LAUSUNTO 11.12.2024
Lausunto luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi sairausvakuutuksesta korvattavan taksimatkan enimmäishinnasta vuonna 2025
Suomen Taksiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua asetusluonnoksesta sairasvakuutuksesta korvattavan taksimatkan enimmäishinnasta vuonna 2025. Lausuntonaan Suomen Taksiliitto toteaa seuraavaa:
Yleinen korotustarve
Sairasvakuutuksesta korvattavan taksimatkan hintaa esitetään korotettavaksi 2,7 %. Korotusesitys perustuu taksiliikenteen kustannusindeksin muutokseen, mikä on erittäin kannatettavaa.
Odotusaika korvattava täysimääräisesti
Luonnoksen mukaan: “Odotusmaksua saadaan veloittaa yhdensuuntaisen matkan osalta enintään 15 minuutin ajalta, jos taksi odottaa vakuutettua tilauspaikalla hänen myöhästyttyään avuntarpeesta johtuvasta tai muusta hyväksyttävästä syystä”. Avuntarpeesta johtuvana hyväksyttävänä syynä odotusmaksun veloittamiselle voidaan pitää, jos esimerkiksi taksinkuljettaja on noutanut vakuutetun sairaalan osastolta sen vuoksi, ettei vakuutettu ole ilman apua kyennyt tulemaan osastolta sairaalan ulko-ovelle. Taksiliitto kysyi sairasvakuutuksesta korvattavia taksimatkoja ajavilta yrityksiltä keskimääräistä osastolta noutamiseen kuluvaa aikaa seuraavin tuloksin: Kävelevien asiakkaiden osalla osastolta noutaminen onnistui alle 15 minuutissa 78 prosentissa tapauksista. Pyörätuoliasiakkaiden osalta osastolta noutaminen onnistui alle 15 minuutissa alle puolessa kuljetuksista ja paariasiakkaiden osalta 15 minuuttia oli riittävä aika osastolta noutamiseen vain 7 prosentissa tapauksista.
Esitetty 15 minuutin aika ei ole siis riittävä etenkään paaritaksikuljetuksissa. Lisäksi suurten sairaaloiden alueilla asiakasta osastolta noutavan taksinkuljettajan on usein jätettävä ajoneuvonsa kauas ulko-ovelta, mikä lisää merkittävästi asiakkaan noutoaikaa osastolta. Yleensä sairaaloiden asiakkaiden jättö- /noutoalueella ei sallita taksien pysäköintiä vakuutetun noutamiseksi osastolta.
Suomen Taksiliitto pitää kohtuuttomana, että taksiyrittäjän edellytetään tekevän korvauksetonta työtä, jos asiakkaan osastolta noutamiseen kuluva aika ylittää 15 minuuttia. Esitämme, että 4 §:n loppuun lisätään: ”Perustellusta syystä odotusmaksua saadaan veloittaa myös yli 15 minuuttia.”
Odotusajan täysimääräisen korvauksen vaikutus kustannuksiin
Mikäli asiakkaiden noutamiseen kuluva aika korvattaisiin taksiyrityksille toteutuneen ajankäytön mukaisesti, nostaisi se väistämättä kustannuksia. Tutkimuksemme mukaan, mikäli kävelevien asiakkaiden matkoista 10 %, pyörätuoliasiakkaiden matkoista 30 % ja paariasiakkaiden matkoista 50 % sisältäisi osastolta noudon, nousisivat taksimatkojen kustannukset Kelalle kuitenkin vain 0,2 prosenttia, mikäli noutoon kuluva aika korvattaisiin täysimääräisenä. Kustannusten nousu odotusajan täysimääräisen korvaamisen johdosta ei siten ole merkittävä ottaen huomioon taksiyrittäjille korvauksettomasta työstä koituva kohtuuton haitta.
Esteettömän kaluston riittävyys
Kuten asetusmuistiossa todetaan, on suurten esteettömien ajoneuvojen kuljetuksissa saatavuushaasteita. Isojen esteettömien ajoneuvojen osuus esteettömien ajoneuvojen kannasta oli vielä kesäkuussa 2018 90 prosenttia, mistä se on laskenut alle 70 prosenttiin kesäkuuhun 2024 mennessä. Syynä ei toivottuun kehitykseen on ollut nykyinen taksarakenne. Koska pienen ja ison esteettömän ajoneuvon taksa on sama, ei ison esteettömän ajoneuvon hankinnalle ole liiketaloudellisia perusteita, ovathan ne hankintahinnaltaan ja käyttökuluiltaan olennaisesti pieniä esteettömiä ajoneuvoja kalliimpia. Saatavuusongelman ratkaisemiseksi esitämme, että asetuksen 3§:n lisätään maininta isoista esteettömistä ajoneuvoista seuraavasti:
Ajomatkamaksu määräytyy ajomatkan pituuden ja matkustajien lukumäärän perusteella ja se jaetaan kahteen taksaluokkaan seuraavasti:
1) taksaluokka I: enintään 1,79 euroa kilometriltä, kun matkustajia on yhdestä neljään;
2) taksaluokka II: enintään 2,30 euroa kilometriltä, kun matkustajia on enemmän kuin neljä. Jos vakuutetun kuljettaminen edellyttää paariautoa tai pyörätuolissa matkustavaa henkilöä kuljetetaan isolla esteettömällä ajoneuvolla, ajomatkamaksu määräytyy taksaluokan II mukaisesti.
Asetusmuistiossa todetaan, että esittämämme muutos olisi olennainen sopimusmuutos ja siksi hankintalain vastainen. Hankintalain 136§ mahdollistaa kuitenkin vähäarvoiset sopimusmuutokset, jotka alittavat sopimusta koskevat kynnysarvot ja ovat arvoltaan pienempiä kuin 10 prosenttia alkuperäisen sopimuksen arvosta.
Mikäli oletetaan isojen esteettömien ajavan osuutensa mukaisen määrän kuljetuksista ja 30 prosenttia matkan hinnasta muodostuvan aika veloituksesta, muuttaisi esittämämme taksaluokan muutos jäljellä olevalla sopimuskaudella 0,9 prosenttia sopimuksen arvoa. Alueittain tarkasteltuna muutoksen vaikutus olisi 0,4 – 1,4 prosenttia, joten nähdäksemme hankintalainsäädäntö ei estä esittämäämme muutosta.
Suomen Taksiliitto
Nuijamiestentie 7
00400 Helsinki
020 7756 800
taksiliitto@taksiliitto.fi
TAKSILIITTO SOSIAALISESSA MEDIASSA
LISÄTIETOA TAKSILIITOSTA