LAUSUNTO 17.5.2024
Liikenne- ja viestintäministeriölle
Lausunto tieliikenteen automaation edellyttämiä lainsäädäntömuutoksia koskevasta arviomuistiosta
Lausuntopyynnön diaarinumero: VN/12724/2021-LVM-98
Kannatamme liikenne- ja logistiikka-alan digitalisaation ja automatisaation edistämistä. On tärkeää tukea uusien liiketoimintamallien syntymistä ja hyödyntämistä sekä parantaa liikennejärjestelmän tehokkuutta. Hallitusohjelman puitteissa on myös oleellista edistää itseohjautuvien ajoneuvojen turvallista käyttöönottoa ja arviomuistion laatiminen on askel alati kehittyvällä aihealueella.
Automaattiajamisen ja etähallintapalvelun tarjoajan tulee hakea toiminnalleen asianmukainen lupa ja ajoneuvoilleen hyväksyntä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta. Palveluntarjoajan on oltava vastuussa ajoneuvon tietojen tallennuksesta. On tärkeää varmistaa, että kaikki ajamiseen liittyvä tieto tallennetaan helposti saatavilla olevaan tietokantaan viranomaiskäyttöä varten vaaratilanteiden selvittämiseksi. Erityisesti onnettomuustilanteisiin ja niiden selvittämiseen sekä vastuiden kohdentamiseen liittyvät tiedot on säilytettävä luotettavasti niin, että ne tarvittaessa voidaan luovuttaa valvovalle viranomaiselle.
Keskeistä on huomioida, että liikennepalvelulain mukaan ammattimainen henkilöiden kuljettaminen tiellä edellyttää taksiliikennelupaa. Tavoitteena on varmistaa jatkossakin liikenneturvallisuuden säilyminen korkealla tasolla. Tämän vuoksi kaupallisesti toimivalta palveluntarjoajalta tulee edellyttää liikennelupaa.
Kuljettajan tulee säilyttää valmius ottaa ajoneuvon dynaaminen hallinta, mikä edellyttää ajoneuvon voimassa olevaa ajo-oikeutta ja valmiustilaa, mutta myös kaupallisessa liikenteessä taksinkuljettajan ajolupaa. Samoin etähallintaa tekevällä tulee olla vastaavasti ajo-oikeudet kunnossa ja kuljettajan tulee täyttää liikennepalvelulain mukaiset taksinkuljettajan vaatimukset. Tässä yhteydessä tulee myös huomioida taksinkuljettajan vastuut. Taksinkuljettajahan vastaa ajoneuvon kuljettamisen lisäksi muun muassa alaikäisten matkustajien turvavyön käytöstä sekä pyörätuolien kiinnittämisestä ja siitä, että pyörätuoli siirretään ajoneuvoon turvallisesti.
Erityisensti haastavinta on siirtyminen seuraamusjärjestelmän osalta yksittäisestä kuljettajasta automaattisen ajojärjestelmän taustalla olevaan organisaatioon. Kuten arviomuistiossa todetaan, niin lähtökohtaisesti jokaisella Suomessa itsestään ajavaksi katsottavalla ajoneuvolla on oltava takanaan toimija, joka on vastuussa sen käyttäytymisestä liikenteessä. On syytä lähteä siitä, että kyseessä voi olla yritys tai yhteisö, ei luonnollinen henkilö. Muutos seuraamusjärjestelmässä pakottaa arvioimaan erityisesti sitä, että automaattisten ajoneuvojen omistajilla ja haltijoilla olisi nykyistä laajempi velvollisuus huolehtia ajoneuvon huollosta ja katsastuksista. Ajoneuvon hallinnan siirron määrittely on keskeinen vastuun kannalta.
Tieliikenteen automaatioon liittyvillä palveluilla on monissa tapauksissa yhteys julkisiin hankintoihin, joka tulee huomioida jatkotyössä. Tavoitteenamme on turvallinen taksiliikenne, joka mahdollistaa digitalisaation ja automatisaation edistämisen.
Suomen Taksiliitto ry
Lausuntopalvelun kautta 17.5.2024