/, Tiedotteet/Kustannustuki syrjii pahasti taksiyrittäjiä ja monia muita ammatinharjoittajia

Taksiala on yksi pahiten koronasta kärsineitä toimialoja. Uudellamaalla jopa paljon julkisuutta saanut ravintola-alakin on päässyt vähemmällä. Koronasta vakavasti kärsineet pienet taksiyrittäjät eivät yritysten kustannustuesta kuitenkaan pääse osallisiksi.

Kustannustuki on työ- ja elinkenoministeriön mukaan suunnattu Suomessa toimiville yrityksille, joiden liikevaihto on pudonnut merkittävästi koronaviruksen vuoksi ja joilla on vaikeasti sopeutettavia kustannuksia. Sen pitäisi siis kohdentua kaikkein eniten koronasta kärsiviin yrityksiin ja toimialoihin.

– Taksialan liikevaihto putosi muun muassa Nordean koronamittarin ja Taksiliiton jäsenkyselyn mukaan huhtikuussa noin 75 %. Vielä kesäkuussakin olimme kaukana edellisen vuoden tasosta. Taksiyrittäjillä ei silti ole juuri mahdollisuutta saada yritysten kustannustukea, sillä tuen perusteeksi on haluttu määritellä yrityksen kiinteistä kuluista vain hyvin tarkasti rajattu osa, Suomen Taksiliiton puheenjohtaja Kai Andersson ihmettelee.

– Kiinteistön kulut oikeuttavat tukeen, mutta taksiauton eivät. Leasing-auton vuokra oikeuttaa tukeen, mutta eivät yrityksen omistuksessa olevan auton kulut. Lisenssimaksut oikeuttavat tukeen, mutta taksin polttoainekulut, vakuutusmaksut ja muut vastaavat kulut eivät oikeuta, Andersson luettelee tuen perusteiden epäkohtia.

Myös yritysmuodolla on oleellinen vaikutus tuen saamiseen. Yrityksen työntekijöiden palkat, joiksi lasketaan osittain muun muassa osakeyhtiön omistajien palkat, kuuluvat kustannustuen piiriin. Ammatinharjoittajien, joita taksiyrittäjät enimmäkseen ovat, ansioita ei sen sijaan lasketa tukee oikeuttaviksi kuluiksi. Laki kohtelee siis eri toimialojen yrityksiä sekä eri yritysmuotoja hyvin eri tavoin. Näin ollen on luonnollista, että Valtiokonttorin hakemusten käsittelyssä ei ruuhkia ole nähty.

– Valitettavasti hyvästä ajatuksesta tämänkin koronatuen osalta jäätiin puolitiehen. Kun kiireellä valmistellaan, niin kovin hyvää lopputulosta ei yleensä voi odottaa. Tämä on suuri pettymys sekä taksialalle että varmastikin myös pääosalle muista ammatinharjoittajista, jotka ovat koko kevään ja kesän odottaneet paljon lupailtua suoraa tukea yritystoimintaan, Kai Andersson toteaa harmistuneena.

Ehkä maan hallitus uskoo tässäkin tilanteessa, että kansantaloutemme merkittävä tekijä, pienet yrittäjät jatkavat hammasta purren sinnikkäästi eteenpäin, vaikka yhteiskunta heittää märkää rättiä kerta toisensa jälkeen heidän naamalleen.

Lisätietoja     puheenjohtaja Kai Andersson, puhelin 0400 400 348
toimitusjohtaja Timo Koskinen, puhelin 040 570 9070