//Katja Saksa: Ylistys taksiyrittäjälle

Ylistys taksiyrittäjälle

Olethan muistanut kehua itseäsi viime aikoina?

Self help -kirjallisuus pursuaa erityisesti näin vuoden alussa ohjeita parempaan elämään ja itseluottamukseen. Vaikka positiiviset mietelauseet eivät olisikaan sinun juttusi ja kuittaat ne normaalisti höpöhöpönä, suosittelen silti pysähtymään hetkeksi.

Tervehenkinen kehu silloin tällöin tekee hyvää. Erityisen kaivattua se on nyt, kun liikenne- ja viestintäministerinä piipahtaneen Sanna Marinin Traficomilta, Kilpailu- ja kuluttajavirastolta ja Verohallinnolta tilaamien selvitysten myötä taksiliikenteen epäkohdat ja lain korjaustarpeet ovat nousseet jälleen valtakunnan ykköspuheenaiheeksi.

Kaiken negatiivisen, korjattavan ja surkeuden rinnalle on syytä nostaa myös kaikki se hyvä työ, jota taksiyrittäjät päivittäin tekevät.

Suomalaiseen mielenmaisemaan itsensä kehuminen istuu kuitenkin vähintäänkin huonosti, joten autan sinua hiukan. Tässä on ylistys taksiyrittäjälle:

Sinä olet taksiyrittäjä, yhteiskunnan selkäranka,

liikkumisen ja arjen mahdollistaja.

Olet luotettava, saavutettava,

palveleva ja inhimillinen.

Sinä ja työntekijäsi kohtaatte asiakkaita silloin, kun he apua tarvitsevat,

olette palveluksessa, kun muut juhlivat

ja kun kiire rasittaa työmatkalaisen kumaraan.

Mahdollistat kulkemisen, kun se muutoin olisi vaikeaa tai mahdotonta

ja kohtaat jokaisen asiakkaan kunnioittaen.

Tuota kaikkea ovat tuhannet suomalaiset taksiyrittäjät, joita saamme kutsua jäseniksemme. Ole ylpeä siitä mitä teet, sillä siihen todellakin on aihetta!

Vaikuttamistyössämme luonnollisesti käsittelemme lain korjaustarpeita ja käymme niistä tiukkojakin keskusteluja virkamiesten ja päättäjien kanssa.

Sinä kuitenkin elät yrittäjäarkeasi asiakkaidesi rinnalla, ja olet siis taksialan ilmielävä käyntikortti. Muista silloin myös kaikki se positiivinen, mitä taksiyrittäjyys sinulle edustaa. Ei kaikki voi olla huonosti, jos sinä olet edelleen taksiyrittäjä.

Katja Saksa, järjestöpäällikkö

Kirjoitus on julkaistu ensimmäisen kerran Taksi-lehden 1/2020 pääkirjoituksena.

2020-02-17T10:41:40+02:0017.2.2020|Blogit|