Ajankohtaista

Uutiset

Lausunto hallituksen esitysluonnokseen liikennepalvelulain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta (taksit)

5.6.2025|

LAUSUNTO 5.6.2025 Liikenne- ja viestintäministeriö VN/25768/2024 Lausunto hallituksen esitysluonnokseen liikennepalvelulain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta (taksit) Suomen Taksiliitto ry (jäljempänä ”Taksiliitto”) kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esitysluonnoksesta liikennepalvelulain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta. Lausuntonaan Taksiliitto toteaa seuraavaa: YLEISTÄ Esitysluonnos on kattava vastaus nykyisen liikenteen palveluista annetun lain (320/2017, jäljempänä ”liikennepalvelulaki”) valvonnan puutteisiin ja taksialan nykytilan haasteisiin. Se on kokonaisuus, jonka jokainen osa-alue on välttämätön yhteneväisten pelisääntöjen luomiseksi ammattimaiselle ja reilulle yrittäjyydelle. Vaatimukset taksamittarista, rekisteröinnistä ja liittämisestä liikenneluvalle sekä erityisistä taksikilvistä yhdistettynä koulutukseen ja osaamisen varmistamiseen, luovat yhdessä taksialan sääntelylle pohjan, jolla voidaan saavuttaa hallitusohjelman tavoitteet kuluttajien luottamuksen vahvistamisesta, saatavuuden edistämisestä, asiakasryhmien huomioimisesta sekä taksiliikenteen valvonnan tehostamisesta ja harmaan talouden kitkemisestä. On huomattava, että uudet ehdotetut vaatimukset ovat kokonaisuus, joista jokainen osa-alue on välttämätön tavoitteiden saavuttamiseksi ja riittävän valvonnan mahdollistamiseksi. Lue lausunto kokonaisuudessaan tästä.

Lausunto hallituksen esityksestä kansainvälistä taksiliikennettä tiellä koskevan Norjan kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta

20.5.2025|

LAUSUNTO 20.05.2025 VN/8479/2023 Lausunto hallituksen esityksestä kansainvälistä taksiliikennettä tiellä koskevan Norjan kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi sopimuksen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta Suomen Taksiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua otsikkoasiassa. Lausuntonaan Taksiliitto toteaa seuraavaa: Kysyntää taksiliikenteelle Suomen ja Norjan välillä on Taksiliiton tietojen mukaan päivittäin etenkin turistikaudella. Taksiliitto kannattaa kansainvälisen taksiliikennesopimuksen voimaan saattamista ja toteaa, että lait tulisi saattaa voimaan niin pian kuin mahdollista. Laki liikenteen palveluista sallii henkilöiden kuljettamisen ilman liikennelupaa osana matkailupalvelua. Nähdäksemme rajat ylittävä liikenne on kuitenkin syytä sallia vain luvanvaraista liikennettä harjoittaville yrityksille. Suomen Taksiliitto

Lausunto hallituksen esityksen luonnoksesta laiksi liikennejärjestelmän digitaalisen tietopalveluista ja siihen liittyviksi laeiksi

