/Taksiasiakkaalle
Taksiasiakkaalle2022-11-16T14:51:45+02:00

Taksiasiakkaalle

Helppo ja huoleton. Taksit lähelläsi.

Kysy myös asiointipalvelua ja ostosten kotiinkuljetuksia.

Taksihaku: Hae takseja ja tilaa heti

Tai tilaa taksi ennakkoon kiinteään hintaan:

Matkamyynti: Tee taksin ennakkotilaus

Taksiasiakkaalle

Tältä sivulta saat tietoa taksimatkan eri vaiheisiin.

  • Ennen matkan alkua: tilaaminen, hinnoittelu
  • Matkan aikana: reitin valinta, matkan keskeytys, taksamittari, siisteys
  • Matkan jälkeen: maksaminen, kuitti
  • Poikkeustilanteet
  • Kela-taksi
  • Sanasto

Ennen matkan alkua

Taksin tilaaminen

Mitä eri vaihtoehtoja on taksin tilaukseen?
Tilaustapoja on useita. Taksin voi tilata puhelimitse välitysyhtiöstä tai suoraan taksiyrittäjältä. Tilauksen voi tehdä myös sovelluksella, ja taksin voi ottaa lennosta liikenteessä tai taksiasemalta.

Miten voin tehdä taksiin ennakkotilauksen?
Ennakkotilaus onnistuu puhelimitse, ja usein tilaus on myös mahdollista yhtiöiden nettisivujen tilauslomakkeilla sekä osalla sovelluksista.

Milloin ennakkotilaus kannattaa tehdä?
Ennakkotilaus kannattaa tehdä hyvissä ajoin. Useimmat yhtiöt pystyvät varmistamaan kyydin parhaiten, kun tilaus tehdään viimeistään vuorokautta ennen matkan alkua. Lisäksi ennakkotilaamalla mahdolliset erityistoiveet tulevat parhaiten huomioiduksi.

Mitä taksin tilaaminen maksaa?
Pääsääntöisesti taksin tilaaminen soittamalla on maksullista, ja puhelun mahdollinen maksullisuus kerrotaan asiakkaalle etukäteen. Sovelluksella tilaamisen maksullisuus riippuu palveluntarjoajasta.

Maksaako taksin ennakkotilaus erikseen?
Ennakkotilauksen maksullisuus vaihtelee yhtiöittäin.

Mitä taksia puhelimella tilatessa kannattaa kertoa?
• Matkustajien lukumäärä.
• Nouto- ja kohdeosoite.
• Noutoaika sekä ajankohta, jolloin taksin on oltava määränpäässä.
• Matkatavaroiden suuri määrä ja erityismatkatavarat.
• Mahdolliset erityistarpeet, kuten avustamistarve, lasten turvaistuin sekä mahdollisuus lemmikin mukanaoloon.
• Ennakkotilauksen yhteydessä esimerkiksi saapuvan lennon tai junan numero.
• Muut mahdolliset toiveet, esimerkiksi kuljettajan kielitaito tai taksi erityistarpeisiin.

Tuleeko tilattu taksi varmasti?
Varmistat kuljetuksen parhaiten ennakkotilauksella. Poikkeustilanteet ovat mahdollisia, ja erityistilanteissa vapaata autoa ei välttämättä ole saatavilla. Jos tilattua kuljetusta ei kuulu tai et ole saanut varausvahvistusta, soita tilausvälitysyhtiöön tai taksiyritykseen.

Mistä tunnistan taksin?
Taksiliikenteessä olevassa taksissa on oltava taksikupu. Taksikuvun pitää olla musta-keltainen. Taksikuvun saa poistaa vain, jos kyseessä on sovittu yritys- tai edustusajo ilman taksikupua. Jos taksikupua ei käytetä, siitä on tehtävä sopimus, joka on oltava mukana taksissa.

Asiakkaan nähtävillä on oltava luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi.

Taksimatkan hinnasto on ilmoitettava auton oikealle sivulla, jos matka alkaa taksiasemalta tai taksia ei ole muutoin ennakolta tilattu.

Mitä on hyvä tietää taksitolpalta taksin ottaessa?
Asiakas voi valita vapaasti minkä tahansa auton taksijonosta, eikä jonon ensimmäistä taksia ole pakko ottaa. Valitse taksi, jossa on taksikupu ja jolta saat selkeästi hinnan tai hinnoitteluperusteet ennen matkan alkua.

