///Taksiliiton puheenjohtajavaali: Esittelyssä Markku Pakkanen

Taksiliiton puheenjohtajavaali:
Esittelyssä Markku Pakkanen

Taksiliiton puheenjohtaja seuraavalle kolmivuotiskaudelle valitaan 3.-4.11.2020 Jyväskylässä järjestettävässä liittokokouksessa. Ehdokkaiksi ovat ilmoittautuneet tähän mennessä Taksiliiton nykyinen puheenjohtaja Kai Andersson Espoosta, Taksiliiton nykyinen toinen puheenjohtaja Tuomo Heino Kotkasta, taksiyrittäjä Ali Hosseini Helsingistä sekä taksiyrittäjä Markku Pakkanen Kouvolasta.

Taksiyrittäjä Markku Pakkanen on ehdolla liiton puheenjohtajaksi. Kouvolalainen 60-vuotias Pakkanen on hankkinut kannuksia puheenjohtajan tehtävään liiton ylimpien luottamustehtävien sijaan kansanedustajan tehtävästä 8 vuoden ajalta.

Markku Pakkanen kuvailee itseään pitkäjänteiseksi, yhteistyökykyiseksi ja tavoitehakuiseksi. Kaverien mielestä hän on reilu ja omalle asialle uskollinen. Ehkä kaikkein näkyvin ominaisuus on huumorintaju.

Puheenjohtajan tehtävään häntä on ovat koulineet yli 30 vuotta taksiyrittäjänä ja aktiivisuus paikallisessa yhdistyksessä, sekä taksialan että Suomen Yrittäjien.

– Korkeakoulua ovat olleet yhteiskunnalliset luottamustehtävät siinä rinnalla. Kansanedustajana toimin yhden kauden myös liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtajana. Olen myös johtanut valtakunnallista Reserviläisliittoa 4 vuotta, Pakkanen kertoo.

Puheenjohtajan tehtävän edellytyksiksi hän katsoo erityisesti ratkaisukeskeisyytensä, mutta samalla helpon lähestyttävyyden ja toisten ihmisten huomioon ottamisen mielipiteineen.

– Arvostan läheisiä ihmisiä niin työssä kuin vapaa-ajalla, sillä ihmissuhteet ovat tärkeitä ja niiden kautta syntyy hyviä tiimityöntekijöitä, jollainen haluan itsekin olla. Haluan korostaa varapuheenjohtajan ja hallituksen asemaa eli töitä tehdään porukalla, mutta myös liiton henkilökunnan tukeminen on tärkeää. Lisäksi tunnen lainsäädäntötyön erittäin hyvin. Minulla on käytännön kokemusta lakien säätämisestä ja asioiden edistämisestä, sekä siitä, miten ja missä vaiheessa edunvalvonnan viestiä pitää päättäjille viedä, Markku Pakkanen perustelee.

Järjestöuudistus on Pakkasen mielestä lähtenyt hyvin liikkeelle ja se näyttäisi olevan oikean suuntainen. Iso uudistus vaatii kuitenkin vielä työtä, jotta se saadaan toimimaan. Ala ja koko järjestökenttä on muuttunut, joten myös edunvalvonnan pitää hänen mukaansa pysyä ajan hengessä mukana.

– Muutoksia tapahtuu paljon ja järjestömaailmassakin siihen on reagoitava. Taksiliitto on kyllä mielestäni ollut siinä suhteessa hyvin ketterä, hän kiittelee.

Jäsenmäärän laskun taittamiseksi liiton pitää Markku Pakkasen mukaan vielä kirkastaa sanomaansa kentälle, miksi liitto on olemassa ja tärkeä. Alalle on tullut valtava määrä uusia yrittäjiä, jotka ovat tavalla tai toisella tavoitettava.

– Emme ole yhtenäinen ammattikunta, jos emme tavoita laajaa joukkoa, kaikkien pitäisi osata ajaa asioita samaan suuntaan ja kulkea kohti tulevaisuutta. Omasta ammattikunnasta on oltava ylpeä ja saatava porukka tekemään työtä yhdessä. Liiton työ pitää kohdistaa vahvasti julkisuuteen, mutta myös kentälle pitää jalkautua enemmän ja näkyä erilaisissa tapahtumissa, hän pohtii.

Pakkanen katsoo, että kentälle on kerrottava, mitä liitossa on tehty ja että se on tärkeää ja siinä on onnistuttu. Taksiala itse ratkaisee, kuinka hyvin myönteisen kuvan luominen onnistuu.

– Miten käyttäydymme paikoissa, joissa taksi näkyy, ratkaisee, miten meidät tulevaisuudessa tunnetaan. Olemmeko myönteisellä tavalla ylpeitä omasta ammatista ja miten sen markkinoimme uusille nuorille alalle tuleville, jotta taksiyrittäjyys kiinnostaa jatkossakin. Omaa työtään pitää arvostaa, mutta erityisesti pitää arvossa kollegan työtä, jotta ala voi olla yhtenäinen ja menestyvä, hän painottaa.

Taksiliiton tärkeimmiksi tavoitteiksi Markku Pakkanen katsoo yleisen luottamuksen palauttamisen taksialaan ja ammattiin, ala oli vielä 5–10 vuotta sitten arvostettu ammattikunta. Myös lainsäädäntötyöhön vaikuttaminen on edelleen tärkeää, missä liitto on hänen mukaansa ansiokkaasti avannutkin epäkohtia.

– Harmaa talous on karsittava, ja alan pitäisi esittää oma ratkaisunsa saatavuusongelmaan, vaikka paluuta vanhaan ei ole. Yhteiskunnan muutokset koskevat myös taksialaa ja ikääntyvän väestön merkittävä lisääntyminen on taksialan kannalta positiivista. Se tarjoaa työtä ja meidän pitää pystyä vastaamaan kysyntään tavalla tai toisella. Varakkuus on lisääntynyt, joten uusia palveluja on mahdollista tarjota, Pakkanen sanoo.

Hän katsoo, että teknologian kehityksessä pitää myös pysyä mukana kuten ennenkin ja vahvan edunvalvonnan on säilyttävä edelleen.

– Puheenjohtajan ja hallituksen velvollisuutta pitää huolta liiton taloudesta, joka on haastavassa tilanteessa sekä jäsenistöstä. Lisäksi liiton toimiston väestä on huolehdittava, sillä heidän toimintansa heijastuu suoraan jäsenistöön, Markku Pakkanen vielä korostaa.

Toimituksen huomio: Markku Pakkasen haastattelu perustuu keväällä annettuihin vastauksiin.

Tutustu myös muiden puheenjohtajaehdokkaiden esittelyihin:

Esittelyssä Kai Andersson

Esittelyssä Tuomo Heino