8.5.2025|

LAUSUNTO 07.05.2025 VN/12230/2024 Lausunto hallituksen esityksen luonnoksesta laiksi liikennejärjestelmän digitaalisen tietopalveluista ja siihen liittyviksi laeiksi Suomen Taksiliitto ry (jäljempänä ”Taksiliitto”) kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esityksen luonnoksesta laiksi liikennejärjestelmän digitaalisista tietopalveluista ja siihen liittyviksi laeiksi. Lausuntonaan Taksiliitto toteaa seuraavaa: Taksiliitto pitää esityksen tavoitteita eri toimijoiden roolien selkeyttämisestä ja liikennejärjestelmää koskevien perustietojen saatavuuden varmistamisesta hyvänä, mutta katsoo erityisesti, että luonnoksessa esitettyjen säädösten vaikutuksia liikennepalvelujen tarjoajiin tulisi selvittää tarkemmin. Esityksessä ehdotetaan kumottavaksi liikenteen palveluista annetun lain 154 § sekä valtioneuvoston asetus liikkumispalveluita koskevista olennaisista tiedoista (643/2017). Jatkossa sääntely kohdistuisi liikkumispalvelun tarjoajien asemesta MMTIS-asetuksessa tarkoitettuihin datan haltijoihin ja niin ikään MMTIS-asetuksessa tarkoitettuihin tietoihin. MMTIS-asetuksen liitteessä on määritelty toimitettavat dataluokat. MMTIS-asetuksessa määritetyt dataluokat ovat huomattavasti laajempia ja määrittelyiltään yleisluontoisempia verrattuna liikkumispalveluita koskevista olennaisista tiedoista annettuun asetukseen. Muutos aiheuttaa merkittävää epävarmuutta sen osalta, mitkä asetuksessa määritetyt dataluokat soveltuvat taksiyrittäjiin ja tilausvälitysyhtiöihin, ja laajentaako muutos näiden yksityisomisteisten toimijoiden velvollisuutta omistamansa datan saataville asettamiseen. Hallituksen esitysluonnoksessa on todettu yleisellä tasolla, että pääosin kyse on samoista tietolajeista, kuitenkaan tarkemmin määrittämättä mitä muutoksia tietolajeihin käytännössä seuraa. Taksiliitto katsoo, että kansallisessa lainsäädännössä tulisi säätää tarkkarajaisemmin siitä, mitä tietoja asetuksessa määritetyt dataluokat käsittävät säännöllisen aikataulunmukaisen liikenteen ja muun kuin säännöllisen aikataulun mukaisen liikenteen osalta, kuten nykyisin on tehty liikkumispalveluita koskevista olennaisista tiedoista annetussa asetuksessa. Tämä turvaisi säännösten soveltamisen ennakoitavuutta. Lisäksi valmistelussa tulisi edellä mainitun vallitsevan epävarmuuden johdosta selvittää tarkemmin liikkumispalveluja tarjoajille yrityksille tietolajien muutoksista seuraavia kustannus- ja muita vaikutuksia. Kumottavassa liikenteen palveluista annetussa laissa tai sen nojalla annetussa olennaisten tietojen asetuksessa ei ole nykyisin määritelty standardeja, joita dataformaattien olisi noudatettava. Jatkossa ehdotetun lain mukaisesti viitattaisiin standardien osalta suoraan MMTIS-asetuksen sisältämiin käytettäviin standardeihin. Esitysluonnoksen vaikutusarvioinnissa ei ole otettu kantaa siihen, kuinka laajoja kustannuksia standardeja koskeva muutos tulee aiheuttamaan liikkumispalveluiden tarjoajille. Taksiliitto katsoo, että valmistelussa olisi suositeltavaa edelleen selvittää standardeja koskevista muutoksista liikkumispalvelun tarjoajille aiheutuvia kustannuksia tarkemmin myös taksialan yrityksiä kuulemalla. Esitysluonnoksessa on todettu, että esitykseen sisältyvä, yrityksiin kohdistuva vaatimus ottaa käyttöön ohjelmointirajapinta ei voida katsoa vaarantavan omaisuuden suojaa, koska vaatimus tiedon asettamisesta saataville koneluettavassa muodossa on suoraa seurausta EU-sääntelystä, ja täydentävä kansallinen säännös edustaa käytännönläheistä lähestymistapaa vaatimuksen toteuttamiselle. Taksiliitto toteaa, että vaikka ehdotetut säännökset ovat osittain seurausta EU-sääntelystä, yrityksille aiheutuvien kustannus- ja muiden vaikutusten huolellinen arviointi tulisi tästä huolimatta toteuttaa lain valmistelussa, sillä merkittävät negatiiviset yritysvaikutukset saattavat edellyttää täydentäviä toimenpiteitä yritysvaikutusten hallitsemiseksi. Ehdotetun liikennejärjestelmän digitaalisista tietopalveluista annetun lain 26 §:ssä säädettäisiin lisäksi uhkasakosta ja teettämisuhasta. Toimijalle asetettavan uhkasakon enimmäismäärä on 5 000 euroa kultakin viivästyskuukaudelta, eli uhkasakko määrättäisiin kumulatiivisena/juoksevana. Taksiliitto huomauttaa, että ehdotetut säädökset eivät ole tarkkarajaisia ja ennakoitavia taksiyrittäjiin ja tilausvälitysyhtiöihin soveltuvien MMTIS-asetuksen dataluokkien osalta. Säädösten edellyttämien muutosten implementoiminen yritysten liiketoimintaan ei ole mahdollista ilman tarkkarajaista tietoa siitä, mitä muutoksia uusista dataluokista sekä standardeista käytännössä seuraa. Säännösten asianmukainen noudattaminen tulee todennäköisesti siten edellyttämään merkittävissä määrin Fintraffic Oy:n tarjoamaa ohjausta ja neuvontaa, eivätkä yritykset kaikilta osin välttämättä pysty noudattamaan säädösten vaatimuksia heti lain voimaan tulon jälkeen. Lisäksi suuri osa taksiyrittäjistä on pienyrittäjiä, joille aiheutuu säädösten noudattamisesta merkittävää hallinnollista taakkaa. Kumulatiivinen/juokseva uhkasakko ja teettämisuhka heti lain voimaantulon jälkeen voivat näin ollen muodostua kohtuuttomaksi, ottaen huomioon ehdotettujen säädösten asettamien velvoitteiden tulkinnanvaraisuus. Lisäksi [...]

Lausunto hallituksen esityksestä laiksi uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain 2§:n ja liitteen muuttamisesta

9.4.2025|

LAUSUNTO 09.04.2025 Suomen Taksiliiton lausunto hallituksen esityksestä laiksi uusiutuvien polttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annetun lain 2§:n ja liitteen muuttamisesta Suomen Taksiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua otsikkoasiassa. Lausuntonaan Taksiliitto esittää seuraavaa: Ammattiliikenteen latausinfra turvattava ilman rajoitteita Taksiliitto haluaa ilmaista huolensa ilmiöstä, jossa osalla latausasemista on taksien lataaminen kielletty latausaseman haltijan toimesta. Kyseisten latausasemien rakentamiseen on haettu ja saatu tukea Energiavirastolta, joka on myöntänyt investointitukea Valtioneuvoston asetuksen (178/2022) perusteella. Asetuksen mukaan tuen myöntämisen edellytyksenä on muun muassa se, että ajoneuvojen latauspiste on vapaasti kaikkien käyttäjien käytettävissä. Kritisoimme voimakkaasti ammattiliikenteeseen kohdistuvia latausrajoitteita. Huolestuttavina ilmiössä on se, ettei Energiavirasto, jonka tehtäviin kuuluu avustusten valvonta, ole pyynnöistä huolimatta halukas puuttumaan asiaan. Suomen Taksiliitto

