Lausunto 18.3.2024
Liikenne- ja viestintävaliokunta
Eduskunta
HE 10/2024 vp Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi liikennevakuutuslain, Liikennevakuutuskeskuksesta annetun lain ja vakuutusyhtiölain muuttamisesta
Suomen Taksiliitto kiittää mahdollisuudesta lausua otsikossa mainitusta hallituksen esityksestä.
Ammattimaisessa taksiliikenteessä käytettävät ajoneuvot on aina oltava liikennevakuutuksen piirissä
Laki liikenteen palveluista mahdollistaa ammattimaisen taksiliikenteen harjoittamisen henkilöautojen lisäksi mm. kolmipyörillä ja kevyillä nelipyörillä. Lainsäädännössä tulee ehdottomasti varmistaa, että missään olosuhteissa ei ammattimaista taksiliikennettä voi harjoittaa ajoneuvolla, jota ei tarvitse vakuuttaa liikennevakuutuksella.
Liikennevakuutuksen korvauspiiri ei voi vaihdella vakuutettavan ajoneuvon perusteella
Hallituksen esityksessä todetaan sivulla 29:
”Liikennevakuutuslakiin ehdotettu vuokrattuja sähköpotkulautojen koskeva vakuuttamisvelvollisuus vaikuttaa kuluttajiin erityisesti vahingon kärsijöinä. Suomalaiseen liikennevakuutukseen kuuluu kuljettajapaikkasuoja, jonka mukaisesti myös vahingon aiheuttaneen kuljettajan henkilövahingot ovat korvattavia liikennevakuutuksesta. Tältä osin esityksessä ehdotetaan rajattavaksi vuokratun sähköpotkulaudan kuljettajan henkilövahinkojen korvattavuutta vain liikennevakuutuslaissa tarkoitettuihin sairaanhoitokustannuksiin. Eivätkö siten korvattaviksi tulisi esimerkiksi liikennevakuutuslain perusteella korvattavista kuntoutuksesta annetun lain (27.3.1991/626) mukaiset korvaukset. Ehdotus rajaa siten vuokratun sähköpotkulaudan kuljettajan vahinkojen korvattavuutta verrattuna muun ajoneuvon kuljettajan vahinkojen korvattavuuteen. Muutos voi aiheuttaa kuluttajissa epätietoisuutta korvattavuuden laajuudesta erilaisten kulkuvälineiden ollessa kyseessä.”
Kuten tuossa suorassa lainauksessa, todennäköisesti kirjoitusvirheen vuoksi, jo esitetään kysymys ”Eivätkö sitten korvattavaksi tulisi…?”, joka rajaa yhden tietyn kulkuvälineen vakuutuspiiriä muita suppeammaksi.
Korvauspiiriä kavennettaessa tämän yhden yksittäisen laitteen kuljettajan osalta saadaan kyseisen laitteen korvausmenoja pienennettyä ja näin ollen mahdollistetaan edullisemmat liikennevakuutukset. Kuitenkin sattuneet henkilövahingot, jotka edellyttävät esimerkiksi kuntoutusta tai aiheuttavat pysyvää haittaa, tullaan jatkossakin hoitamaan, mutta maksajana ovat kaikki veronmaksajat. Malli on epäoikeudenmukainen muiden liikennevälineiden vakuutuksiin nähden.
Vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat liiketoimintaa, joka kilpailee muiden liikennemuotojen kanssa. Keventämällä liikennevakuutuksen korvauspiiriä näiden laitteiden osalta tuetaan yhtä yksittäistä liikkumismuotoa yhteiskunnan kustannuksella. Mielestämme kyseessä on yksittäisen yritystoiminnan tuki, joka vääristää kilpailua markkinoilla.
Emme näe mitään tosiasiallista syytä kaventaa sähköpotkulautojen liikennevakuutuksen korvauspiiriä. Hallituksen esityksestä on tulkittavissa epäilys, että sähköpotkulautojen vakuuttamispakko aiheuttaa suuria lisäkuluja ja siitä ollaan huolissaan. Liikennevakuutuksen korvauspiirin kaventaminen ei kuitenkaan voi olla oikea ratkaisu. Ennemminkin laitteiden käytön turvallisuuteen tulee kiinnittää huomiota ja näin vähentää vahinkoja ja siten myös vakuutusmaksuja. Eihän esimerkiksi moottoripyörien liikennevakuutusten korvauspiiriä ole kavennettu, jotta saadaan halvempia liikennevakuutuksia.
Edellytämme, että lainsäädäntöä korjataan tältä osin siten, että liikennevakuutuksen korvauspiiri on sama vakuutettavasta laitteesta riippumatta.
Liikennevakuuttamattoman osapuolen aiheuttamat liikennevahingot.
Liikennevakuuttamattoman osapuolen aiheuttamat liikennevahingot korvataan vakuutetun osapuolen liikennevakuutuksesta. Mielestämme on täysin kohtuutonta sälyttää mm. polkupyöräilijöiden ja yksityiskäyttöisten sähköpotkulautojen käyttäjien aiheuttamat vahingot liikennevakuutusjärjestelmän kustannettavaksi. Miksi auton tai muun liikennevakuutuksen piirissä olevan laitteen omistajien pitää maksaa muiden aiheuttamat vahingot?
Suomen Taksiliitto