TIEDOTE 17.1.2025
Kunnilla ja hyvinvointialueilla suora vaikutus taksin saatavuuteen syrjäseudulla
Taksin saatavuus maaseutukunnissa on puhututtanut siitä lähtien, kun taksien päivystysvelvoite poistui vuoden 2018 liikennepalvelulain myötä. Taksiliitto painottaa, että taksit kurovat kasaan yhteiskunnan palveluverkkoa palvelujen alasajossa.
–Saamme säännöllisesti yhteydenottoja kuntalaisilta, jotka toivovat ja tarvitsevat taksipalveluita myös ilta- ja yöaikaan. Bussilta pitäisi päästä kotiin, kotoa kauppaan tai vaikkapa illanviettoon keskustaan. Kunnat ja hyvinvointialueet ovat ratkaisevassa asemassa omilla päätöksillään, ja näistä on myös onnistuneita esimerkkejä, toimitusjohtaja Annukka Mickelsson Taksiliitosta kertoo.
Onnistuneella ratkaisulla hän viittaa Forssan kaupunkiin, joka on ostanut alueen taksiyrityksiltä ilta- ja yöajan päivystyksen. Hiljaisina aikoina yritysten ei luonnollisestikaan kannata päivystää, mutta kunnan tukemana taksit varmistavat kuntalaisten liikkumista myös ilta- ja yöaikaan. Myös hyvinvointialueilla on tehty markkinaehtoisten toimijoiden kanssa molempia osapuolia hyödyttäviä sopimuksia, joilla turvataan mm alueen vammaispalvelukuljetukset.
Hankinnat olemassa olevilta yrityksiltä
Taksiliiton mukaan kunnat ja hyvinvointialueet voivat vaikuttaa alueen palveluihin hankkimalla palvelut alueella toimivilta välityskeskuksilta. Toimivilla tilausvälityskeskuksilla ja taksiyrityksillä on ammattitaito ja järjestelmät palvelujen tuottamiseen. Kuntien ja hyvinvointialueiden omien kuljetusyksikköjen, niin sanottujen inhouse-yritysten käynnistäminen ja ylläpito on raskas ja kallis prosessi veronmaksajille.
–Inhouse-yksiköt vastaavat vain kuntien ja hyvinvointialueiden kuljetuksista, eivät kuntalaisten muusta liikkumisesta palveluiden pariin. Toisaalta taksiyritykset ovat paljolti riippuvaisia näistä yhteiskunnan hankkimista kuljetuspalveluista. Noin 40 prosenttia taksimatkoista on yhteiskunnan ostamia matkoja. Kun kuljetuksia siirretään kuntien tai hyvinvointialueiden inhouse-yksiköille, paikallisen yrityksen toimintaedellytykset palvella muita asiakkaita heikkenevät merkittävästi, Taksiliiton puheenjohtaja Tuomo Heino sanoo.
–Päätöksenteossa on tunnistettava, miten julkiset hankinnat, kilpailutukset ja kaavoitus vaikuttavat niin yrityksiin kuin kansalaisten arkeen, hän kiteyttää.
Taksiliiton 10 kärkeä kuntavaaleihin
1. Markkinaehtoinen yritys on ketterä kumppani
Kuljetuspalveluja tulee tuottaa koko yhteiskunnan ja yritystoiminnan jatkumisen kannalta kestävällä tavalla.
2. Hankinnat markkinoilta
Palvelut tulee lähtökohtaisesti hankkia olemassa olevilta markkinoilta, jotta oman alueen elinvoima ja yksityinen yritystoiminta jaksaa jatkaa ja ihmisillä riittää mahdollisuuksia toimeentuloon.
3. Hankintaosaamista kehitettävä
Hankkijan tulee järjestää aidot markkinavuoropuhelut ennen kilpailutuksia, on kyse sitten isosta hyvinvointialueesta tai pienemmästä kunnasta.
4. Palvelutuotanto alan ammattilaisille
Hyvinvointialueen tulee jatkossakin vastata ensisijaisesti palveluiden järjestämisestä, mutta jättää varsinainen palvelutuotanto niille, jotka tuottavat ne laadukkaimmin ja kustannustehokkaimmin.
5. Standardit kuntoon
Hyvinvointialueiden palvelutuotannon kustannukset on oltava julkisia ja vertailukelpoisia.
6. Inhouse heikentää paikallisia taksipalveluita
Inhouse-yhtiöiden käyttö kuljetuksissa, joita hoidetaan henkilöautoilla tai paaritakseilla, on tarpeetonta. Taksienvälitysyhtiöt ovat kuljetusjärjestelyjen asiantuntijoita, joilla on pitkä kokemus.
7. Yritysvaikutusten arviointi päätöksentekoon
Alueella toimivien yritysten kannalta on kriittistä, että niiden toimintaedellytyksiä tarkastellaan pitkäjänteisesti. Samalla periaatteella hyvinvointialueen ja kunnan organisaatioiden tulee sitoutua yritysvaikutusten arviointiin päätöksenteossaan, arvioida palveluja tuottavien sektorien yritysten mahdollisuudet toimia myös pitkällä tähtäimellä.
8. Taksi on osa huoltovarmuutta
Huoltovarmuuden kannalta ei ole samantekevää kuka ajaa viimeiset kilometrit.
9. Turvallinen liikenneympäristö
Kuntien kaavoituksessa on huomioitava liikenteen tarpeet ja erityisesti kuljetuspalveluiden turvalliset jättö- ja noutopaikat. Liikenneympäristö on ammattikuljettajille työpaikka, ja asiakkaan turvallisuuteen vaikuttava tekijä.
10. Taksien päivystyskorvaus kunnalta
Päivystyskorvauksesta on tehtävä yhtenäinen ja pysyvä malli varmistamaan taksipalveluiden saatavuus kunnissa.
Tutustu myös Taksiliiton esitteeseen: 10 kärkeä alue- ja kuntavaaleihin (pdf)
Lisätiedot toimituksille
Annukka Mickelsson, toimitusjohtaja, 050 339 0963, annukka.mickelsson@taksiliitto.fi
Tuomo Heino, puheenjohtaja, 050 3562557, tuomo.heino@taksiliitto.fi