Lausunto työryhmämietinnöstä hallituksen esitykseksi hankintalain, erityisalojen hankintalain sekä rikosrekisterilain 6 B §:n muuttamiseksi

11.3.2025|

LAUSUNTO 11.03.2025 Lausunto työryhmämietinnöstä hallituksen esitykseksi hankintalain, erityisalojen hankintalain sekä rikosrekisterilain 6 B §:n muuttamiseksi Asia: VN/4099/2024 Suomen Taksiliitto ry (jäljempänä ”Taksiliitto”) kiittää mahdollisuudesta lausua mietinnöstä hallituksen esitykseksi eduskunnalle hankintalain, erityisalojen hankintalain sekä rikosrekisterilain 6 b §: n muuttamiseksi. Suomen Taksiliitto pitää ehdotettuja muutoksia tärkeinä ja kannatettavina, mutta toteaa, että ehdotetut muutokset eivät kaikilta osin riittävällä tavalla turvaa aidon markkinavuoropuhelun edistämistä hankinnoissa eivätkä tehokkaasti rajoita sidosyksikköjärjestelyjen väärinkäytöstä aiheutuvia haitallisia kilpailuvaikutuksia. Esityksen yleiset tavoitteet ja päämäärät Mitä mieltä olette esityksen yleisistä tavoitteista ja päämääristä? Saavutetaanko esityksellä hallitusohjelman yleiset tavoitteet säästöistä ja kilpailun lisäämisestä? Esityksen yleiset tavoitteet ja päämäärät ovat tärkeitä ja kannatettavia. Nähdäksemme esityksessä ehdotetut muutokset hankintalakiin eivät kuitenkaan ole kaikilta osin riittäviä säästöjen sekä kilpailun lisäämisen turvaamiseksi hallitusohjelmaan kirjatulla tavalla. Vaikka esitetyt muutokset pyrkivät edistämään hankintojen suunnittelua sekä rajoittamaan sidosyksiköiden käyttöä, eivät ne velvoita riittävällä tavalla hankintayksikköjä todellisuudessa pidättäytymään sidosyksikköhankintojen tekemisestä silloin kun hankinta voidaan tehdä yksityisiltä markkinoilta ja kun painavaa julkista intressiä ei ole käsillä. Myöskään hankinnan suunnittelua korostavat muutosesitykset eivät riittävällä tavalla velvoita hankintayksiköitä aidon markkinavuoropuhelun toteuttamiseen. Hankintojen valmistelu Hankintojen valmistelua koskevilla ehdotuksilla pyritään lisäämään hankintojen huolellista valmistelua, markkinakartoituksen käyttöä, sekä kilpailua julkisissa hankinnoissa. Tavoitteena on saada lisää tarjontaa ja säästöjä.  Työryhmän mietinnössä ehdotetussa ratkaisussa on samanaikaisesti pyritty varmistamaan, että se on käytännön hankintatoimen näkökulmasta tarkoituksenmukainen. Kuinka hyvin hankintalain 65, 75, 124 ja 125 §:iä koskeva esitys edistää markkinakartoituksen käyttöä ja hankinnan huolellista valmistelua? Hankintalain ehdotetussa 65 §:ssä tarkennettaisiin markkinakartoitusta koskevia säännöksiä. Pykälän 2 momenttia muutettaisiin siten, että siinä korostettaisiin hankintayksikön toimenpiteitä huomioida kilpailuolosuhteet kuvaamalla erilasia toimenpiteitä hankinnan suunnittelun ja valmistelun toteuttamiseksi. Keskeisiä keinoja olisivat markkinoiden kartoittaminen alan yrityksiä kuulemalla ja erilaisten analyysityökalujen käyttö hankinnan toteutustavan suunnittelussa. Pykälään lisättäisiin myös uusi 3 momentti, jonka mukaan hankintayksikön olisi tehtävä markkinakartoitus tai muutoin arvioitava hankintamallin soveltuvuus yli 10 miljoonan euron hankinnoista. Hankintamallin soveltuvuuden arvioinnin sekä markkinakartoituksen toteuttamistapa on kuitenkin edelleen jätetty täysin hankintayksikön harkintavaltaan, eikä näiden asianmukaista toteuttamista voida saattaa markkinaoikeuden arvioitavaksi. Taksiliitto katsoo, etteivät esitetyt muutokset näin ollen tehokkaasti velvoita hankintayksikköä markkinakartoituksen toteuttamiseen. Hankintalain 125 §:ään esitetty poikkeus velvoitteesta kilpailuttaa hankinta uudelleen, jos hankintayksikkö osoittaa kartoittaneensa markkinoiden tarjontaa riittävästi, ei ole yksinään tehokas keino turvata markkinakartoituksen toteuttamista niissä tilanteissa, joissa kilpailutuksiin osallistuminen on pienemmille yrityksille välttämätöntä mahdollisista kohtuuttomista sopimusehdoista tai epätarkoituksenmukaisista hankintajärjestelyistä huolimatta. Taksiliitto katsoo lisäksi, että markkinakartoitus tulisi asettaa pakolliseksi jo kansalliset kynnysarvot ylittävissä hankinnoissa ja markkinakartoituksen toteuttamatta jättämiseen tulisi voida hakea muutosta. Markkinakartoituksen pakollisuus vasta yli 10 miljoonan euron hankinnoissa mahdollistaa suurten hankintojen tekemisen ilman markkinakartoitusta, ja siten heikentää pienten ja keskisuurien yritysten osallistumismahdollisuuksia hankintoihin. Taksiliitto esittää, että 65 §:n 3 momentti lisätään hankintalakiin seuraavasti: ”Mikäli hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo ylittää 25 §:n mukaisen kansallisen kynnysarvon, tulee hankintayksikön tehdä markkinakartoitus osana hankinnan suunnittelua.” Lisäksi säännöksen velvoittavuuden varmistamiseksi 146 §:stä tulisi poistaa kielto valittaa markkinakartoituksen toteuttamatta jättämisestä. Taksiliitto katsoo myös, että markkinakartoituksen toteuttamista markkinavuoropuheluna tulisi entisestään korostaa, sillä potentiaalisten tarjoajien kanssa käytävä aito markkinavuoropuhelu mahdollistaa tarkoituksenmukaiset, kustannustehokkaat sekä laadukkaat hankinnat, yritysvaikutusten huomioon ottamisen sekä kilpailun lisäämisen hankinnoissa. Taksiliitto ehdottaa lisättäväksi 65 §:n 3 momenttiin, että markkinakartoituksen yhteydessä on toteutettava kaikille hankinnasta kiinnostuneille avoin markkinavuoropuhelu ja [...]