Hinnoittelu

Millaisilla eri tavoilla taksimatkan hinta voi määrittyä?
Sama taksimatka voi olla eri hintainen eri takseissa. Hintaan voi vaikuttaa esimerkiksi matkustajien lukumäärä, ajankohta ja tilaustapa. Takseilla ei ole enää laissa määriteltyä enimmäishintaa.

Taksimatkoilla on kaksi hinnoittelumallia. Asiakkaan kanssa voidaan sopia etukäteen kiinteä hinta tai hinta voi määräytyä taksamittarilla ajan ja matkan mukaan.

Pitääkö asiakkaalle kertoa hinta etukäteen?
Asiakkaalle on annettava ennen matkan alkamista selkeästi tieto matkan hinnasta tai hinnoitteluperusteet riippumatta siitä, onko taksi tilattu puhelimitse, sovelluksella tai taksiasemalta.

Taksimatkan hinnasto ilmoitettava auton oikeanpuoleisessa takasivuikkunassa, jos matka alkaa taksiasemalta tai matkaa ei ole ennalta tilattu tai varattu. Hinnasto tulee olla asiakkaan kannalta helposti havaittavissa ja näkyvässä paikassa.

Mikä on esimerkkimatkan hinta?
Asiakkaalle on annettava tieto esimerkkimatkan hinnasta ennen taksimatkan alkamista, jos matkasta ei ole sovittu etukäteen kiinteää hintaa. Esimerkkimatka on pituudeltaan 10 kilometriä ja kestää 15 minuuttia ja sen osalta ei peritä henkilömäärään tai matkatavaroihin liittyvää lisämaksua. Jos käytössä on lähtömaksu, sen tulee sisältyä esimerkkimatkan hintaan.

Jos esimerkkimatkan hinta ylittää 40 euroa, taksimatkan hinnasta tai hinnan määräytymisen perusteista on sovittava asiakkaan kanssa erikseen.

Vinkki! Voit vertailla hintoja tarkastelemalla esimerkkimatkojen hintoja taksiautojen kyljestä.

Kuva: Traficom

Onko mahdollista periä lisämaksuja?
Ajan ja matkan perusteella hinnoiteltaessa voidaan periä erillinen lähtömaksu ja muita lisämaksuja, jotka ovat etukäteen asiakkaan tiedossa. Lisämaksuja voidaan veloittaa esimerkiksi asiakkaan avustamisesta, lasten turvaistuimesta sekä lemmikkieläimen kuljetuksesta. Vertaile esimerkkimatkojen hintoja ennen matkaa.

Milloin taksimittari on pakollinen? Milloin mittari lähtee käyntiin?
Taksissa on oltava taksamittari, jos hinnoittelu perustuu matkaan ja aikaan. Taksamittari ei ole pakollinen silloin, jos käytetään vain kiinteää hinnoittelua.
Taksamittari lähtee käyntiin, kun taksi on asiakkaan käytettävissä. Ennakkotilauksen yhteydessä taksamittari lähtee käyntiin asiakkaan tilauksen mukaisena noutoajankohtana. Asiakasta nouto-osoitteessa odottamisesta pääsääntöisesti veloitetaan odotusmaksua. Taksi saattaa veloittaa myös asiakkaan noutamisesta esimerkiksi silloin, kun etäisyydet ovat pitkiä.

Matkan aikana

Kumpi valitsee reitin – kuljettaja vai asiakas? Voiko esittää reittitoiveita?
Asiakkaalla on aina oikeus valita reitti. Jos reittitoiveita ei ole ja hinta perustuu matkan pituuteen ja matkaan käytettävään aikaan, kuljettaja valitsee matkustajan kannalta edullisimman ja tarkoituksenmukaisimman reitin. Kiinteässä hinnoittelussa mahdollinen reittitoive tulee esittää kuljettajalle etukäteen.

Voidaanko matka keskeyttää jo sen alettua kuljettajan tai asiakkaan toimesta? Miten keskeytyneen matkan hintaa arvioidaan?
Kuljetus voidaan aina keskeyttää. Keskeytyneen matkan hinta arvioidaan tapauskohtaisesti riippuen keskeytyksen syystä.

Pitääkö autossa olla taksamittari?
Taksamittari on autossa pakollinen, ellei taksimatkan hinnoittelu perustu vain etukäteen sovittuihin kiinteisiin hintoihin.

