//Kohdistettu tehovalvonta on tervetullutta taksialalle

Kohdistettu tehovalvonta on tervetullutta taksialalle

Taksiliitto on ottanut ilolla vastaan tiedon siitä, että Verohallinto on nyt aloittanut Taksiliiton toivomat taksialan valvontatoimet.

– On erittäin hyvä, että Verohallinto pystyy kohdentamaan valvontatoimensa riskiperusteisesti. Haaviin jää silloin helpommin niitä, jotka eivät velvoitteitaan hoida. Se näkyy myös tähänastisen valvonnan tuloksissa, Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen kiittää.

Verohallinnon riskianalyysiin perustuvassa taksialan valvonnassa on tarkastettu 182 taksiyritystä, joista peräti 45 % joutuu maksamaan lisää veroja.

– Riskianalyysiin perustuva valvonta säästää selvästi valvontaresursseja ja tuottaa tulosta. Toisaalta tähänastisen valvonnan tulokset myös jo osoittavat, että valvontaa todella tarvitaan, jotta epäterve kilpailu saadaan kitkettyä taksialalta, Koskinen toteaa.

Hän myös muistuttaa, että riskianalyysiin poimittujen määrä osoittaa toisaalta sen, että valtaosa taksialan toimijoista on edelleen rehellisiä, yhteiskunnalliset velvoitteensa hoitavia yrittäjiä.

– Toimialalla on noin 12 000 luvanhaltijaa. Riskianalyysissä esiin nousi alle 800 yrittäjää ja heistä noin 80:lle on tähän mennessä suoritetussa valvonnassa määrätty lisäveroja, Timo Koskinen perustelee.

Kansainvälisten toimijoiden kannettava vastuunsa

Toimitusjohtaja Timo Koskinen hämmästelee, että kansainväliset Suomessa taksien välitystoimintaa harjoittavat yritykset eivät ohjaa ja opasta välityksensä piirissä olevia toimijoita lainsäädännön vaatimuksista. Se kävi ilmi Verohallinnon valvonnan yhteydessä, kun osa toimijoista oletti jonkun muun hoitavan ilmoitusvelvollisuuden verottajalle heidän puolestaan.

– Kansainvälisiä toimijoita ei näytä kiinnostavan varmistaa, että niiden piirissä toimivat yrittäjät hoitavat yhteiskunnalliset vastuunsa. Se on mielestämme selkeä ongelma, joka osaltaan johtaa kilpailutilanteen vääristymiseen, Koskinen muistuttaa.

– On erittäin valitettavaa, että taksialalla on vastuita ja velvoitteita välttäviä yrittäjiä. Valvonnan on sen vuoksi oltava jatkossakin näkyvää, tehokasta ja ennalta ehkäisevää, Koskinen summaa.

Lisätietoja     toimitusjohtaja Timo Koskinen p. 040 570 9070

2021-11-22T13:49:15+02:0015.9.2021|Tiedotteet|