. KKV on julkisuudessa kertonut ongelmalliseksi sen, että tilausvälitysyhtiöt eivät ota kaikkia taksiyrittäjiä välityksen piiriin. Samoin KKV on kertonut ongelmaksi sen, että tilausvälityskeskusten välillä ei ole kilpailua.

– Tässä vaatimuksessa on koko ongelman ydin. Miten voi syntyä uusia tilausvälitysyhtiöitä, jos kaikkien yrittäjien on päästävä kutakuinkin ehdoitta olemassa olevaan tilausvälitysjärjestelmään mukaan? kysyy Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Markkinoiden määrittely aiheuttaa kysymyksiä

Liikennepalvelulain valmistelussa todettiin, että liikennemarkkinat ovat yksi iso kokonaisuus, jota varten lakia piti uudistaa. Liikennemarkkinoilla on niin tavara- kuin henkilöliikenne, niin yksityinen kuin ammattimainen liikenne, niin henkilöautot kuin linja-autotkin. Taksimarkkinat henkilöautolla ovat vain pieni osa tätä kokonaisuutta.

– Nyt KKV haluaa rajata arvionsa maantieteellisesti rajatulle alueelle ja koskemaan vain yhtä liikennemuotoa. Kun lainsäädäntö on rakennettu kokonaisuutta ajatellen, niin miksi markkinat halutaan määritellä näin kapeasti? Samalla logiikalla kutakuinkin kaikilla toimialoilla yksittäinen yritys on määräävässä markkina-asemassa, Koskinen ihmettelee.

Peräänkuulutamme selkeitä ohjeita

– Maan eittämättä parasta kilpailuoikeudellista viranomaisosaamista omaavalta KKV:ltä kaivataan nyt ohjeistusta. Ymmärrämme, että moitteita voi saada, jos toimii väärin, mutta sitä emme ymmärrä, että kysyttäessäkään ei saada ohjeita siihen, miten pitäisi toimia ja sitten ryhdytään puhumaan seuraamusmaksuista, Koskinen hämmästelee.

Selkeät pelisäännöt ovat sekä taksialan että liikennepalveluita käyttävien asiakkaiden etu.

Liikennepalvelulain tavoitteena on yhden suuren liikennemarkkinan syntyminen ja tästä syystä taksien määräsääntelystä ja sitä kautta mm. enimmäishinnasta, asemapaikoista ja erilaisista muista velvoitteista luovuttiin viime kesänä.

On ymmärrettävää, että näin vahvasta määräsääntelystä purettu taksiala on erityisessä asemassa, mutta toivottavaa tietysti on, että erityisasema näkyy erityisen huolellisena ohjeistuksena.

Lisätietoja:
Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja