/Kuljettaja viihtyy työssään
Kuljettaja viihtyy työssään2018-06-25T10:46:09+03:00

Kuljettaja viihtyy työssään

Jyrki Virolainen on toiminut taksinkuljettajana reilut kaksi vuotta. Hän viihtyy hyvin työssään, eikä hänellä ole aikomustakaan siirtyä yrittäjäksi.

Jyrki toimi ennen nykyistä ammattiaan kuorma-autonkuljettajana ja sen jälkeen erikoisluokan luokka-avustajana. Taksinkuljettajan työhön hänellä oli siis hyvät edellytykset, sillä kuorma-auton ratissa Helsinki oli tullut tutuksi ja erikoisluokan oppilaiden kanssa tuli selväksi, että hän pärjää hyvin varmasti kaikenlaisten asiakkaiden kanssa. Se onkin tärkeää, sillä taksinkuljettajan ammatti on ennen kaikkea palveluammatti.

Taksinkuljettajan työ on lähtökohtaisesti kolmivuorotyötä, mutta vaihtoehtojakin toki on. Osa voi ajaa esimerkiksi vain päivisin tai öisin, tai vain viikonloppuisin. Jyrkikin ajaa nykyisin vain päivä- ja iltavuoroja.

– Ajan kaupungin matkapalvelukyytejä eli kuljetan vanhuksia ja vammaisia. He ovat luontevia ja heidän kanssaan on todella helppo tulla toimeen. Monelle olen ainoa kontakti koko päivänä tai jopa viikkona. Lisäksi pääsen itsekin liikkumaan enemmän, kun monia asiakkaita on avustettava.

Taksinkuljettajan työ voikin olla sisällöltään hyvinkin erilaista. Jotkut ajavat kaupungeissa paljon liikemiehiä, turisteja ja erityisesti viikonloppuisin juhlijoita. Toiset taas voivat keskittyä koulukyyteihin, joita on erityisesti isojen taajamien ulkopuolella tai kunnan ostokyyteihin, jolloin asiakaskunta muodostuu pitkälti vanhuksista ja vammaisista.

– Parasta työssäni on ehdottomasti se, että yksikään päivä ei ole samanlainen, Jyrki hymyilee.