Onko taksien siisteyteen jotain vaatimuksia?
Tilausvälitysyhtiöt ja taksiyritykset asettavat vaatimuksia taksien siisteyteen, joten epäsiisteydestä voi reklamoida.

Matkan jälkeen

Maksaminen

Mitkä maksutavat käyvät takseissa?
Taksimatkan saa aina maksaa käteisellä ja yleisimmillä maksu- ja luottokorteilla, ellei etukäteen ole selkeästi ennen matkan alkamista muutoin ilmoitettu. Lisäksi maksutapoina saattavat yrityksestä riippuen käydä sovellukset ja erikseen sovittaessa laskutus.

Onko normaalia, että taksikuljettaja vaatii maksua vain käteisellä?
Jos taksissa vaaditaan ainoastaan käteismaksua, asiakkaan on syytä harkita, kannattaako kyseistä palvelua käyttää. Ainoastaan käteisen hyväksyminen taksissa voi viitata harmaaseen talouteen. Toki yksittäisessä tapauksessa perusteena voi olla myös oikeasti maksupäätteessä oleva vika.

Kuitti

Pitääkö taksimatkasta saada aina kuitti? Miten kuitti voidaan antaa?
Taksimatkasta tulee aina antaa kuitti asiakkaalle. Kuitti voi olla paperinen tai sähköinen.

Mitä tietoja kuitilla on oltava?
Kuitissa on oltava tiedot palveluntuottajasta, Y-tunnus, tiedot peritystä maksusta, kuitin numero, päivämäärä sekä tiedot arvonlisäverosta.

Kannattaako kuljettajan tarjoama kuitti ottaa?
Kyllä. Asiakkaan ei kannata koskaan käyttää sellaista taksipalvelua, josta ei saa kuittia. Kuitista löytyy taksiyrityksen yhteystiedot, jolloin saat myös jälkikäteen yhteyden yritykseen.

Poikkeustilanteet

Unohtuiko jotain taksiin?
Kuitista löytyy taksiyrityksen yhteystiedot. Mikäli kuitti on kadonnut, voit olla yhteydessä tilausvälitysyhtiöön kadonneista matkatavaroista.

Mihin ottaa yhteyttä ongelmia kohdatessa?
Ensisijaisesti kuljettajalle jo matkan aikana. Matkan jälkeen ongelmista kannattaa ottaa mahdollisimman pikaisesti yhteyttä taksiyritykseen tai tilausvälitysyhtiöön.

Olenko oikeutettu korvauksiin?
Tapauskohtaisesti voit olla oikeutettu korvauksiin, jos esimerkiksi ennalta sovittu kuljetus jää tulematta tai myöhästyy.

Entä jos matkustaja ja kuljettaja ovat eri mieltä, mitä matkan hinnasta on sovittu?
Jos kuljettajan kanssa syntyy erimielisyys siitä, onko hinnasta tai hinnan määräytymisen perusteista sovittu nimenomaisesti esimerkkihinnan ylittyessä, taksin on näytettävä kantansa toteen.

Vinkki: Saitko erityisen hyvää palvelua?
Hyvästä palvelusta kannattaa antaa palautetta suoraan kuljettajalle, taksiyritykselle ja tilausvälitysyhtiölle. Pyydä taksiyrityksen yhteystiedot tai säilytä kuitti, niin voit jatkossakin tilata saman kuljettajan.

Kela-taksi

Maksaako Kela-taksin tilaaminen?
Kaikki Kelan korvaamien taksimatkojen tilauspuhelinnumerot ovat maksuttomia.

Miten tilaan Kela-taksin?
Tilaa taksi oman maakuntasi tilausvälityskeskuksen numerosta edeltävänä päivänä viimeistään klo 14.00. Voit tilata samalla kertaa kaikki tiedossasi olevat matkat seuraavan 14 vuorokauden ajalle.

Tarvitset taksia äkillisesti tai olet unohtanut tilata taksin edellisenä päivänä?
Tilaa matka tilausvälityskeskuksesta myös silloin, kun tarvitset taksia äkillisesti tai olet unohtanut tilata taksin edellisenä päivänä. Tällaisissa tilanteissa menomatkan terveydenhuoltoon pitää toteutua viimeistään 2 tunnin sisällä tilauksesta. Lapin maakunnassa sen pitää toteutua viimeistään 3 tunnin sisällä tilauksesta. Paluumatkan terveydenhuollosta pitää toteutua viimeistään tunnin sisällä tilauksesta.

