//Taksamittariko turha?

Taksiliiton blogi

Blogi 11.9.2024

Taksamittariko turha?

Kun menen kauppaan ostamaan kilon banaaneja, pidän itsestään selvänä ostoksia punnitessani, että kaupan vaaka näyttää oikein. Sama pätee huoltoasemalla. Ostaessani autooni polttoainetta voin luottaa siihen, että saan maksamani määrän tavaraa. Taksissa mittauksesta huolehtii taksamittari, joka on kalibroitu mittamaan oikein sekä matkaa, että aikaa.

Taksamittarin, samoin kuin muiden kaupalliseen tarkoitukseen käytettävien mittalaitteiden tulee olla puolueettoman tarkistuslaitoksen hyväksymiä ja kalibroimia. Tällöin asiakas voi olla varma siitä, että matkustaessaan kilometrin häneltä veloitetaan tasan yhdestä kilometristä. Toisin on laita sovellustakseissa, jotka toimivat ilman taksamittaria. Sovelluksille ei ole minkäänlaista hyväksymismenettelyä, saatikka valvontaa niiden oikealle toiminnalle. Sovellustoimijat toki ilmoittavat nettisivuillaan hinnat ajalle ja matkalle, mutta asiakkaalle ei kerrota, mihin ajan ja matkan mittaus perustuu. Tilanteessa, jossa mittaaja voi päättää kilometrin ja minuutin pituuden itse, on luonnollisesti helppo ilmoittaa edulliset hinnat molemmille.

Sen lisäksi, että taksamittari mittaa aikaa ja matkaa, on sillä muita tehtäviä. Mittari toimii taksiauton kassakoneena, joka tallentaa kaikki tapahtumat taustajärjestelmään. Taustajärjestelmään tallentuu jokaisesta matkasta alku- ja päättymishetket, ajetut kilometrit, matkasta peritty korvaus ja millä matka on maksettu, sekä kuljettajan ja auton tiedot. Tietojen keräämisellä varmistetaan sekä yrittäjän että kuljettajan oikeusturva. Taksialalla yleisin palkkausmuoto on provisiopalkkaus ja mittarin raporteista kyetään tarkistamaan palkanmaksun oikeellisuus myös takautuvasti tarvittaessa kuuden vuoden ajalta.

Taksamittari paljastaa mahdolliset ohimyynnit

Koska taksamittari tallentaa tiedot myös niistä kilometreistä, jolloin se ei ole päällä, on taustamateriaalista mahdollista havaita kassan ohimyynnit. Tämän ominaisuuden avulla työnantajan ja verotarkastuksen yhteydessä verottajan on helppo paljastaa mahdollinen kassan ohimyynti. Sovellustoimijoilla sen sijaan taustajärjestelmään tallentuu ajetuista kuljetuksista ainoastaan hinta ja osaan sovelluksista matkan kilometrit, mutta ei kokonaiskilometrejä. Tämä tekee esimerkiksi kassan ohimyynnin seuraamisesta mahdotonta yhtä lailla työnantajalle kuin verottajalle. Tilannetta mutkistaa entisestään, jos yhdessä autossa on käytössä useampia eri sovelluksia, tällöin kokonaisuuden tarkastelu on käytännössä mahdotonta.

Osalla taksiautoista ajetaan myös yrittäjän yksityisajoja. Näistä kilometreistä syntyvät kustannukset eivät luonnollisesti ole yritykselle vähennyskelpoisia, eikä myöskään kulujen sisältä arvonlisävero ole vähennyskelpoista yksityisajojen osalta. Taksamittarilla varustetussa autossa yksityisajot rekisteröityvät automaattisesti mittarille, sovellustaksiyrittäjä pitää kirjaa yksityisajoista ruutuvihkoon, mikäli muistaa.

Vasta-argumentteja

Pakollisen taksamittarin vastustajat argumentoivat vastustustaan yleensä kolmella seikalla: Mittarin hinnalla, sillä että taksimatkan hinta voidaan sopia etukäteen, jolloin matkan aikana ei ole tarvetta mittaukselle ja käteismaksujen vähäisyydellä. Uuden mittarin voi ostaa noin tuhannella eurolla, mitä ei voi pitää kohtuuttomana investointina yritystoimintaan. Etukäteen hinnoitelluissa kuljetuksissa mittausominaisuutta ei tarvita, mutta taksamittarin muut tehtävät ovat edelleen tarpeen. Mitä tulee käteismaksujen vähäisyyteen, kyllä korttimaksutkin voidaan pimittää verottajalta, kun rahaliikenne kuljetetaan esim. Venäjällä kotipaikkaansa pitävän sovelluspalveluntarjoajan kautta. Kyseinen valtiohan ei ole kuuluisa innostaan noudattaa kansainvälisiä sopimuksia. Väistämättä herääkin kysymys, ettei vastustuksessa olisi kyse taksamittarin lahjomattomuudesta ja siitä, että sen käyttäjien on vaikea harrastaa verovilppiä.

Ville Jaakola

Tekninen asiantuntija, Taksiliitto

Tutustu

Liity jäseneksi 

Tapahtumakalenteri

Tutustu Taksiliittoon

Ajankohtaista

2024-09-11T10:42:23+03:0011.9.2024|Blogit|