///Korona niittää tuhoa taksialalla – suoraa tukea tarvitaan nyt!

Tiedote 11.5.2020

Taksiliitto: Korona niittää tuhoa taksialalla – suoraa tukea tarvitaan nyt!

Taksiliiton jäsentutkimuksen mukaan koronapandemia on romahduttanut taksiyritysten liikevaihdon. Jopa 72 prosenttia taksiyrittäjistä kertoo, että liikevaihto on tippunut vuoden takaiseen verrattuna yli 60 prosenttia. 36 prosentilla vastaajista pudotus on ollut yli 80 %. Vielä karumpaa kieltä kertoo Nordean Koronamittari*, jonka mukaan romahdus on ollut koko toimialalla edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna lähes 80 % eikä minkäänlaista elpymistä ole tapahtunut. Edes valtion suljetuiksi määräämillä ravintoloilla pudotus ei ole ollut näin radikaali.

Taksiala kärsii koronakriisistä muita toimialoja rajummin ja kriisi on suora seuraus koronapandemiasta ja sen aiheuttamista rajoitustoimista. Valtion tarjoamat yritysten kehittämistuet eivät pelasta kriisiyrityksiä, joihin taksiyritykset kuuluvat. Nyt tarvitaan suoraa tukea, joka on tarkoitettu yrityksen ja yrittäjän selviämiseen, ei toiminnan kehittämiseen.

– Kun liikkuminen ja kontaktit kiellettiin käytännössä kokonaan, kärsi palveleva taksiala yrittäjineen ensimmäisenä eikä minkäänlaista elpymistä näy. Koronan vaikutukset olivat nopeita ja radikaaleja, asiakkaat katosivat käytännössä yhdessä yössä, muistuttaa Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen.

Myös taloustieteilijät Vesa Vihriälän johdolla toteavat raportissaan, että tukea tulisi nimenomaan kohdistaa kriisissä pahiten kärsineille yrityksille.

– Taksiala on julkisessa tukikeskustelussa laiminlyöty täysin, vaikka vaikutukset taksialalle ovat jopa ravintola-alaakin rajumpia. Tämä on kestämätön ja epätasa-arvoinen tilanne. Eikö taksiyrittäjiä ole kuritettu viime vuosina aivan tarpeeksi muutoinkin, ärähtää Koskinen.

Suora tuki pelastaisi konkursseilta ja ylivelkaantumiselta

Pienillä yrityksillä ei ole valtavaa puskuria, joka kantaisi yli kriisin, jonka kestoa kukaan ei osaa arvioida.  Samalla yrityksen kiinteät kulut ovat edelleen olemassa.

Jopa 13 % taksiyrittäjistä ei usko yrityksensä selviämiseen koronakriisin yli ja 15 % ei osannut antaa arviota selviämisestään. Ne, jotka vielä uskovat selviytymiseen, kertovat uskonsa perustuvan siihen, että rajoituksia puretaan ja kysyntä palautuu nopeasti.

– Loputtomiin eivät optimistisestikaan suhtautuvat yrittäjät pysty sinnittelemään ilman kysyntää, jonka palautumisesta ei valitettavasti ole merkkejä. Taksiala odottaa maamme hallitukselta nopeita päätöksiä suorasta yritystuesta. Suoralla tuella epävarmat ja jopa jo uskonsa menettäneet taksiyrittäjät voitaisiin vielä pelastaa, Koskinen muistuttaa.

Lisätietoja:

Timo Koskinen, p. 040 570 9070

**********************************************************************************************

*Nordean Koronamittari: https://e-markets.nordea.com/api/research/attachment/111801

Taksiliiton jäsentutkimus:
Taksiliiton jäsentutkimus on toteutettu ajalla 30.4.-5.5.2020 sähköisenä kyselynä. Siihen vastasi 1734 Suomen Taksiliiton jäsenyrittäjää.

2020-05-11T11:39:09+02:0011.5.2020|Ajankohtaista, Tiedotteet|