LAUSUNTO 20.12.2024
Julkisten hankintojen yleisten sopimusehtojen päivittäminen
Asia: VN/31569/2024
Lausunnonantajan lausunto
Suomen Taksiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua muutosehdotuksista julkisten hankintojen yleisiin sopimusehtoihin palveluhankinnoissa (JYSE 2025 PALVELUT). Lausuntonaan Suomen Taksiliitto toteaa seuraavaa:
Mahdollisuus sitoa hinnanmuutokset indeksiin
Ehtoihin on ehdotettu lisättäväksi mahdollisuus tehdä hinnanmuutokset myös hankintasopimuksessa erikseen mainitun indeksin perusteella. Indeksin käyttö ja kuhunkin hankintasopimukseen soveltuvan indeksin valitseminen on kuitenkin jätetty hankintasopimuksen laatijan tehtäväksi. Suomen Taksiliitto kannattaa sinänsä ehdotusta siitä, että hankintasopimuksissa voitaisiin jatkossa soveltaa indeksiehtoa, joka yksiselitteisesti mahdollistaa hinnan korottamisen sopimuskauden aikana. Asianmukaisen indeksin valinnassa hankintayksiköiden toimesta on kuitenkin havaittu ongelmia. Hankintasopimuksissa on sovellettu indeksiä, joka ei kuvasta taksiyrittäjille palveluiden tuottamisesta todellisuudessa aiheutuvia kustannuksia. Ehdotamme muutettavaksi JYSE-ehtojen kohtaa 9.8 siten, että jos hankintasopimuksessa ei ole sovittu indeksin käytöstä tai hankintasopimuksessa sovittu indeksi ei kuvaa alan yleistä kustannuskehitystä ja toimittajalle palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia, toimittajalla on oikeus sopimuskauden aikana muuttaa palvelun hintaa kohdassa 9.8 määrättyjen edellytysten täyttyessä.
Lisäksi hankintasopimuksissa on havaittu käytettävän indeksiä, joka ei ole veloituksetta julkisesti saatavilla. Ehdotettuun 9.7 kohtaan tulisi näin ollen lisätä, että mikäli hankintasopimuksessa on sovittu sellaisen indeksin käyttämisestä, joka ei ole julkisesti ja veloituksetta saatavilla, tilaaja vastaa tällaisen indeksin tarkastamisesta syntyvistä kustannuksista.
Näemme indeksiehdon soveltamisen kannalta ongelmallisena myös JYSE-ehtojen kohdan 9.9, jonka mukaan, jos hinnanmuutoksesta ei päästä yksimielisyyteen, sopijapuolilla on oikeus irtisanoa hankintasopimus päättymään kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla ja irtisanomisaikana noudatetaan hintoja, jotka olivat voimassa ennen hinnanmuutosehdotuksen tekemistä. Tulkinnanvaraista on, voiko tilaaja tämän ehdon perusteella kieltäytyä yksiselitteiseen indeksiehtoon perustuvasta hinnankorotuksesta, jolloin toimittajan on jatkettava palvelun tuottamista 6 kuukauden ajan mahdollisesti jopa tappiollisesti kuitenkaan olematta oikeutettu vahingonkorvaukseen tilaajan sopimusrikkomuksen johdosta. Ehdotetaan irtisanomista koskevaan nykyiseen 9.9 kohtaan selvennettäväksi, että kyseistä ehtoa ei sovelleta toimittajan kohdan 9.7 mukaisesti tekemään indeksiin perustuvaan hinnanmuutokseen.
Vahingonkorvausvastuun enimmäismäärä
Suomen Taksiliitto kannattaa ehdotusta vahingonkorvausvastuun enimmäismäärän alentamisesta hankintasopimuksen laskennalliseen arvoon. Aiempi vahingonkorvausvastuun enimmäismäärä on ollut kohtuuttoman suuri etenkin pienemmille yrityksille.
Alihankkijoiden hyväksyttäminen tilaajalla
Suomen Taksiliitto näkee ongelmallisena muutosehdotuksen siitä, että toimittaja voi käyttää hankintasopimuksessa tarkoitetun palvelun tuottamiseen vain tilaajan ennakolta hyväksymiä alihankkijoita. Etenkin taksivälityspalveluita hankittaessa tilausvälitysyhtiöille aiheuttaa kohtuutonta haittaa ja vaivaa, mikäli kaikki välityksen piiriin kuuluvat taksiyritykset tulee hyväksyttää tilaajalla ennakkoon. Alihankkijoiden ennalta hyväksyttäminen aiheuttaa myös muutoin kohtuutonta vaivaa toimittajille ottaen huomioon, että tälle vaatimukselle ei aina ole perusteltua syytä. Esimerkiksi tilaajavastuulain mukaisten velvoitteiden täyttyminen tarkastetaan pääasiassa jo toimittajan toimesta ennen alihankkijoiden käyttämistä. Hankintayksiköillä on myös jo nykyisin mahdollisuus vaatia alihankkijan vaihtamista tietyissä JYSE-ehdoissa määritetyissä tilanteissa. Lisäksi, mikäli hankintayksikkö näkee välttämättömäksi, että alihankkijoille hankintaan ennakollinen hyväksyntä, voi se asettaa tästä erillisen vaatimuksen hankintasopimukseen. Taksiliitto ei pidä ehdotettua muutosta kannatettavana.