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi sairausvakuutuslain väliaikaisesta muuttamisesta

7.3.2025|

LAUSUNTO 07.03.2025 Lausuntopyyntö luonnoksesta hallituksen esitykseksi sairausvakuutuslain väliaikaisesta muuttamisesta Asia: VN/31199/2024 Suomen Taksiliitto (jäljempänä ”Taksiliitto”) kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta hallituksen esitykseksi sairasvakuutuslain väliaikaiseksi muuttamiseksi. Lausuntonaan Taksiliitto toteaa seuraavaa: Esityksen tavoitteet ovat erittäin kannatettavia. Kaikki toimet, joilla helpotetaan hoitoon pääsyä lisäävät hyvinvointia. Valinnanvapauden toteutumisessa haasteeksi saattaa kuitenkin muodostua matkakustannusten korvaaminen. Sairausvakuutuslain mukaan, matkakulut korvataan ainoastaan lähimpään tutkimus- tai hoitopaikaan. Näin ollen, valinnanvapaus toteutuu ainoastaan niiden henkilöiden osalla, joilla on mahdollisuus järjestää itse matkansa tutkimus- tai hoitopaikkaan. Kansaneläkelaitoksen tutkimuksen (Kelan sairaanhoitokorvaukset tuloluokittain, kenelle korvauksia maksetaan ja kuinka paljon) mukaan yli puolet matkakorvausten saajista oli yli 65-vuotiaita. Yli 65-vuotiaista matkakorvausten saajista 70 % kuului kahteen alimpaan tuloluokkaan. Traficomin tilastojen mukaan ajokortin haltijoiden osuus väestöstä laskee voimakkaasti 70 vuoden jälkeen, ikäryhmässä 65–69-vuotiaat ajokortti on 90 prosentilla, kun ikäryhmässä 70–79-vuotiaat on ajokortti enää 70 prosentilla ikäryhmästä. Nähdäksemme valinnanvapauden toteutumisen kannalta olisikin ensiarvoisen tärkeää, että myös matkat tutkimus- tai hoitopaikkaan olisivat korvauspiirissä. Muutoin riskinä on, että valinnanvapaus toteutuu ainoastaan hyvätuloisilla ikäihmisillä. Edellä mainituin perustein esitämmekin, että sairausvakuutuslain 4 luvun 4 §:ään lisätään maininta siitä, että valinnanvapautta käytettäessä matkakustannukset korvataan sinne, missä hoito tai tutkimus on annettu. Suomen Taksiliitto ry

Lausunto valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta ja ympäristöselostuksesta

