Taksiliiton blogi
BLOGI 10.6.2024
Puheenjohtajan katsaus
Puheenjohtajakauteni on alkanut vaikuttamisen kannalta hyvin, kun Taksiliitto on saanut hallitusohjelmaan liikennepalvelulain toisen korjauspaketin ja useita muita taksiyrittäjiä lämmittäviä asioita maan hallituksen työlistalle. Jos ne saadaan tehtyä sellaisena kuin me Taksiliittona ne haluamme, maassamme on parempi tuottaa taksipalvelua.
Taksilainsäädännön muutoksiin liittyvä arviomuistio on lausuntokierroksella, ja Taksiliitto ajaa voimakkaasti järjestäytyneen alan etuja.
Kun vain saisimme yhteneväiset säännöt kaikelle taksiyrittämiselle siten, että kaikki alan toimijat kerryttävät yhtä lailla valtion verokertymää ja eläkekassaa. Toimiala tulee saada sellaiseksi, että yrittäjät uskaltavat yrittää, työntekijät tulla töihin ja asiakkaat käyttää taksia. Haluamme tarjota palvelua yhteiskunnalle, yrityksille ja kuluttajille. Haluamme olla myös virallisesti osa julkista liikennettä.
Politiikassa lopputuloksesta ei voi aina olla varma, kun asioihin voivat vaikuttaa myös lainsäätäjille isommat asiat. Tällainen tilanne voisi olla esimerkiksi se, jos ajauduttaisiin tekemään poliittista vaihtokauppaa juuri sen poliittisen toimijan kanssa, joka ei tahdo muuttaa taksilakia tai osia siitä, ja saadakseen muita asioita läpi hallitus ajautuisi myymään meidän tavoitteitamme. Mutta uskotaan, että näin ei tule käymään.
Lainsäädännön pohtimisen lisäksi taksiyrittäjiä kuormittaa käytännönläheisemmät haasteet, kuten korkeat korot, inflaatio ja pelko talouden ajautumisesta taantumaan, jolla on suora vaikutus yleiseen toimeliaisuuteen ja taksipalveluiden kysyntään. Kulutuskysyntähän ei ole lähtenyt lähellekään sellaiseen nousuun mitä se on ollut ennen pandemiaa ja Venäjän hyökkäyssotaa.
”Haluan olla optimisti”
Haluan olla optimisti lainsäädännön ja kysynnän suhteen. Yrittäjänä oleminen olisi melko synkkää, jos ei usko, että vaihtelevista olosuhteissa voi pärjätä. Meille pitää vain antaa edellytykset pärjätä rehellisesti.
Erittäin monella meistä on ikään kuin peruskivenä liiketoiminnassa Kelan kyydit ja hyvinvointialueiden vammaispalvelu- ja sosiaalihuoltolain kyydit.
VPL- ja SHL-matkojen kohdalla pelkona ovat in-house-yhtiöt, jotka ovat valtion, kunnan tai kuntayhtymän omistamia ja niiden määräysvallassa olevia sidosyksiköitä, joilla hankintojen kilpailutukset saadaan kierrettyä ja näin monien taksien ravintoketjussa tärkeinä olevia välityskeskuksia saadaan siirrettyä sivuun VPL- ja SHL-matkojen osalta. Valtioneuvoston hallitusohjelmassa on tähänkin lakiin tulossa oikeansuuntaisia muutoksia, mutta ne eivät välttämättä ehdi kaikille alueille ajoissa.
Kela-matkojen osalta Kela katsoi, että nykyisen ”status quo -tilan” säilyttäminen on riskittömin vaihtoehto Kelalle juuri nyt, ja käytti molemmat optiot, joka sopi myös kaikille tilausvälitysyhtiöille. Kaikki taksiyrittäjät eivät ole optionkäyttöpäätöksiin tyytyväisiä, koska odottivat hintoihin korotuksia ja parempaa kilpailutusmallia. Nyt pitää vain tyytyä Kelan ja sen sopimuskumppaneiden päätöksiin.
”Paras tuki on riittävän suuri jäsenistö”
Jos tahtoa on turvata kuntalaisten liikkumispalvelut myös taajamien ulkopuolella sekä selkeyttää hämmennystä aiheuttava tilanne kaupungeissa, lääkkeet ovat olemassa. Päätöksentekijöiden eri tasojen tulee vaan ymmärtää tiettyjä asioita, joita meillä on tarjolla.
Tavoitteiden saavuttamiseksi Taksiliiton hallitus tekee parhaansa, ja perään myös kaikilta erilaisessa luottamusasemassa oleville sitoutumista ja vuorovaikutteista asennetta niin liiton kuin myös paikallisten, alueellisten ja valtakunnallisten poliittisten ja muidenkin vaikuttajien suuntaan.
Aktiivinen toimiminen on välttämättömyys. Välillä vaikuttamistilanteet saattavat tulla kuin varkain ja silloin nopeaan hissipuheeseenkin pitää olla valmis. Näin yhdessä toimien saamme parhaan tuloksen jäsentemme eduksi. Ja paras tuki tietysti on riittävän suuri jäsenistö, jotta saamme edunvalvonnan tason pysymään vakaana. Jäsenistön määrän pitämisen riittävän suurena onkin sitten suuri haaste meille kaikille.
Toivon, että perustyömme ratin takana on myös niin antoisaa, että tavallisen arjen huolet tasoittavat niin taloudellisten kuin muidenkin huolien tekemiä kuoppia. Se kai on monelle taksiyrittäjälle ollut alun alkaen se tietynlaisen porttiteorian ensimmäinen portti alalle, kun palvelutyö on ollut niin viihtyisää ja mielenkiintoista.
Tuomo Heino
Puheenjohtaja