Mitä Kela-taksista maksetaan autossa? Pitääkö esittää jokin todiste?
Saat matkakorvauksen heti taksissa ja maksat matkastasi enintään 25 euron omavastuun. Muista näyttää autoilijalle Kela-korttisi tai henkilötodistuksesi ennen matkan alkamista.

Miten toimin, jos tilattu Kela-taksi ei tule ja joudun tekemään matkan muulla tavoin?
Tilausvälityskeskus vastaa siitä, että asiakas saa taksin tilauksensa mukaisesti. Ennalta tilatun taksin pitäisi saapua 15 minuutin sisällä sovitusta noutoajasta. Jos taksi ei tule, soita siihen tilausvälityskeskukseen, josta tilasit taksin.

Tilausvälityskeskuksen täytyy järjestää sinulle korvaava kyyti. Jos tämä ei ole mahdollista ja joudut itse järjestämään kuljetuksen, tilausvälityskeskus korvaa siitä aiheutuneet tarpeelliset kustannukset kokonaan. Lähde ja lisätietoa: kela.fi/nain-tilaat-taksin

Sanasto

Taksinkuljettaja
Ajoneuvoa ammatikseen kuljettava henkilö, jolla on Traficomin myöntämä taksinkuljettajan ajolupa.

Taksiyrittäjä
Yrittäjä, jolla on Traficomin myöntämä taksiliikennelupa elinkeinonsa harjoittamiseen. Maassamme on erikokoisia taksiyrityksiä, joista suurin osa työllistää yrittäjän sekä yksi tai kaksi työntekijää. Pääasiassa yrittäjät toimivat myös itse taksinkuljettajana omassa yrityksessään.

Taksamittari
Taksamittari on EU:n mittalaitedirektiivin ehtojen mukaisesti hyväksytty mittalaite. Taksamittarin tehtävänä on laskea luotettavasti oikea hinta ilmoitetun matka ja ajan perusteella.

Tilausvälitysyhtiö
Yhtiö, joka välittää takseja asiakkaille tietyllä maantieteellisellä alueella. Yhtiö vastaa osaltaan, että taksi saapuu tehdyn tilauksen perusteella nouto-osoitteeseen oikeana ajankohtana.

Kela-taksi
Kelan korvaama taksikuljetus. Voit saada taksimatkasta korvauksen, jos joudut käymään lääkärissä sairauden, raskauden tai synnytyksen vuoksi etkä voi terveydentilasi vuoksi matkustaa julkisilla kulkuvälineillä.

Taksit.fi taksihaku ja matkamyynti

Taksit.fi-taksihaku löytää Taksiliiton jäsenten luotettavat taksit koko maan kattavasti. Haun voi tehdä paikkakuntakohtaisesti.

Taksit.fi-matkamyynti pyytää tarjoukset tulevalle taksimatkallesi. Taksit.fi-matkamyynti on erinomainen palvelu taksin ennakkovaraukseen.

Liikennelupa kunnossa?

Onko taksiyrityksen liikennelupa-asiat kunnossa? Asiakkaat, viranomaiset ja yritykset voivat hakea ja tarkastaa liikenteenharjoittaja- ja lupakohtaiset tiedot jokaisesta tavara-, taksi- ja joukkoliikenteen yrityksestä Suomessa Traficomin liikennelupaneuvonnasta: p. 029 534 5181 tai  liikenneluvat@traficom.fi.

Taksit.fi taksihaku ja matkamyynti

Taksit.fi-taksihaku löytää Taksiliiton jäsenten luotettavat taksit koko maan kattavasti. Haun voi tehdä paikkakuntakohtaisesti.

Taksit.fi-matkamyynti pyytää tarjoukset tulevalle taksimatkallesi. Taksit.fi-matkamyynti on erinomainen palvelu taksin ennakkovaraukseen.

Tutustu

Liity jäseneksi 

Tapahtumakalenteri

Tutustu Taksiliittoon

Ajankohtaista

Nuijamiestentie 7
00400 Helsinki

020 7756 800
taksiliitto@taksiliitto.fi

TAKSILIITTO SOSIAALISESSA MEDIASSA