///Kuntien päätökset ratkaisevat taksiliikenteen tulevaisuuden

28.4.2020

Kuntien päätökset ratkaisevat taksiliikenteen tulevaisuuden

Taksiverkoston tulevaisuus on vakavasti uhattuna. Koronakriisin myötä vaarana on, että jo liikennepalvelulain myötä harventunut taksiverkosto harvenee entisestään. Taksiliikenne palvelee vielä toistaiseksi koko maan alueella ja kaikissa kunnissa, mutta kuntien ratkaisut vaikuttavat siihen, onko näin myös jatkossa.

Kunnat ovat taksiyrittäjien tärkeä asiakasryhmä. Kunnat ostavat koulukuljetuksia, vammaispalvelulain ja sosiaalihuoltolain mukaisia kuljetuksia sekä monia muita kuntalaisia ja kunnan omia kuljetustarpeita täydentäviä taksipalveluita. Ilman kunnan kuljetuksia ei pienemmissä kunnissa ja kaupungeissa olisi taksipalveluita käytännössä lainkaan. Kuntien ostama palvelu mahdollistaa yrittäjälle perustoimeentulon ja sitä kautta mm. päivystyksen hiljaisempana aikana.

– Nyt, kun koronakriisin myötä koulut on suljettuna, ikääntyneet kuntalaiset pysyvät kotonaan, kiireetön sairaanhoito on lähes seisahtunut ja yksityisten ihmisten taksintarve on käytännössä loppunut, ovat taksiyrittäjät todellisessa ahdingossa, täsmentää Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Kuntien vastuunkantokyky mitataan nyt

Kunnilla on mahdollisuus tehdä nyt toimia, joilla turvataan kuljetuspalvelut myös tulevaisuudessa. Kunnat voivat korvata edes osittain sopimuskuljetuksiaan taksiyrittäjille ja hyödyntää muista kuljetuksista vapautuneita takseja esimerkiksi ikäihmisten asiointipalveluiden hoitajina, ruokapalvelun tukena tai kotihoidon kuljetuspalveluna. Jos näin ei toimita, on hyvin vaikeaa löytää omasta kunnasta jatkossa taksipalveluntuottajia.

Taksiliitto odottaa kunnilta ymmärrystä ja kykyä katsoa myös kriisin jälkeiseen aikaan. Jos kunnan taksiyrittäjät lopettavat nyt toimintansa kassakriisin ja mahdollisen konkurssin myötä, niin tulevaisuuden kuljetusten järjestäminen tulee olemaan kunnille hyvin hankalaa.

– Taksiverkoston tulevaisuus on käytännössä aivan puhtaasti kuntien omien ratkaisujen ja päätösten varassa. Toivottavasti kuntien päättäjät osaavat katsoa tulevaisuuteen yli koronakriisin, alleviivaa Koskinen.

Lisätietoja:

Timo Koskinen, p. 040 570 9070