Taloustutkimuksella teetetyn vuosittaisen taksien palvelututkimuksen mukaan taksikalusto on asiakkaiden mielestä laadukasta ja kuljettajat palvelualttiita.

Asiakkaiden luottamus takseihin ja taksinkuljettajiin on Suomessa erittäin korkealla tasolla. Tutkimukseen osallistuneista 89 % piti luottamusta melko tai erittäin vahvana.

Taksipalvelut koetaan asiakkaiden keskuudessa edelleen erittäin laadukkaiksi, sillä vastanneista 93 % antoi matkalle kokonaisuutena arvosanaksi hyvän tai kiitettävän. Taksin tilaaminen ja saaminen on myös helppoa, sillä se sai tutkimuksessa arvosanaksi 8,06.

Taksinkuljettajaa arvostetaan

Kun asiakkaita pyydettiin arvioimaan viimeisintä taksimatkaa, auton mukavuus ja siisteys sekä auto ja sen varusteiden turvallisuus saivat molemmat kiitettävän arvosanan.

Myös kuljettajaa arvostetaan. Kuljettajien ajotapa ja palveluhalukkuus on ollut viimeisten vuosien aikana tasaisessa nousussa. Tämä näkyy sekä positiivisen palauteen vuosittaisena kasvuna että negatiivisen palautteen vähenemisenä.

Taksialan muutos hämmentää asiakkaita

Taksiasiakkaiden kokemukset taksimarkkinoiden muutoksista kolmen ensimmäisen kuukauden ajalta ovat kuitenkin ristiriitaisia. Kyselyyn vastanneista vain 18 % pitää uudistusta onnistuneena ja jopa 44 % epäonnistuneena.

– Hämmennystä kuvaa myös se, että jopa 43 % asiakkaista toteaa, että 1.7. jälkeen heidän luottamuksensa taksijärjestelmän toimivuuteen on heikentynyt. On kuitenkin ilo huomata, että taksipalveluihin – ja työtä tekeviin taksiammattilaisiin – luotetaan edelleen vahvasti. Taksiyrittäjät tekevät varmasti parhaansa hälventääkseen hämmennystä, toteaa Suomen Taksiliiton järjestöpäällikkö Katja Saksa.

Tilaamisen helppous nousee hintaa tärkeämmäksi

Liikennepalvelulaki vapautti taksien hinnoittelun, mutta tämä ei juurikaan näy tutkimuksen tuloksissa. Jopa 75 % taksin käyttäjistä ei vertaile taksien hintoja ennen tilaamista. Hintaa tärkeämmäksi taksiyrityksen valintaperusteeksi asiakkaat nostavat tilaamisen helppouden ja taksin nopean saapumisen.

– On hyvä kuitenkin tiedostaa, että yritysten hinnoitteluperusteet voivat olla hyvin erilaisia, muistuttaa Saksa.

Lisätietoja:

Suomen Taksiliitto, järjestöpäällikkö Katja Saksa p. 044 3620 706
VTT, tutkimusjohtaja Pasi Holm p. 050 374 7462

—————————-

Suomen Taksiliitto on teettänyt Taksien palvelututkimuksia säännöllisesti jo 1990-luvun lopulta asti. Taloustutkimuksen tänä syksynä toteuttamaan henkilökohtaisiin haastatteluihin perustuvaan tutkimukseen valikoitui 1000 henkilön otos, joka edustaa Suomen 15–79 -vuotiasta väestöä Ahvenanmaata lukuun ottamatta.