5.3.2025|

LAUSUNTO 04.03.2025 Lausunto valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta ja ympäristöselostuksesta Asia: VN/18780/2023-LVM-180 Suomen Taksiliitto (jäljempänä ”Taksiliitto”) kiittää mahdollisuudesta lausua valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta ja ympäristöselostuksesta. Lausuntonaan Taksiliitto toteaa seuraavaa: Vastaavatko strategiset linjaukset (ml. alueelliset painotukset) valtakunnallisen liikennejärjestelmän kehittämistarpeita? Liikennejärjestelmän näkökohta on vahvasti systeeminen, eli järjestelmälähtöinen. Siinä näkyy mm. painotus tavaraliikenteen ja -kaupan kuljetusten osalta. Samoin henkilöliikennettä tarkastellaan saavutettavuuden kautta, mutta ei niinkään työympäristönä. Liikennejärjestelmä ei ole vain rakennettuja väyliä, vaan myös väylän käyttäjien kokemuksia ja osaamista. Liikennejärjestelmän kehittämisessä olisi tarpeen kuvata kehittämisen suunnat väylien käyttäjiä ajatellen, niin yrityksiä kuin yksityisiä ihmisiäkin. Elinkeinoelämän tarpeet, kaupunkiseutujen toimintaedellytykset ja liikenteen turvallisuus ovat alueille myös vetovoimatekijöitä, joilla on merkitystä ihmisten sijoittumiseen ja liikennetarpeisiin. Lähipalvelujen saavutettavuuteen on kiinnitettävä huomioita erityisesti maaseudulla, jos halutaan pitää maa asuttuna. Hyvää luonnoksessa ovat katsaus tulevaisuuteen, liikkumisen muotojen muutokset ja vaihdokset. Eri valtakunnallisten suunnitelmien huomiointi ja yhteensovittaminen on erittäin tärkeää näin laajan ja eri alueita koskevan kokonaisuuden kehittämisessä. On myös huomioitava, että väylien ja liikennejärjestelmän osa ovat käyttäjät, joille liikenne on kustannus. Erityisesti liiketalouden kannalta on keskeistä, että toiminta on kannattavaa tai houkuttelevaa. Eli vaikka liikennejärjestelmää ohjaavat tekijät tulisivat olemassa olevasta lainsäädännöstä, väestöennusteista ja tilannekuvasta, voi lopputulos poiketa oletetusta, koska olosuhteet eivät luo markkinaehtoiselle toiminnalle riittävästi edellytyksiä. Valtakunnalliseen 12-vuotiseen suunnitelmaan syntyy näin helposti epätahtisuutta ennusteen ja todellisuuden välillä. Sosiaalisista muutoksista mm. ajankäytön muutos vaikuttaa liikkumisen tarpeisiin, ja sukupolvien erot ovat merkityksellisiä liikkumisen palveluiden käytössä ja kehittymisessä. Myös ajokortittomuus ja palveluhinnoittelu, sekä toisaalta palvelujen saatavuus ja luotettavuus vaikuttavat liikkumisen palveluiden käytössä ja kehittymisessä. Toisaalta ikääntyvä väestö ja sen mahdollisuudet valintoihin, saavutettavuus, kohtuuhintaisuus sekä ns. liikenneköyhyyden lisääntyminen tulevat muuttamaan kuvaa. Palveluvalinnan laadullisisiin kriteereihin liittyvät lisäksi haluttu nopeus, esteettömyys sekä sujuvuus. Korjausvelka kohdentuu liikennemäärien sekä palvelutason mukaan huonokuntoisiin kilometreihin. On arvokasta, että suunnitelmassa on tunnistettu myös sujuvuuteen, turvallisuuteen ja ympäristöhaittoihin vaikuttavia tekijöitä. Tieliikennekuolemien määrä on yhä huolestuttava, erityisesti ammattiautoilijoiden näkökulmasta, sillä turvattomuus tiellä nostaa myös ammattiautoilijoiden riskiä joutua osalliseksi onnettomuuksiin. Kuljettajapula, ikääntyminen ja osaamisen puutteet vaikuttavat vahvasti myös turvallisuuteen liikenteessä. Haja-asutusalueiden elinvoiman kannalta on kiinnitettävä huomio erityisesti kansalaisten tyytyväisyyden laskuun pienemmillä paikkakunnilla ja alle 20 000 asukkaan kunnissa. Henkilökuljetuksen ammattilaisten työolosuhteet ovat näissä heikentyneet tiestön kunnon heikentyessä. Näillä osuuksilla myös riskit onnettomuuksiin kasvavat. Päästövähennystavoitteiden, sosiaalisen kestävyyden ja järjestelmän toimivuuden osalta on unohdettu tärkeä tekijä, joka on dynaaminen ja kustannustehokas erityisesti kaupunkiseuduilla toimiva ja mm. harvenevan julkisten palvelujen verkon paikkaaja, eli taksiliikenne. Taksiliikenteen vaikuttavuus liikkumisessa ei suunnitellussa liikennejärjestelmäsuunnittelussa näy lainkaan. Sen niputtaminen yhteen joukkoliikenteen kanssa vääristää niin bussien ja junien kuin varsinaisten taksien merkittävyyttä suunnittelussa. Taksiliikenne on nähtävä kokonaissuunnittelussa osana liikennettä. Sen puolesta puhuvat ne noin 50 miljoonaa taksimatkaa vuodessa (luku ennen koronaa, Traficom). Nämä ovat ammattilaisen ajamia matkoja. Taksiverkoston tehtävä on kuroa mm. erilaisten muiden palveluverkkojen silmukoita umpeen, eli tuoda palvelut saavutettaviksi silloinkin, kun julkinen liikenne ei siihen taivu. Useimmiten kyydit ajetaan vielä alemman tieverkon teillä, joiden ylläpito on toissijaista ja aiheuttaa näin vaaratilanteita. Liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on erikseen nostettu esiin kävelyn ja pyöräilyn näkökohdat, joita on pidettävä hyvänä. Yksityiset tiestöä käyttävät yritykset ovat kuitenkin jääneet ajattelun ulkopuolella, vaikka näiden tehtävä on esimerkiksi henkilöiden ja tavaroiden kuljetus ovelta ovelle.  Pyöräilyn ja jalankulun näkökulmien tuomisessa on myös [...]

