//Kohti vaikuttavaa kevättä!

Kohti vaikuttavaa kevättä!

Tällä hetkellä suomalainen yhteiskunta valmistautuu eduskuntavaaleihin, joilla on ratkaiseva merkitys seuraavina vuosina tehtäville poliittisille päätöksille. Vaalien jälkeen käytävien hallitusohjelmaneuvotteluiden merkitystä ei voi tarpeeksi korostaa. Kerran neljässä vuodessa hallitusta muodostavat puolueet tekevät poliittisen sopimuksen asioista, joita he yhdessä edistävät Suomessa.

Yleistä vaalikeskustelua seuratessa käy ilmi, että näissä vaaleissa puhutaan paljon taloudesta. Miten julkinen talous tulisi tasapainottaa tulevina vuosina, jotta velkaantumiskehitys voitaisiin taittaa? Vaaliohjelmien perusteella puolueiden näkemykset näistä kysymyksistä poikkeavat suuresti toisistaan ja tämän poliittisen jännitteen ympärille vaalien keskeiset kysymykset tiivistyvät.

Liikenne ei ole nyt puolueiden mielenkiinnon ytimessä

Vaaliohjelmia selatessa käy nopeasti selväksi, ettei liikenne ole tällä kertaa puolueiden mielenkiinnon ytimessä. Lähes kaikki puolueet lupaavat ohjelmissaan pitää huolta teiden kunnosta. Konkretia kuitenkin puuttuu. Edellisten eduskuntavaalien alla puolueet sopivat, että perusväylänpitoon laitetaan 300 miljoonaa euroa lisää rahaa. Näin myös hallitusohjelmassa sovittiin. Nyt tällaista yhteistä maalia ei näyttäisi olevan.

Taksialan kehittämisestä löytyy vain vähän kirjauksia vaaliohjelmista. Yksi puolue haluaa jatkaa taksiliikenteen korjaussarjaa, pari puoluetta kehittää Kela-taksijärjestelmää. Puolueiden vaaliohjelmien lisäksi toinen keskeinen reitti hallitusohjelmaan ovat ministeriöiden virkamiesten tulevaisuuskatsaukset seuraavan hallituskauden keskeisistä kysymyksistä. Myös näissä asiakirjoissa taksialasta on vain vähän kirjauksia. Liikenne- ja viestintäministeriö nosti esiin omassa katsauksessaan tarpeen turvata henkilöliikenteen peruspalvelut ja perää uusia toimintamalleja kuljetusten yhdistelyssä. SOTE-kuljetusten yhdistämistä tulisi ministeriön mukaan edistää heti.

Vaikuttamisen mahdollisuus kaikille järjestäytyneen taksialan puolesta puhuville

Puolueiden ja virkamiesten viestien vähyys on ristiriidassa mediassa ja kansalaisten keskuudessa käytävään keskusteluun nähden. Monissa jutuissa liikennepalvelulain uudistusta pidetään klassisena esimerkkinä kokonaisuudistuksesta, joka epäonnistui pahoin keskeisissä tavoitteissaan. Tätä mieltä on myös iso osa kansalaisista. Tämä avaa vaikuttamisen mahdollisuuden kaikille, jotka haluavat puhua järjestäytyneen taksialan ja oikein toimivien taksiyritysten puolesta.

Puolueita ja kansanedustajaehdokkaita tulee muistuttaa siitä, että kansalaiset haluavat toimivat taksipalvelut. Tätä työtä voi jokainen tehdä. Kerro nämä terveiset ehdokkaille. Kirjoita mielipidekirjoitus lehteen. Haasta ehdokkaita teemasta sosiaalisessa mediassa. Vain vaikuttamalla voi varmistua siitä, että asiat etenevät parempaan suuntaan. Vaikuttavaa kevättä kaikille!

Mikko Koskinen
Johtava konsultti