///Taksiliiton puheenjohtajavaali: Esittelyssä Kai Andersson

Taksiliiton puheenjohtajavaali:
Esittelyssä Kai Andersson

Taksiliiton puheenjohtaja seuraavalle kolmivuotiskaudelle valitaan 3.-4.11.2020 Jyväskylässä järjestettävässä liittokokouksessa. Ehdokkaiksi ovat ilmoittautuneet tähän mennessä Taksiliiton nykyinen puheenjohtaja Kai Andersson Espoosta, Taksiliiton nykyinen toinen puheenjohtaja Tuomo Heino Kotkasta, taksiyrittäjä Ali Hosseini Helsingistä sekä taksiyrittäjä Markku Pakkanen Kouvolasta.

Taksiliiton nykyinen puheenjohtaja Kai Andersson on ehdolla liiton puheenjohtajaksi. Espoolainen 63-vuotias Andersson pyrkii tehtävään nyt toiselle 3-vuotiskaudelle.

Kai Andersson kuvailee itseään tekniikkauskovaiseksi skeptikoksi ja lähinnä tekemiseen perustavaksi realistiksi.

– Varmasti eniten on koulinut tämä elämän 10-luokka. Samoin myös ruohojuuritasolta lähtevä alan tuntemus eli kaikkiaan yli 40 vuoden kokemus toimialaltamme. Myöhemmin valmiuksia on kertynyt oman yrittäjyyden lisäksi hallitustehtävissä järjestömme eri tasoilla. Hyödyllistä kokemusta on tuonut myös vuodet yrittäjäjärjestön hallituksessa ja sen valiokunnissa, Andersson kertoo.

Kai Andersson pyrkii ottamaan asiat asioina, eikä juuri hermoile. Nämä ominaisuudet ovat hänen mielestään eduksi puheenjohtajan tehtävässä.

– Osaan erotella tunteet ja asiat, vaikka joskus onkin ”purtava kieltä”. Puheenjohtaja johtaa hallitusta, joka yhdessä tekee päätökset, joten kuuntelen mielelläni muiden mielipiteitä, nostamatta kantaani päällimmäiseksi. Vältän runnomasta asioita, unohtamatta kuitenkaan omaa näkemystäni, hän kuvailee.

Nykyinen järjestörakenne antaa Anderssonin mukaan hyvät mahdollisuudet toimia, joskin rakenne hakee vielä muotoaan.

– Ympäristö muuttuu ja myös järjestön on mukauduttava aikaansa. Heti uutta rakennetta ei tietenkään kannata lähteä muuttamaan, vaan se on saatava ensin toimimaan kunnolla. Perusta on siis kunnossa, mutta vaatii vielä totuttelemista ja hiomista, hän pohtii.

Järjestäytymisen tärkeydessä Kai Andersson luottaa alan toimijoiden harkintakykyyn edunvalvonnan merkityksestä omalle yritystoiminnalle ja sen toimintaympäristölle. Hän kuitenkin muistuttaa, että järjestö ei ole itsetarkoitus, vaan alan toimijat itse päättävät sen tarpeesta.

– Itse näen, että aluetoiminnan pitää olla vahvaa, olipa kyseessä sitten yhdistys tai laajempi alueellinen kokonaisuus. Liitto ei saa etääntyä jäsenistöstä, vaan tarvitsemme edelleen vahvaa alueellista yhteistyötä. Tiedon on kuljettava kahdensuuntaisesti, eli myös alueilta liiton toimistolle, hän muistuttaa.

Järjestöllä on Anderssonin mukaan oltava kasvot, joten kentälle on jatkossakin jalkauduttava. Lähivuodet tulevat ratkaisemaan pitkälti taksialan tulevan suunnan, mutta järjestön on uudessakin mallissa ansaittava ja osoitettava tarpeellisuutensa, sillä lainsäädäntö ja toimintaympäristö elävät jatkossakin. Alan itsensä käsissä on suurelta osin, millaisessa toimintaympäristössä se haluaa toimia seuraavat 10–15 vuotta.

Taloutta on Anderssonin mielestä hoidettava vastuullisesti ja jäsenvarat kohdennettava järkevästi ja tehokkaasti, taloudellisten raamien puitteissa. Henkilökunnan lisäämiselle hän ei näe tarvetta, joskin toimintoja on olosuhteiden muuttuessa kohdennettava tarpeiden mukaan.

– Pätevän juridisen puolen lisäksi tarvitsemme jatkossakin hyvää jäsenistölle suunnattua peruspalvelua kuten koulutusta ja tiedottamista, hän luettelee.

Eväitä jäsenpohjan nostamiseen pitäisi vähitellen löytyä, jotta liiton sanomalla on painoa. Erityisen kiireellistä on kuitenkin Anderssonin mukaan saada lainsäädäntö tukemaan tasapuolisia toimintaedellytyksiä, sillä myös velvoitteet hoitamalla tulee olla mahdollisuus pärjätä kilpailussa.

Liiton tärkeinä tavoitteina seuraavan puheenjohtajakauden aikana Andersson pitää asiakkaiden luottamuksen palauttamiseen ja nykymuotoisen taksiverkon säilymisen varmistamisen.

– Luottamuksen menettämisen seurauksena on kysynnän vähentyminen ja sen myötä verkoston rapautuminen tosiasia, jonka seurauksena merkittävin kilpailijamme, yksityisauto, muuttuisi yhä houkuttelevammaksi vaihtoehdoksi. Taksiverkon rapautuminen veisi lopullisesti pohjan myös suurimpien taajamien ulkopuoliselta joukkoliikenteeltä, hän toteaa.

Andersson ei näe alkavalla vuosikymmenellä, jos seuraavallakaan, realistista vaihtoehtoa nykymuotoiselle taksiliikenteelle.

– Liikkuminen on yksi ihmisten perustarpeista, joten autonomisia liikkumavälineitä, ”droneja” ja muita härpäkkeitä odotellessa tulee nämäkin palvelut turvata. Sen varmistamiseksi riittää varmasti työtä lähitulevaisuuden edunvalvonnassa. Viime vuoden puolella esitelty tavoitelistamme on mielestäni hyvä pohja jatkotyölle, hän kiteyttää lopuksi.

Toimituksen huomio: Kai Anderssonin haastattelu perustuu kevättalvella annettuihin vastauksiin.

Tutustu myös muiden puheenjohtajaehdokkaiden esittelyihin:

Esittelyssä Tuomo Heino

Esittelyssä Ali Hosseini