Lausunto liikenteen palveluista annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta

5.2.2025|

LAUSUNTO 05.02.2025 Lausunto liikenteen palveluista annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta Asia: VN/12650/2024 Lausunnonantajan lausunto Suomen Taksiliitto ry (jäljempänä ”Taksiliitto”) kiittää mahdollisuudesta lausua hallituksen esitysluonnoksesta eduskunnalle laiksi liikenteen palveluista annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta. Lausuntonaan Taksiliitto toteaa seuraavaa: Suomen Taksiliitto vastustaa liikenteen palveluista annetun lain väliaikaista muuttamista sekä sen taustalla olevaa kokeilua ehdotetussa toteutusmuodossa jäljempänä esitetyin perustein. Yhteenveto Yhteenvetona Taksiliitto toteaa, että tilausvälitysyhtiöille ei tulisi asettaa uutta päällekkäistä tiedonanto-/raportointivelvoitetta, kun vastaavat tiedot raportoidaan jo nykyisin Kelalle ja Traficomille. Tiedonanto-/raportointivelvollisuudesta välitysyhtiöille syntyvät kustannukset ja hallinnollinen taakka ovat huomattavia eikä ehdotettu 15 000 euron valtiontuki ole riittävä kattamaan välitysyhtiöille kokeilusta syntyviä kustannuksia. Lisäksi kokeilussa tilausvälitysyhtiöiltä kerättävä data on niiden liiketoiminnan kannalta kriittistä ja arvokasta dataa, eikä sen hyödyntämistä mihinkään liiketoiminnallisiin tarkoituksiin tai kilpailevaan toimintaan tulisi sallia. Tietovarannon hyödyntäminen esimerkiksi välitysyhtiöiden kanssa kilpailevien julkisomisteisten yhtiöiden toiminnan tehostamiseksi tai järjestämiseksi asettaa julkisomisteiset toimijat ja yksityiset tilausvälitysyhtiöt epätasapuoliseen kilpailuasetelmaan, mitä ei tulisi hyväksyä. Välityspalvelujen järjestämisen keskittäminen tulevaisuudessa esimerkiksi in house -yhtiöihin tulisi muutoinkin sulkemaan yksityiset tilausvälitysyhtiöt julkisesti tuettujen kuljetusten markkinoilta käytännössä kokonaan. Lisäksi kerättävien tietojen hyödyntäminen liiketoiminnallisiin tarkoituksiin voisi muodostua tietosuojalainsäädännön vastaiseksi. Tulevaisuuden järjestämismalleja arvioitaessa tulisi ottaa huomioon aiemmin toteutetuissa kuljetusten yhdistelyä koskeneissa kokeiluissa havaitut haasteet, joukkoliikenteen toimijoiden sisällyttäminen kokeiluun sekä esimerkiksi Tanskassa käytössä olevan mallin haasteet ja soveltumattomuus Suomeen. Tilausvälitysyhtiöille asetettavat velvoitteet ja niistä aiheutuvat kustannukset Kokeilu asettaa Kelan kilpailuttamille tilausvälitysyhtiöille kohtuuttoman laajoja uusia raportointi- ja tiedonantovelvoitteita, jotka eivät nähdäksemme ole perusteltuja. Taksiliiton tietojen mukaan Kelan kilpailuttamat tilausvälitysyhtiöt raportoivat jo nykyisin kaikki ehdotuksessa raportoitavaksi säädettävät tiedot Kelalle jopa päivittäin ja/tai Traficomille kuukausittain, lukuun ottamatta ajoneuvon lähtösijaintia ja lähtöaikaa sekä ajoreittiä. Ajoneuvon lähtösijainnin ja lähtöajan sijasta Traficomille kuitenkin raportoidaan vasteaika, joka on nähdäksemme riittävä tieto kokeilun tavoitteiden kannalta. Kokeilussa asetettaisiin välitysyhtiöille jälleen uusi päällekkäinen tiedonanto-/raportointivelvollisuus, joka edellyttäisi välitysyhtiöiltä merkittäviä uusia resursseja, henkilöstöä, sekä uuden rajapinnan toteuttamista ja mahdollisesti muita järjestelmämuutoksia, jotta tiedonanto-/raportointivelvollisuutta pystytään noudattamaan esityksessä ehdotetulla tavalla. Kokeilusta yksittäisille välitysyhtiöille aiheutuvat kustannukset tulevat olemaan merkittäviä, etenkin kun otetaan huomioon, että tiedot tulee raportoida päivittäin. Esityksessä ehdotettu 15 000 euron valtiontuki ei ole riittävä korvaus näiden resurssien sekä rajapinta- ja järjestelmämuutosten kustannusten kattamiseksi, vaan välitysyhtiöille kokeilusta aiheutuvat kustannukset ovat todennäköisesti huomattavasti suurempia. Välitysyhtiöille aiheutuvia kustannuksia ei voida arvioida pelkästään sen perusteella, kuinka paljon rajapinnan rakentaminen tulisi kustantamaan, vaan vaikutusten arvioinnissa tulee huomioida myös rajapinnan ylläpitoon ja valvontaan välittömästi liittyvät sekä muut mm. resursseista aiheutuvat kustannukset. Kuten edellä on todettu, vastaavat tiedot raportoidaan jo nykyisin Kelalle sekä Traficomille. Suurin osa tiedoista on siten jo nykyisin Traficomin saatavilla. Mikäli esityksessä ehdotettu tietovaranto on välttämätöntä luoda, tulisi tiedonsaanti Taksiliiton näkemyksen mukaan toteuttaa viranomaisten ja Kelan keskinäisellä tiedonvaihdolla tekemällä lainsäädäntöön tarvittavat muutokset tämän tiedonvaihdon mahdollistamiseksi. On perusteetonta asettaa tilausvälitysyhtiöille päällekkäisiä raportointivelvoitteita, joista aiheutuu tilausvälitysyhtiöille merkittäviä kustannuksia sekä hallinnollista taakkaa, kun kyseiset tiedot ovat jo Kelan ja/tai Traficomin saatavilla. Kun kokeilu koskee pelkästään Kelan kilpailuttamia välitysyhtiöitä, on erityisesti huomioitava, etteivät välitysyhtiöt ole todennäköisesti voineet ottaa huomioon tällaisia uusia raportointivelvoitteita sitoutuessaan Kelan kanssa tehtyyn sopimukseen. Lisäksi Taksiliitto suosittelee arvioimaan, onko kyseisten tietojen raportointi päivittäin ylipäänsä tarpeellista kokeilun tavoitteiden saavuttamiseksi. Tietojen kerääminen esimerkiksi kuukausitasolla todennäköisesti mahdollistaa tämän tiedon analysoinnin yhtä lailla esityksen tavoitteiden [...]

