///Taksiliiton puheenjohtajavaali: Esittelyssä Tuomo Heino

Taksiliiton puheenjohtajavaali:
Esittelyssä Tuomo Heino

Taksiliiton puheenjohtaja seuraavalle kolmivuotiskaudelle valitaan 3.-4.11.2020 Jyväskylässä järjestettävässä liittokokouksessa. Ehdokkaiksi ovat ilmoittautuneet tähän mennessä Taksiliiton nykyinen puheenjohtaja Kai Andersson Espoosta, Taksiliiton nykyinen toinen puheenjohtaja Tuomo Heino Kotkasta, taksiyrittäjä Ali Hosseini Helsingistä sekä taksiyrittäjä Markku Pakkanen Kouvolasta.

Taksiliiton nykyinen III puheenjohtaja Tuomo Heino on ehdolla liiton puheenjohtajaksi. Kotkalainen 53-vuotias Heino on puheenjohtajistossa nyt ensimmäistä kauttaan, mutta ei koe päässeensä toteuttamaan johtajuutta nykyisessä tehtävässään haluamallaan tavalla.

Tuomo Heinon vaimo kuvailee miestään ratkaisukeskeiseksi sekä hyvin asialle omistautuvaksi sekä myös pitkävihaiseksi, jos vastapuoli ei suostu tulemaan yhtään vastaan. Siitä ominaisuudesta Heino on kuitenkin pyrkinyt tietoisesti eroon. Itse hän kertoo uppoutuvansa toisinaan akuuttiin asiaan niin, että ei kuule tai näe muuta. Hän on sosiaalinen, aiemmin ehkä turhankin valikoiva, mutta pyrkii kyllä tulemaan juttuun kaikkien kanssa.

– Valmiuksia puheenjohtajaksi olen saanut nykyisen tehtävän lisäksi myös Taksiliikenteen Työnantajien puheenjohtajana sekä Osuuspankin ja Suomen Yrittäjien hallituksessa toimiessani. Myös puolentoista vuoden hoitovapaa kasvatti minua puheenjohtajuuteen ja vastuun kantoon sekä antoi uutta näkökulmaa, Tuomo Heino uskoo.

Läheisen kollegan mukaan Heinosta tekee hyvän puheenjohtajan hänen osallistuvuutensa, asioihin tarttumisensa sekä hyvä verkostoitumisensa, hän ei haasteita pelkää.

– En halua tehdä päätöksiä yksin, vaan vedän siihen kyllä mielelläni muita mukaan. Jos minut valitaan puheenjohtajaksi, haluan olla osallistava ja pitää yhteyttä säännöllisesti ja usein sekä varapuheenjohtajaan että hallituksen jäseniin käytännön asioista. Vaikka haluan johtaa, haluan myös kuunnella muita, hän kertoo.

Tuomo Heino mielestä työ järjestömme rakenteen kehittämiseksi on vielä kesken ja siinä on edelleen hiomisen varaa. Käytännön työtä on siis hallituksessa jatkettava ja otettava siihen mukaan myös kumppaneita jäsenistöstä.

– Meidän on yhdessä luotava visio ja strategia työn jatkamiseksi. On myös mietittävä, miten strategia jalkautetaan järjestössämme. Työtä siis riittää edelleen, sillä liiton pitäisi myös pystyä päivittämään ja uudistamaan ilmettään, hän painottaa.

Liitto koetaan kaukaiseksi ja jäsenistöstä erillään toimivaksi, minkä Heino katsoo syyksi jäsenmäärän laskuun. Näin jäsenet ja monet luottamustehtävissäkin toimivat hänen mukaansa kertovat.

Liiton tärkeimmiksi tavoitteiksi Tuomo Heino nostaakin lähitulevaisuudessa kentälle jalkautumisen ja keinojen löytämisen samaan maaliin pelaamiseksi koko luottamusmiesarmeijan osalta.

– Säästämme nyt väärissä asioissa, kentälle jalkautuminen ei saa olla kilometrikorvauksista kiinni. Sähköposti ei riitä, tarvitaan enemmän henkilökohtaisia kontakteja ja tiiviimpää yhteistyötä kentän luottamusmiesorganisaation kanssa. Jäsenistön ja edunvalvonnan pitäisi kulkea yhdessä, kenttää on otettava enemmän mukaan käytännön työhön jäsenmäärän pudotuksen taittamiseksi. Meidän on kuunneltava kentän näkemyksiä aktiivisemmin. Nyt tarvitaan rahallista ja resurssien panostusta, joskaan ei taloudellisesti suuria. Muutoin voi olla liian myöhäistä suunnan kääntämiseksi, hän luettelee keinoja jäsenmäärän laskun taittamiseksi.

Heinon mukaan jäsenyyteen liittyvän kriisin yli on päästävä, jotta liiton keskeinen asema taksien edunvalvojana voidaan turvata.

– Siinä strategia on tärkeässä roolissa. Liiton on keskityttävä taksiyrittäjien edunvalvontaan. Tilausvälityskeskukset ovat puolestaan tärkeitä strategisia yhteistyökumppaneita, joten niitäkään saa unohtaa. Meidän on myös panostettava monikansallisten yritysten torppaamiseen, jos ne eivät toimi lainsäädännön puitteissa. Koska maailma on muuttunut, jokainen jäsen on saatava ymmärtämään, että vastuu liiketoiminnasta on kannettava itse. Liiton on puolestaan keskityttävä edistämään asioita, jotka ovat taksiyrittäjien etu, hän painottaa.

Toimituksen huomio: Tuomo Heinon haastattelu perustuu kevättalvella annettuihin vastauksiin.

Tutustu myös muiden puheenjohtajaehdokkaiden esittelyihin:

Esittelyssä Kai Andersson

Esittelyssä Ali Hosseini