/, Tiedotteet/Taksialan syrjintä koronatukia jaettaessa on lopetettava

Taksiyrittäjistä lähes 68 prosenttia on ammatinharjoittajia, joten kustannustuen jatkoon nyt esitetyllä liikevaihtorajan alentamisella on merkitystä vain, mikäli elinkeinonharjoittajien palkkakulut huomioidaan kustannustuen laskennassa.

Ravintoloiden aukiolorajoitukset ja isojen tapahtumien peruuntumiset iskevät yhtä lujaa taksialaan kuin ravintola- ja tapahtuma-alaan, jotka ovat taksialan merkittäviä työllistäjiä. Taksiala on edelleen pienyrittäjävaltaista, eikä yrittäjillä ole kiinteistöjä, joiden vuokriin kustannustukea keväällä myönnettiin. Työntekijöitäkään ei valtaosalla yrittäjistä ole montaa ja heistäkin suuri osa on lomautettu.

– Taksiyrittäjää ei helpota työntekijöiden palkkoihin myönnettävä tuki, jos yritys hädin tuskin edes osittain työllistää yrityksen omistajan. Kustannustukea on myönnettävä jatkossa myös yrittäjän omaan toimeentuloon, jotta ala pysyy hengissä ja voi palvella asiakkaita myös koronakriisin helpotettua, Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen perustelee taksialan aiheellista huolta tulevaisuudesta.

Suomi on laaja maa ja yhä edelleen suuri osa sen asukkaista asuu julkisen liikenteen ulottumattomissa. Lisäksi taksia tarvitaan matkan ensimmäisille ja viimeisille kilometreille monin paikoin tiheämminkin asutuilla seuduilla, pääkaupunkiseutu mukaan lukien.

– Ei pidä unohtaa myöskään niitä asiakasryhmiä, joille liikkumisvapauden toteutuminen edellyttää toimivia taksipalveluja, Koskinen muistuttaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö tiedotti, että hallituksen lisätalousarviosta jaetaan joukkoliikenteelle vielä 111 miljoonaan koronatukea. Keväällä linja-autoliikenne sai jo 100 miljoonaa euroa. Taksiliikenne on siis taas jätetty täysin vaille minkäänlaista tukea.

– Samanaikaisesti eduskunta käy keskustelua taksipalveluiden saatavuuden turvaamisesta. Puheet, tavoitteet ja teot eivät nyt kohtaa ja häviäjänä ovat valitettavasti kaikki taksipalvelua tarvitsevat kansalaiset, Timo Koskinen kummastelee.

Myös keväällä suurin odotuksin lanseerattu kustannustuki jäi valtaosalta taksialaa saamatta, vaikka koronaepidemia on koetellut taksialaa kovalla kädellä.

– Ei ole juuri hyötyä siitä, että bussi tai juna kulkee, jos ihmiset eivät pääse kotoa joukkoliikenteen pysäkille tai asemalle, toimitusjohtaja toteaa.

Taksialan kurimus on myönnetty päättäjien keskuudessa ja sitä todistaa myös kuukausi toisensa jälkeen mm. Nordean korttimaksamisen tilasto sekä alan omat selvitykset.

– Nyt on korkea aika ryhtyä sanoista tekoihin ja huolehtia myös taksiyrittäjien pärjäämisestä koronakriisissä, Timo Koskinen jyrähtää.

toimitusjohtaja Timo Koskinen p. 040 570 9070
puheenjohtaja Kai Andersson p, 0400 400 348