Lausunto Suomen ja Norjan kansainväliseen taksiliikenteeseen liittyvä sopimus

24.1.2025|

LAUSUNTO 20.1.2025 Liikenne- ja viestintäministeriölle Lausunto luonnoksesta sopimukseksi Suomen tasavallan hallituksen ja Norjan kuningaskunnan hallituksen välillä kansainvälisestä taksiliikenteestä tiellä Suomen Taksiliitto ry kiittää mahdollisuudesta lausua luonnoksesta sopimukseksi kansainvälisestä taksiliikenteestä tiellä Suomen ja Norjan välillä. Lausuntonaan Taksiliitto toteaa seuraavaa: Kysyntää taksiliikenteelle Suomen ja Norjan välillä on Taksiliiton tietojen mukaan päivittäin etenkin talvikaudella. Taksiliitto kannattaa kansainvälisen taksiliikennesopimuksen voimaan saattamista ja toteaa, että sopimus tulisi allekirjoittaa ja saattaa voimaan niin pian kuin mahdollista. Taksiliitolla ei ole lausuttavaa sopimuksen sisältöön liittyen. Suomen Taksiliitto ry

Lausunto julkisten hankintojen yleisten sopimusehtojen päivittämisestä

20.12.2024|

LAUSUNTO 20.12.2024 Julkisten hankintojen yleisten sopimusehtojen päivittäminen Asia: VN/31569/2024 Lausunnonantajan lausunto Suomen Taksiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua muutosehdotuksista julkisten hankintojen yleisiin sopimusehtoihin palveluhankinnoissa (JYSE 2025 PALVELUT). Lausuntonaan Suomen Taksiliitto toteaa seuraavaa: Mahdollisuus sitoa hinnanmuutokset indeksiin Ehtoihin on ehdotettu lisättäväksi mahdollisuus tehdä hinnanmuutokset myös hankintasopimuksessa erikseen mainitun indeksin perusteella. Indeksin käyttö ja kuhunkin hankintasopimukseen soveltuvan indeksin valitseminen on kuitenkin jätetty hankintasopimuksen laatijan tehtäväksi. Suomen Taksiliitto kannattaa sinänsä ehdotusta siitä, että hankintasopimuksissa voitaisiin jatkossa soveltaa indeksiehtoa, joka yksiselitteisesti mahdollistaa hinnan korottamisen sopimuskauden aikana. Asianmukaisen indeksin valinnassa hankintayksiköiden toimesta on kuitenkin havaittu ongelmia. Hankintasopimuksissa on sovellettu indeksiä, joka ei kuvasta taksiyrittäjille palveluiden tuottamisesta todellisuudessa aiheutuvia kustannuksia. Ehdotamme muutettavaksi JYSE-ehtojen kohtaa 9.8 siten, että jos hankintasopimuksessa ei ole sovittu indeksin käytöstä tai hankintasopimuksessa sovittu indeksi ei kuvaa alan yleistä kustannuskehitystä ja toimittajalle palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia, toimittajalla on oikeus sopimuskauden aikana muuttaa palvelun hintaa kohdassa 9.8 määrättyjen edellytysten täyttyessä. Lisäksi hankintasopimuksissa on havaittu käytettävän indeksiä, joka ei ole veloituksetta julkisesti saatavilla. Ehdotettuun 9.7 kohtaan tulisi näin ollen lisätä, että mikäli hankintasopimuksessa on sovittu sellaisen indeksin käyttämisestä, joka ei ole julkisesti ja veloituksetta saatavilla, tilaaja vastaa tällaisen indeksin tarkastamisesta syntyvistä kustannuksista. Näemme indeksiehdon soveltamisen kannalta ongelmallisena myös JYSE-ehtojen kohdan 9.9, jonka mukaan, jos hinnanmuutoksesta ei päästä yksimielisyyteen, sopijapuolilla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla ja irtisanomisaikana noudatetaan hintoja, jotka olivat voimassa