///Takseja koskevaa lakia korjataan odotetusti

Tiedote 1.7.2020

Kaksi vuotta liikennepalvelulain voimaanastumisesta

Takseja koskevaa lakia korjataan odotetusti

Vaikka taksiliikennettä radikaalisti muuttanut liikennepalvelulaki on ehtinyt vasta kahden vuoden ikään, ovat sen muutostarpeet kiistattomat. Hallituksen esitys lain muuttamiseksi on nyt lausuntokierroksella ja uudistusten on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alusta. Muutoksilla pyritään korjaamaan tehtyjä virheitä ja ehdotus sisältääkin runsaasti taksialan tavoitelistan mukaisia toimenpiteitä, joilla alan luotettavuutta saadaan palautettua.

– Vaikka kaksi vuotta on uudelle laille kohtuullisen lyhyt aika, on se alan toimijoille ollut piinaavan pitkä. Luottamus alaan on romahtanut aikaisemmasta ja harmaalle taloudelle on luotu aivan liikaa mahdollisuuksia. Tämä on syönyt alan uskottavuutta ja siksi ehdotetut lainmuutokset ovat enemmän kuin tervetulleita. Nyt eivät pelkät kosmeettiset toimet riitä, vaan tarvitaan selvää konkretiaa asiakkaiden luottamuksen palauttamiseksi, vaatii Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson.

Lisää koulutusta, parempaa tiedonkeruuta ja selkeämpää hinnoittelua

– Olemme peräänkuuluttaneet alan harmaan talouden torjunnassa jämäkämpää otetta, todellisia keinoja kuluttajien luottamuksen palauttamiseksi sekä ratkaisujen etsimistä saatavuusongelmiin. Olemme erittäin tyytyväisiä, että näiden osalta olemme tulleet kuulluksi ja ehdotuksemme ovat saaneet myös ministeriössä kannatusta, kiittää Andersson.

Harmaan talouden torjunnassa on tärkeää määritellä tarkasti, mitä tietoja taksiyrittäjän tulee toiminnastaan kerätä ja toimittaa viranomaisille. Erityisen tärkeää on, että vaatimukset koskevat kaikkia toimijoita tasapuolisesti, jotta ne ovat laajasti hyväksyttävissä. Sinänsä pieni, mutta tärkeä lisä on se, että taksiyrittäjällä tulee olla y-tunnus jo lupaa hakiessa. Näiden lisäksi tarvitaan luonnollisesti hyvää ja riittävää valvontaa, jonka helpottamiseksi luvanvaraisen taksin tulee olla helposti tunnistettavissa liikennevirrasta.

Koulutusvaatimuksista luovuttiin kaksi vuotta sitten täysin, mikä on johtanut joidenkin alalle tulijoiden kohdalla puutteelliseen osaamiseen ja kuljettajien vaihteleviin taitoihin, joka taas näkyy suoraan taksia käyttävien asiakkaiden arjessa ja  asiakaspalautteessa.

– Nyt kaavailtu yrittäjäkoulutuksen palautus, vapaaehtoinen kuljettajien lisäkoulutus ja osaamisen osoittaminen aikaisempaa paremmalla kokeella ovat tärkeitä askeleita asiakkaiden luottamuksen palauttamiseksi, Andersson muistuttaa.

Korona vei taksiyritykset ahdinkoon

Lainsäädännön muutosten aiheuttama epävarmuus on heijastunut jokaiseen taksialan yrittäjään, mutta viimeisen niitin löi koronakriisi, joka on iskenyt taksialalle rajulla tavalla. Kysyntä ja asiakkaat katosivat liikkumisrajoitusten vuoksi lähes täysin. Taksiliikenne onkin ollut ravintola- ja majoitusalan ohella yksi eniten koronasta kärsineistä toimialoista.

Taksiliiton jäsenkyselyn perusteella pientä varovaista elpymistä on tapahtunut alkukesän aikana, kun liikkumisrajoituksia on höllennetty. 50 % yrittäjistä kuvaa tilanteen olevan hiukan parempi kuin aikaisemmin keväällä. Kaukana ollaan kuitenkin normaalista, sillä 78 % yrittäjistä kertoo liikevaihtonsa laskeneen yli 60 % edelliseen vuoteen verrattuna.

– Käyttämällä luvallisia taksipalveluja tuette samalla suomalaista yrittäjyyttä ja työllisyyttä, joka pitää hyvinvointiyhteiskunnan rattaat liikkeessä, muistuttaa itsekin taksiyrittäjänä toimiva Andersson.

Lisätietoja:

puheenjohtaja Kai Andersson, p. 0400 400 348

******************************************************************

Mistä on kyse?

Laki liikenteen palveluista korvasi aikaisemmin voimassaolleen taksiliikennelain 1.7.2018. Lakia korjaava hanke on nyt lausuntovaiheessa.

Taksiliiton tavoitteet: Yhdessä kohti parempaa taksimaailmaa

LVM: Taksisääntelyn epäkohtia ryhdytään korjaamaan

Lausuntopalvelu.fi: Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle