/, Tiedotteet/Taksialan valvonta lisää asiakasturvallisuutta ja reilua kilpailua

Helsingin poliisi, Traficom ja Verohallinto järjestivät Helsingissä perjantaina 1.2. ensimmäisen laajamittaisen taksiliikenteen yhteisvalvonnan. Taksiliitto on tyytyväinen, että valvonta on käynnistynyt.

Asiakaspalautteet ja -arviot sekä isojen yritysten laatujärjestelmät ovat tärkeä osa laadukasta taksipalvelua. Viranomaisvalvontaa koko taksialla yksittäisten yritysten sisäiset laadunvalvontajärjestelmät eivät voi kuitenkaan koskaan korvata. Viranomaisvalvontaa ja puuttumista epäkohtiin tarvitaan ehdottomasti myös.

– Olemme peräänkuuluttaneet valvontaa jo viime vuonna voimaan astuneen uuden lainsäädännön valmisteluvaiheessa, sillä markkinat eivät yksin hoida ongelmatilanteita, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen painottaa.

Valvonnan on katettava koko taksiliikenne

Viranomaisilla tulee olla valvontaan riittävät resurssit ja todelliset mahdollisuudet. Taksia ei tällä hetkellä välttämättä tunnista taksiksi sen paremmin ulkoa kuin sisältäkään. Aiemmin pakolliset tunnusmerkit, taksikupu ja taksamittari, eivät enää ole pakollisia. Ensimmäinen valvontaisku kohdistui taksiasemille, joissa ei lain mukaan saa olla kuin taksikuvulla varustettuja autoja.

– Yhteisvalvonta on odotettu viesti sekä yhteiskunnalle, yrittäjille että asiakkaille siitä, että Suomessa yhteisten pelisääntöjen noudattaminen on tärkeää ja sitä valvotaan. Toivottavasti valvonnan piiriin saadaan vielä mukaan myös ne taksit, jotka eivät käytä taksikupua tai taksamittaria. Silloin olemme jälleen askeleen lähempänä yrittäjien tasapuolista kohtelua, Koskinen muistuttaa.

Yhteisvalvonnan tulokset osoittavat selkeästi, että opeteltavaa vielä on. Valvonnalla, viestinnällä ja myös lainsäädäntöä viilaamalla päästään yhteistuumin kohti parempaa taksimaailmaa, jossa asiakkaiden on aina huoletonta käyttää taksia ja yrittäjien hyvä yrittää.

– Olemme Taksiliitossa listanneet tavoitteita, joilla uskomme pääsevämme kohti parempaa taksimaailmaa niin asiakkaiden kuin yrittäjienkin näkökulmasta. Valvonta on listallamme yksi näistä tärkeistä tavoitteista. Viranomaisten valvontaa helpottaisi oleellisesti, jos taksi olisi jotenkin tunnistettavissa muista ajoneuvoista, Timo Koskinen toteaa.

Lisätietoja:
Timo Koskinen, toimitusjohtaja, Suomen Taksiliitto ry p. 040 5709 070