///Taksialan verovalvonta tervehdyttää alan kilpailua

18.2.2021

Taksialan verovalvonta tervehdyttää alan kilpailua

Suomen Taksiliitto on erittäin tyytyväinen, että liiton liikennepalvelulain voimaan tulon jälkeen aktiivisesti esillä pitämä huoli taksimarkkinoiden epäterveestä kilpailusta on nyt kuultu.
– Verohallinnon käynnistämä taksiyrittäjien tehostettu verotarkastus parantaa rehellisten ja velvoitteensa hoitavien taksiyrittäjien mahdollisuuksia toimia kilpailluilla markkinoilla, toimitusjohtaja Timo Koskinen toteaa ilahtuneena.

Liikennepalvelulain voimaan tulon jälkeen taksialalle on tullut parin viime vuoden aikana tuhansia uusia toimijoita. Kaikilla ei selvästikään ole ollut käsitystä siitä, mitä velvoitteita yrittäjillä on, kun alalle on voinut tulla hyvin matalalla kynnyksellä. Se on vääristänyt alan kilpailua ja ajanut velvoitteensa hoitavia yrittäjiä epäreiluun asemaan.

– Uskomme Verohallinnon löytävän tehotarkastuksessa väärin toimivat yrittäjät, sillä se kohdistuu juuri niihin yrittäjiin, joiden vero- ja muiden velvoitteiden noudattamisessa on mahdollisesti epäselvyyksiä, Timo Koskinen sanoo tyytyväisenä.

– Odotamme silti myös selkeitä korjauksia nykytilaan parhaillaan eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan käsittelyssä olevista taksiliikenteen lainsäädännön muutoksista, hän lisää.

Kuluttajien luottamuksen puute huolestuttaa

Taksiliitto on huolissaan liikennepalvelulain myötä rapistuneesta kuluttajien luottamuksesta taksipalveluihin. Yksittäiset väärin toimivat yritykset ovat valitettavasti aiheuttaneet koko toimialan laatumielikuvan heikkenemisen.

– Valtaosa suomalaisista takseista tarjoaa edelleen luotettavaa ja laadukasta palvelua aivan kuten ennen lainmuutostakin. Kuluttajan on kuitenkin tehtävä päätös omien tarpeiden pohjalta. Kun hyvää palvelua tarjoava taksiyrittäjä tai -yhtiö löytyy, siitä kannattaa pitää kiinni, Koskinen vinkkaa.

Tilaamalla taksin puhelimitse tai sovelluksella, voi myös halutessaan varmistaa, että saa aina haluamansa yhtiön auton.

– Ja taksiasemallahan asiakas voi aina vapaasti valita jonosta juuri sen taksin, jonka itse haluaa.

Luotettavilla toimijoilla on myös toimivat palautekanavat, joiden kautta mahdolliset epäselvyydet on helppo selvittää jälkikäteenkin. Taksiliitto aloitti helmikuun alussa kampanjan Parempaa taksikulttuuria ajamassa, jonka myötä se haluaa herätellä yleistä keskustelua suomalaisesta taksikulttuurista ja sen parantamiseen tarvittavista toimenpiteistä.

toimitusjohtaja Timo Koskinen p. 040 570 9070
puheenjohtaja Kai Andersson p. 0400 400 348

Parempaa taksikulttuuri ajamassa -kampanja näkyy Taksiliiton somekanavilla sekä eri medioiden verkkosivuilla. Lisäksi kampanjan viestejä voi kuulla myös radiossa helmikuun loppupuolella.

2021-02-23T12:08:09+02:0018.2.2021|Ajankohtaista, Tiedotteet|