Taksimatkan hinta
Asiakkaalle on ilmoitettava ennen matkan alkua selkeästi ja yksiselitteisesti matkan hinta tai hinnoittelun perusteet esimerkiksi nettisivuilla tai muissa sähköisissä kanavissa. Myös autossa on oltava hintatiedot matkustajan saatavilla.
Taksimatka on voitava maksaa käteisellä, pankkikortilla sekä yleisimmillä luottokorteilla, jos muusta ei ole etukäteen sovittu.
Maksusta on tarjottava asiakkaalle aina kuitti.
Taksimatkan hinnoittelu: taksamittari tai kiinteä hinta
Taksimatkat voi hinnoitella kahdella tapaa. Hinta voi määräytyä ajan ja matkan mukaan tai vaihtoehtoisesti hinta on ennalta sovittu kiinteä hinta.
Jos hinnoittelu perustuu ajan ja matkan mittaamiseen, on taksissa oltava taksamittari. Ajan ja matkan perusteella hinnoiteltaessa voidaan käyttää myös lähtömaksua, avustamislisää ym. vastaavia ennalta ilmoitettuja lisämaksuja. Nämä kaikki on kuitenkin aina kirjattava taksamittariin.
Hinnan ilmoittaminen – esimerkkihinta
Ennen taksimatkan alkamista on kuluttajalle annettava tieto taksimatkan hinnasta. Jos ennalta ei voida antaa tarkkaa kokonaishintaa, on kerrottava yksinkertaisella tavalla hinnan määräytymisen perusteet. Hintatiedot on oltava helposti havaittavissa ennen matkan alkamista.
Jos matkasta ei sovita kiinteää kokonaishintaa, tulee kuluttajalla olla helposti havaittavissa esimerkkimatkan (10 km/15 min) hinta.
Taksimatkan hinnasta tai hinnan määräytymisen perusteista on sovittava erikseen, jos esimerkkimatkan hinta ylittää 40 euroa.
Lisätietoja taksien hinnoittelusta, ja muita kuluttajille suunnattuja neuvoja Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.
Nuijamiestentie 7
00400 Helsinki
020 7756 800
taksiliitto@taksiliitto.fi
TAKSILIITTO SOSIAALISESSA MEDIASSA
LISÄTIETOA TAKSILIITOSTA