Immateriaalioikeudet
Suomen Taksiliitto näkee ongelmallisena immateriaalioikeuksia koskevan ehdon laajentamisen siten, että tilaajan käyttöoikeus palvelun lopputuloksiin kattaa kaikki käyttötarkoitukset, sekä nyt tunnetut että mahdollisesti tulevaisuudessa syntyvät uudet käyttötarkoitukset. Palvelun lopputuloksella tarkoitetaan ehtojen mukaan palvelun tuottamisen lopputuloksena syntyvää raporttia, suunnitelmaa, tutkimuksen tuloksia sekä muuta tilaajan toimeksiannosta laadittua aineistoa. Mikäli tilaajalla on oikeus käyttää kaikkea palvelun tuottamisen lopputuloksena syntyvää aineistoa täysin rajoittamattomasti mihin tahansa käyttötarkoituksiin, voi tämä joissain tilanteissa muodostua tarjoajille kohtuuttomaksi ehdoksi. Palvelun lopputulokset laaditaan usein tilaajan toimeksiannosta vain tiettyä ennalta määrättyä käyttötarkoitusta varten ja tämä käyttötarkoitus voi vaikuttaa myös palvelun hinnoitteluun. Ottaen huomioon ehdon laajuus ja merkittävyys tarjoajien immateriaalioikeuksien ja hinnoittelun kannalta, ehdon ei näkemyksemme mukaan tulisi sisältyä yleisiin ehtoihin, vaan tästä tulisi nimenomaisesti määrätä erikseen hankintasopimuksen ehdoissa, mikäli näin laaja palvelujen lopputulosten käyttöoikeus on tilaajalle välttämätön. Lisäksi haasteita voi syntyä, mikäli tarjoajan hyödyntämien kolmansien osapuolien immateriaalioikeuksien luovutusta on rajoitettu. Suomen Taksiliitto ei pidä ehdotettua muutosta kannatettavana edellä esitetyillä perusteilla.
Kielletyt kilpailunrajoitukset
JYSE 2025 -ehtoihin on ehdotettu otettavaksi kiellettyjä kilpailunrajoituksia koskeva ehto, jonka perusteella kilpailulain (948/2011) 5 §:ssä tarkoitettuun kiellettyyn kilpailunrajoitukseen syyllistynyt toimittaja olisi velvollinen maksamaan tilaajalle sopimussakon. Ehdolla pyritään ennalta torjumaan muun ohella tarjouskartellien muodostamista, jota Suomen Taksiliitto pitää kannatettavana tavoitteena.
Ehdon mukaan, mikäli toimittajan todetaan lainvoimaisella päätöksellä syyllistyneen hankintasopimukseen johtaneen tarjouskilpailun aikana tai sopimuksentekohetkellä kilpailulain (948/2011) 5 §:ssä tarkoitettuun kiellettyyn kilpailunrajoitukseen hankintasopimuksen kohteena olevaa palvelua koskevilla markkinoilla, toimittaja on velvollinen suorittamaan tilaajalle sopimussakkona 20 % tilaajan maksaman palvelun kokonaisarvosta korkoineen vaatimuspäivästä lukien ja korvaamaan sopimussakon määrän ylittävät tilaajalle aiheutuneet vahingot. Näiden lisäksi toimittajan on korvattava asian selvittämisestä aiheutuneet kustannukset ja oikeudenkäyntikulut korkoineen. Kyseisen luvun ehtojen mukaan, mikäli toimittaja vapautetaan kokonaan kilpailunrajoituksesta määrätystä seuraamusmaksusta kilpailulainsäädännön perusteella, toimittaja vapautuu tämän luvun mukaisen sopimussakon maksamisesta. Ehdotetun luvun mukaiset ehdot ovat voimassa myös hankintasopimuksen päättymisen jälkeen.
Suomen Taksiliitto toteaa, että tarjouskilpailujen aikana on syntynyt epäselvyyksiä sen osalta, milloin toisiinsa sidoksissa olevat yritykset voivat jättää erilliset tarjoukset tarjouskilpailussa. Tämä on johtanut ajoittain virheelliseen ja perusteettomaan väitteeseen tarjouskartellista, joka on voitu kirjata hankintapäätökseen. Suomen Taksiliitto katsoo, että epäselvyyksien välttämiseksi ehdon soveltamisessa, ehtoa olisi selvennettävä siten, että velvollisuutta suorittaa sopimussakkoa ei synny esimerkiksi julkista hankintaa koskevalla lainvoimaisella päätöksellä, vaan syyllistyminen kilpailulain 5 §:ssä tarkoitettuun kiellettyyn kilpailunrajoitukseen on tullut todeta Kilpailu- ja kuluttajaviraston seuraamusmaksuesityksen johdosta tuomioistuimen antamalla lainvoimaisella päätöksellä.
