/, Tiedotteet/Taksamittaria koskevat lakiesitykset hylättiin

Eduskunta hyväksyi eilen katsastuslainsäädännön liikenne- ja viestintävaliokunnan esittämillä muutoksilla.  Valiokunta esitti, että katsastuslainsäädäntöön piilotetut taksamittaria koskevat lakiesitykset hylätään, sillä lain vaikutuksia ei ole riittävästi arvioitu.

– Kiitämme valiokunnan rohkeutta painaa jarrua ja esittää pikaisesti ja huonosti valmisteltujen taksamittaria koskevien esitysten hylkäämistä. Valiokunnan mietintö on erinomainen viesti niin lainvalmistelijoille kuin kansalaisillekin siitä, että poliittiset päätökset halutaan tehdä läpinäkyvin perustein, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kiittelee.

Keskeiseksi taksamittaria koskevaksi ongelmaksi nousi ajoneuvolain ja mittauslaitelain lainmuutosten tuominen eduskuntaan täysin kokonaisuudesta irrallisina ja katsastuslain käsittelyyn piilotettuna. Muutosta perusteltiin pienenä teknisenä täsmennyksenä, vaikka se olisi toteutuessaan muuttanut perustavalla tavalla taksamittaria koskevaa sääntelyä.

– Lainsäädännön muutosten tulee olla perusteltuja ja vaikutusarviointien huolellisesti tehtyjä, jotta poliittiset päätökset voivat perustua faktoihin. Lainsäädännön vakaus ja sen kautta syntyvä yritystoiminnan ennakoitavuus ovat elinehto suomalaiselle yrittäjyydelle, muistuttaa Koskinen.

Hyvään ja asianmukaiseen lainvalmisteluun kuuluva lausuntokierros oli ministeriöltä jäänyt väliin, toivottavasti näin ei enää jatkossa toimita.

Taksamittari on kassakone

Taksamittari on ennen kaikkea taksin kassakone, joka rekisteröi ajetut kilometrit ja yrittäjän saamat maksut.  Lainsäädäntö mahdollistaa jo nyt sen, että taksissa ei tarvita taksamittaria, jos matkan hinta ei perustu ajan tai matkan mittaamiseen. Esimerkiksi kiinteähintaisissa matkoissa tulojen rekisteröinnin voi hoitaa myös jollakin muulla tavalla.

– Taksamittari laitteena voi olla hyvin monen näköinen ja kokoinen, olennaista on, että se todella mittaa sitä mitä lupaa, jolloin asiakkaat voivat luottaa siihen, että kilometri on tosiaan kilometri. Suuressa kuvassa kyse on siitä, että taksamittari estää harmaata taloutta ja mahdollistaa reilun kilpailun markkinoilla, joilla kaikki pelaavat samoilla pelisäännöillä, Timo Koskinen alleviivaa.

Lisätietoja  toimitusjohtaja Timo Koskinen, Suomen Taksiliitto ry, p. 040 570 9070

2019-02-08T09:39:17+02:008.2.2019|Ajankohtaista, Tiedotteet|