/, Tiedotteet/Paikallistuntemuskoe poistettiin, mutta sen osaamista vaaditaan edelleen!

Tiedote 3.4.2019

Paikallistuntemuskoe poistettiin, mutta sen osaamista vaaditaan edelleen!

Julkisuudessa on esitetty virheellisiä tulkintoja taksinkuljettajan ammattitaidon vaatimuksista.

1.4.2019 voimaan tullut lakimuutos poisti taksinkuljettajan ajolupakokeesta osion, jolla pyrittiin mittaamaan paikallistuntemusta. Paikallistuntemuskoeosio poistettiin, koska nykylainsäädännön mukaisena minkä tahansa kunnan paikallistuntemuskokeen suorittanut sai ajaa taksia millä tahansa paikkakunnalla, eikä kokeella siten enää ollut todellista merkitystä. Käytännössä paikallistuntemuskokeen saattoi siis suorittaa vaikka Asikkalan kuntaan ja ryhtyä kuljettajaksi Turun kaupungissa. Tällaisenaan koe oli tarpeetonta byrokratiaa ja antoi kuluttajille väärän käsityksen kuljettajalta edellytettävistä vaatimuksista.

Kuitenkin yhä jatkossakin paikallistuntemus on yksi tärkeimmistä taksinkuljettajan ammattitaitoa mittaavista ominaisuuksista. Osaava taksinkuljettaja on asiakaspalvelun ammattilainen, joka hallitsee oman toiminta-alueensa paikallistuntemuksen.

Laki liikenteen palveluista edellyttää, että liikenneluvan haltija, siis taksiyrittäjä, huolehtii siitä, että taksinkuljettajilla on riittävä paikallistuntemusosaaminen. Siis myös lain perusteella paikallistuntemusta yhä edelleen vaaditaan. Navigaattori on toki hyvänä apuna myöskin taksinkuljettajalla, mutta pelkästään sen varassa ei taksinkuljettajan työssä menesty.

Lakiin liittyvät muutokset ovat aiheuttaneet kuluttajille useita kysymyksiä. Maan hallitus halusi mahdollistavaa lainsäädäntöä. Nyt laki mahdollistaa monia kuluttajan kannalta huonojakin asioita, joita ei kuitenkaan tarvitse hyväksyä! Myös kuluttajat voivat itse omalla käyttäytymisellään vaikuttaa siihen, millaisia palveluita on tarjolla. Jos hyvää palvelua halutaan ja palveluja käytetään, niin silloin niitä on myös tarjolla. Taksiliitto jäsenyrittäjineen tarjoaa edelleen ammattitaitoista ja kattavaa taksipalvelua koko maan alueella. Jäsenyrittäjämme edustavat noin 75 prosenttia kaikista liikenteessä olevista takseista. Ja me toivomme, että asiakkaat vaativat jatkossakin korkeatasoista, osaavaa taksipalvelua!

Lisätietoja:

Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen, p. 040 570 9070