Lisäksi Taksiliitto toteaa, että ehdotettu kiinteä 20 %:n sopimussakko tilaajan maksaman palvelun kokonaisarvosta ja sen soveltaminen myös hankintasopimuksen päättymisen jälkeen voisi muodostua kohtuuttomaksi. Esimerkiksi Kilpailu- ja kuluttajaviraston seuraamusmaksuesitys perustuu kokonaisarviontiin, jossa on otettava huomioon rikkomuksen laatu, laajuus, moitittavuuden aste sekä rikkomuksen kesto, ja seuraamusmaksun enimmäismäärä on rajattu. Ottaen huomioon, että sopimussakkoa voidaan soveltaa myös hankintasopimuksen päättymisen jälkeen, lukuisista hankintasopimuksista realisoituvien sopimussakkojen yhteissumma voisi muodostua kohtuuttoman suureksi huomioiden erityisesti, että rikkomuksen laadulla, laajuudella, moitittavuuden asteella tai rikkomuksen kestolla ei ole merkitystä sopimussakkoa koskevan ehdon soveltamisen kannalta. Mikäli kiinteä sopimussakko kuitenkin päädytään ehdotetusti lisäämään, tulisi sopimussakon määrää selventää siten, että sopimussakko on 20 % tilaajan kilpailunrajoitukseen syyllistyneelle toimittajalle maksaman palvelun kokonaisarvosta. Lisäksi kohdan 22.3 mukainen sopimussakon soveltaminen myös hankintasopimuksen päättymisen jälkeen tulisi poistaa ehdoista.
Avustamisvelvollisuus
Avustamisvelvollisuuden mukaisten tehtävien hinnat
JYSE 2025 -ehtoihin on ehdotettu muutosta, jonka mukaan avustamisvelvollisuuden mukaiset tehtävät suoritetaan hankintasopimuksen mukaisilla hinnoilla. JYSE 2025 -ehtojen 24 luvun mukainen avustamisvelvollisuus on tulkittavissa erittäin laajaksi, eikä sen sisältämiä tehtäviä ole tyhjentävästi määritetty. Koska avustamisvelvollisuuden sisältämät tarkat tehtävät ja niiden laajuus ei välttämättä ole tarjoajien tiedossa tarjouskilpailun aikana, tarjoajan voi olla vaikea ennakolta ottaa huomioon näistä syntyviä kustannuksia. Mikäli avustamisvelvollisuuteen sisältyvät tehtävät on suoritettava hankintasopimuksen mukaisilla hinnoilla, tulisi tarjouskilpailussa tällöin pyytää avustamisvelvollisuuden mukaisille tehtäville hinnat, jotka lisätään hankintasopimukseen. Taksiliitto katsoo, että avustamisvelvollisuuden mukaisista tehtävistä veloittaminen toimittajan oman hinnaston mukaisesti tulisi jatkossakin mahdollistaa, ellei hankintasopimuksessa ole toisin sovittu.
Avustamisvelvollisuuden sisältö
Avustamisvelvollisuuden laajuutta koskien Taksiliitto ehdottaa seuraavaa muotoilua:
”Avustamisvelvollisuuden perusteella toimittaja on velvollinen tilaajan pyynnöstä: i. jatkamaan palvelun tuottamista hankintasopimuksen ehtojen mukaisesti sovitussa laajuudessa.
Lisäksi ehdotettu muutos, jonka mukaan toimittaja on velvollinen avustamaan tilaajan pyytämässä laajuudessa siirron edellyttämien tehtävien suorittamisessa ja osallistumaan siihen toimittamalla tietoa, aineistoa, tukea, koulutusta ja konsultointia ja toimimalla yhteistyössä tilaajan ja tilaajan muiden palveluntuottajien kanssa, asettaa toimittajalle poikkeuksellisen laajoja, mutta tarkemmin määrittelemättömiä velvoitteita. Ehtoa tulisi vähintäänkin rajata seuraavasti:
”Avustamisvelvollisuuden perusteella toimittaja on velvollinen tilaajan pyynnöstä ii. kohtuullisissa määrin avustamaan siirron edellyttämien tehtävien suorittamisessa ja osallistumaan siihen toimittamalla tietoa, aineistoa, tukea, koulutusta ja konsultointia ja toimimalla yhteistyössä tilaajan ja tilaajan muiden palveluntuottajien kanssa.”
Myös näiden edellä mainittujen avustamisvelvollisuuden mukaisten kohtuullisten tehtävien veloittaminen toimittajan oman hinnaston mukaisesti tulisi jatkossakin mahdollistaa, ellei hankintasopimuksessa ole nimenomaisesti toisin sovittu.