///Taksiala kannattaa arvonlisäverokannan tilapäistä laskua

Tiedote 8.10.2020

Taksiala kannattaa arvonlisäverokannan tilapäistä laskua

Elinkeinoelämän Keskusliitto EK:n ehdotus palvelualojen arvonlisäverokannan laskemisesta 10 prosentista 5 prosenttiin otetaan taksiyrittäjien keskuudessa ilolla vastaan. Korona on romahduttanut taksipalveluiden kysynnän ja alan pienet yksityisyrittäjät ovat todellisessa pulassa.  Ehdotuksen kaltaiset huojennukset toisivat pienen avun kiperään tilanteeseen.

Arvonlisäverokannan alentaminen toisi paljon toivottua helpotusta taksiyrittäjille, sillä korona on kurittanut taksialaa ennennäkemättömällä tavalla.

– Yritysten tilanne on todella vaikea ja laajamittainen konkurssiuhka on todellinen, huomauttaa Taksiliiton Markku Ylikulju.

Koronatuet ovat kohdistuneet taksialalle todella huonosti ja hallitukselta tarvitaan nyt signaali siitä, että pienyritysten selviytymisen mahdollisuudet otetaan vakavasti. Arvonlisäverokannan laskeminen antaisi selkeän viestin siitä, että pahiten koronasta kärsineitä toimialoja halutaan tukea.

– Alemman arvonlisäverokannan laskeminen auttaa juuri niitä toimialoja, jotka kipeimmin apua tarvitsevat, Ylikulju alleviivaa.

Suomen kannattaa ottaa mallia niistä Euroopan maista, jotka ovat tämän kädenojennuksen jo yrityksille tarjonneet.

Lisätietoa:

Taksiliiton II puheenjohtaja Markku Ylikulju, p. 0400 925 686