ennen hinnanmuutosehdotuksen tekemistä. Tulkinnanvaraista on, voiko tilaaja tämän ehdon perusteella kieltäytyä yksiselitteiseen indeksiehtoon perustuvasta hinnankorotuksesta, jolloin toimittajan on jatkettava palvelun tuottamista 6 kuukauden ajan mahdollisesti jopa tappiollisesti kuitenkaan olematta oikeutettu vahingonkorvaukseen tilaajan sopimusrikkomuksen johdosta. Ehdotetaan irtisanomista koskevaan nykyiseen 9.9 kohtaan selvennettäväksi, että kyseistä ehtoa ei sovelleta toimittajan kohdan 9.7 mukaisesti tekemään indeksiin perustuvaan hinnanmuutokseen. Vahingonkorvausvastuun enimmäismäärä Suomen Taksiliitto kannattaa ehdotusta vahingonkorvausvastuun enimmäismäärän alentamisesta hankintasopimuksen laskennalliseen arvoon. Aiempi vahingonkorvausvastuun enimmäismäärä on ollut kohtuuttoman suuri etenkin pienemmille yrityksille. Alihankkijoiden hyväksyttäminen tilaajalla Suomen Taksiliitto näkee ongelmallisena muutosehdotuksen siitä, että toimittaja voi käyttää hankintasopimuksessa tarkoitetun palvelun tuottamiseen vain tilaajan ennakolta hyväksymiä alihankkijoita. Etenkin taksivälityspalveluita hankittaessa tilausvälitysyhtiöille aiheuttaa kohtuutonta haittaa ja vaivaa, mikäli kaikki välityksen piiriin kuuluvat taksiyritykset tulee hyväksyttää tilaajalla ennakkoon. Alihankkijoiden ennalta hyväksyttäminen aiheuttaa myös muutoin kohtuutonta vaivaa toimittajille ottaen huomioon, että tälle vaatimukselle ei aina ole perusteltua syytä. Esimerkiksi tilaajavastuulain mukaisten velvoitteiden täyttyminen tarkastetaan pääasiassa jo toimittajan toimesta ennen alihankkijoiden käyttämistä. Hankintayksiköillä on myös jo nykyisin mahdollisuus vaatia alihankkijan vaihtamista tietyissä JYSE-ehdoissa määritetyissä tilanteissa. Lisäksi, mikäli hankintayksikkö näkee välttämättömäksi, että alihankkijoille hankintaan ennakollinen hyväksyntä, voi se asettaa tästä erillisen vaatimuksen hankintasopimukseen. Taksiliitto ei pidä ehdotettua muutosta kannatettavana. Immateriaalioikeudet Suomen Taksiliitto näkee ongelmallisena immateriaalioikeuksia koskevan ehdon laajentamisen siten, että tilaajan käyttöoikeus palvelun lopputuloksiin kattaa kaikki käyttötarkoitukset, sekä nyt tunnetut että mahdollisesti tulevaisuudessa syntyvät uudet käyttötarkoitukset. Palvelun lopputuloksella tarkoitetaan ehtojen mukaan palvelun tuottamisen lopputuloksena syntyvää raporttia, suunnitelmaa, tutkimuksen tuloksia sekä muuta tilaajan toimeksiannosta laadittua aineistoa. Mikäli tilaajalla on oikeus käyttää kaikkea palvelun tuottamisen lopputuloksena syntyvää aineistoa täysin rajoittamattomasti mihin tahansa käyttötarkoituksiin, voi tämä joissain tilanteissa muodostua tarjoajille kohtuuttomaksi ehdoksi. Palvelun lopputulokset laaditaan usein tilaajan toimeksiannosta vain tiettyä ennalta määrättyä käyttötarkoitusta varten ja tämä käyttötarkoitus voi vaikuttaa myös palvelun hinnoitteluun. Ottaen huomioon ehdon laajuus [...]

Tiedotteet

Tutustu

Liity jäseneksi 

Tapahtumakalenteri

Tutustu Taksiliittoon

Ajankohtaista

Nuijamiestentie 7
00400 Helsinki

taksiliitto@taksiliitto.fi

TAKSILIITTO SOSIAALISESSA MEDIASSA